Blir galen, Windows 11 startar av sig själv.

Permalänk
Medlem

Prova att slå på-spara-slå av funktioner relaterade till autostart, det har ju förekommit tidigare att BIOS kommit i otakt med vad som presenteras.

Prova att koppla bort start/reset-knappen från moderkortet och se om det är någonting där som spökar.

Någonting från dessa länkar kanske?
https://www.minitool.com/backup-tips/computer-turns-on-by-its...
Google "pc turns on by itself when psu is powered"
Google "pc turns on by itself"

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Stänger den av sig igen efter att ha varit på en stund? Kan vara Windows som vill göra uppdateringar enligt schemaläggning.

Den stänger aldrig av sig själv utan startar upp själv.
Automatiska uppdateringar är avstängda och finns inget i schemaläggaren.

