Den absolut snabbaste SSD:n

Permalänk
Medlem

Den absolut snabbaste SSD:n

Vilken typ av SSD är den absolut snabbaste man kan köpa, oavsett format och pris? På minst 1 TB.

Samt vilket märke kan man förlita sig på - som håller både kvaliteten (specifikationerna) samt har bra hållbarhet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Det snabbaste bör vara en SSD med NVME och pcie 5. Köp en Samsung 990 Pro, det blir nog bra. Den har pcie4 istället för 5 dock.

Permalänk
Medlem

"Snabbast" när det gäller SSD är något av en tolkningsfråga, snabbast på vad? Om det bara är högsta möjliga överföringshastighet du bryr dig om så är det som sagt någon av de nyaste PCIe 5.0-modellerna som gäller, som t.ex. Corsair MP700 Pro SE som ligger runt 14 GB/s.

Permalänk
Medlem

Alltså moderna SSDer har haft diverse problem, bara titta på Samsung 980/990 trots att dom generellt är bäst på SSDer.
Finns ingen SSD som är bättre enligt mig än 970 Pro för den som är ute efter snabb & pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det snabbaste bör vara en SSD med NVME och pcie 5. Köp en Samsung 990 Pro, det blir nog bra. Den har pcie4 istället för 5 dock.

Vad är det för skillnad mellan pcie 4 och 5?

Skrivet av perost:

"Snabbast" när det gäller SSD är något av en tolkningsfråga, snabbast på vad? Om det bara är högsta möjliga överföringshastighet du bryr dig om så är det som sagt någon av de nyaste PCIe 5.0-modellerna som gäller, som t.ex. Corsair MP700 Pro SE som ligger runt 14 GB/s.

Jag tänker på att installera i en gamingdator i framtiden. Jag vill alltså minska risken så mycket som möjligt för en flaskhals. Dvs. vad är det för mening med att köpa en värstingprocessor och en värstingGPU och sedan ha en långsam SSD? Så den snabbaste SSD:n i den bemärkelsen. Vad tittar man på då, läshastigheten?

Skrivet av Sinery:

Alltså moderna SSDer har haft diverse problem, bara titta på Samsung 980/990 trots att dom generellt är bäst på SSDer.
Finns ingen SSD som är bättre enligt mig än 970 Pro för den som är ute efter snabb & pålitlig.

Vad brukar de ha för problem, pajar de menar du? Eller håller de inte specen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

SSDn lär inte flaska om du inte köper en gammal SATA SSD inte i spel åtminstone.

Men jag själv valde en med ca 7000mb/s.

Men skillnaden i spel mot en 3500mb/s är inte märkbar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man inte bryr sig om att den ska vara vettigt hemma så kanske nån Intel Optane enhet för datacenter, har inte den absolut högsta "läsa spelprestandan" men de tål ju verkligt tung samtidig och kontinuerlig last i åratal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Jag tänker på att installera i en gamingdator i framtiden. Jag vill alltså minska risken så mycket som möjligt för en flaskhals. Dvs. vad är det för mening med att köpa en värstingprocessor och en värstingGPU och sedan ha en långsam SSD? Så den snabbaste SSD:n i den bemärkelsen. Vad tittar man på då, läshastigheten?

Skillnaden mellan en snabb PCIe 4 och PCIe 5 är knappt märkbar när det gäller spel.
Att föra över stora filer mellan diskar ger en viss tidsvinst med PCIe 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man inte bryr sig om att den ska vara vettigt hemma så kanske nån Intel Optane enhet för datacenter, har inte den absolut högsta "läsa spelprestandan" men de tål ju verkligt tung samtidig och kontinuerlig last i åratal.

Skrivet av dagas:

SSDn lär inte flaska om du inte köper en gammal SATA SSD inte i spel åtminstone.

Men jag själv valde en med ca 7000mb/s.

Men skillnaden i spel mot en 3500mb/s är inte märkbar.

Skrivet av SUMITOMO:

Skillnaden mellan en snabb PCIe 4 och PCIe 5 är knappt märkbar när det gäller spel.
Att föra över stora filer mellan diskar ger en viss tidsvinst med PCIe 5.

Jaha, så en PCIe 4 räcker.

Kan man sammanfatta det som att jag behöver en M2 SSD med?:

• PCIe4 eller PCIe5

• Minst 7000 mb/s läshastighet

• Minst 7000 mb/s skrivhastighet

Några andra specifikationer att titta på?

Följdfråga: med eller utan värmespridare? Några nackdelar om man köper med värmespridare (annat än att den tar mer plats)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Jaha, så en PCIe 4 räcker.

Kan man sammanfatta det som att jag behöver en M2 SSD med?:

• PCIe4 eller PCIe5

• Minst 7000 mb/s läshastighet

• Minst 7000 mb/s skrivhastighet

Om du behöver ovanstående eller inte beror väldigt mycket på vad du skall göra.
För de flesta syften så behöver du inte så snabba sekventiella läsningar.

Citat:

Några andra specifikationer att titta på?

Det finns mycket annat att titta på - och det allra mesta av det spelar större roll än sekventiell läs-/skriv-hastighet.

Operationer per sekund - så högt som möjligt.
TBW - hur många skrivningar enheten klarar
Typ av NAND (SLC, MLC, TLC, eller QLC) För konsument produkter är i princip allt TLC eller QLC idag, och TLC är generellt att föredra framför QLC
Finns det en DRAM buffer eller inte? Man vill helst ha en sådan.

Citat:

Följdfråga: med eller utan värmespridare? Några nackdelar om man köper med värmespridare (annat än att den tar mer plats)?

De riktigt snabba SSDerna behöver i stort sett allihopa någon typ av värmespridare för kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om du behöver ovanstående eller inte beror väldigt mycket på vad du skall göra.
För de flesta syften så behöver du inte så snabba sekventiella läsningar.

Det finns mycket annat att titta på - och det allra mesta av det spelar större roll än sekventiell läs-/skriv-hastighet.

Operationer per sekund - så högt som möjligt.
TBW - hur många skrivningar enheten klarar
Typ av NAND (SLC, MLC, TLC, eller QLC) För konsument produkter är i princip allt TLC eller QLC idag, och TLC är generellt att föredra framför QLC
Finns det en DRAM buffer eller inte? Man vill helst ha en sådan.

De riktigt snabba SSDerna behöver i stort sett allihopa någon typ av värmespridare för kylning.

Så för just spel såsom jag nämnt tidigare, för att ha en optimalt snabb dator och optimera spelhastigheterna (inkl. loading screens) - vad är de fullständiga specifikationerna du skulle välja för en M2 SSD?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Så för just spel såsom jag nämnt tidigare, för att ha en optimalt snabb dator och optimera spelhastigheterna (inkl. loading screens) - vad är de fullständiga specifikationerna du skulle välja för en M2 SSD?

Vad jag skulle titta på är:
Första hand storleken.
Andra hand att det är NVME snarare än SATA
Tredje hand typ av NAND (jag vill undvika QLC)
Fjärde hand uthållighet (TBW)
Femte hand att den har DRAM buffer
Sjätte hand operationer per sekund

Och naturligtvis att det är bra kvalitet i stort - men det är tyvärr svårt att avgöra förrän en modell varit ute på marknaden ett par år.

Sekventiell läs- och skriv-hastighet räknar jag med är tillräckligt hög hos alla NVME enheter.

Mycket av ovanstående kan tyvärr vara svårt att hitta information om - man får gräva i datablad och läsa tester.

Men, om det bara är bra prestanda när du spelar som är intressant skulle jag titta främst titta på läs-operationer per sekund vid slumpmässig läsning. Säger mer om prestanda i praktiken än sekventiell läshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

• Gen 4 eller 5

• DRAM Cache. Större kapacitet ger i regel en större DRAM-cache.

• Det bör sitta en värmespridare på SSDn när den är installerad i datorn. Om den sitter på vid köp, du köper en egen och sätter på själv eller använder moderkortets lösning är mindre viktigt.

• TLC, ej QLC

Om du köper en dyrare variant från WD eller Samsung får du vad jag vet alltid DRAM-cache, men kolla upp det för säkerhets skull. Se även till att montera den i en M2-slot som är direkt kopplad till CPUn och inte moderkortets chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:
  • Gen 4 eller 5

• DRAM Cache. Större kapacitet ger i regel en större DRAM-cache.

• Det bör sitta en värmespridare på SSDn när den är installerad i datorn. Om den sitter på vid köp, du köper en egen och sätter på själv eller använder moderkortets lösning är mindre viktigt.

• TLC, ej QLC

Om du köper en dyrare variant från WD eller Samsung får du vad jag vet alltid DRAM-cache, men kolla upp det för säkerhets skull. Se även till att montera den i en M2-slot som är direkt kopplad till CPUn och inte moderkortets chipset.

Om jag låter Inet montera den, borde de veta att man ska montera i en M2-slot och inte moderkortets chipset, eller måste jag påpeka detta innan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Om jag låter Inet montera den, borde de veta att man ska montera i en M2-slot och inte moderkortets chipset, eller måste jag påpeka detta innan?

Bra fråga. Förmodligen monteras den i en M2-slot som är direkt kopplad till CPUn (brukar vara den som sitter mellan översta PCIE-sloten och CPU socket), men det skadar inte att specificera det i samband med din beställning.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Hoppas det är OK?

Vad är bäst mellan MLC eller TLC? Vad är egentligen skillnaden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av socsoc:

Lånar tråden lite. Hoppas det är OK?

Vad är bäst mellan MLC eller TLC? Vad är egentligen skillnaden?

Det handlar om hur många bitar man kodar in per minnescell. Färre ger generellt säkrare lagring och längre hållbarhet men också högre pris då det går åt fler fysiska minnesceller för en viss bitmängd, 1-5 bitar per cell finns, SL=singel level en bit, ML=multi level, flera bitar men det betyder i praktiken 2 bitar, TL tripple level 3 bitar, QL= quad level 4 bitar, PL=penta level 5 bitar (allt per minnescell)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Priset ökar ju liknade i kvadrat , på slutet mycket pengar för nån ynka procent förbättring. Man ska veta att i datorspelande så kommer man inte se av någon förbättring överhuvudtaget, det är så klart pengar i sjön.

Det är bättre att spara den pengen och lägga den senare när kravet på mer utrymme är större. Då där i framtiden så har ju minnesmängden ökat, hastigheten är mycket bättre och priset har gått ner radikalt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

ML=multi level, flera bitar men det betyder i praktiken 2 bitar

Det brukade vara så tills Samsung kom på idén att skriva "3-bit MLC" istället för TLC (se t.ex. 980), så där får man tyvärr se upp lite.

Permalänk

Snabbaste Ramdrive... Och inte använda ssd.

Ssd är lätt att i efterhand byta, väldigt få individer har behov av de snabbast, dessa brukar inte vara folk som spelar utan annat.
Att ha behov av mycket data har många, min PS5a som jag betydligt mer ssd i än vad ts frågar och den är propfull.

Permalänk
Medlem

Jag har en 2TB Crucial T700 som körs på PCIE 5.0 som gör rätt bra ifrån sig enligt crystaldiskmark (12000/12000 R/W), tänkte jag skulle liks bygga en ny burk så kunde lika gärna ta snabbaste disken som fanns. Problemet är ju att i laddningstider innefattas så mycket mer än rent disktuggande, vilket gör det fullkomligt onödigt i vanligt bruk. Nån med en vanlig 7000/7000 m2-disk byter karta nog så snabbt som jag. Lägg pengarna på något vettigare istället tycker jag.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om hur många bitar man kodar in per minnescell. Färre ger generellt säkrare lagring och längre hållbarhet men också högre pris då det går åt fler fysiska minnesceller för en viss bitmängd, 1-5 bitar per cell finns, SL=singel level en bit, ML=multi level, flera bitar men det betyder i praktiken 2 bitar, TL tripple level 3 bitar, QL= quad level 4 bitar, PL=penta level 5 bitar (allt per minnescell)

Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Vad brukar de ha för problem, pajar de menar du? Eller håller de inte specen?

Du kommer aldrig flaskhalsa på det sättet med en bara ok SSD, enda prestanda risken är att du kan få dålig seq read/write om du köper QLC.

De rapporterar dålig hälsa efter lite användning, oklart om det är åtgärdat eller bara plåstrats.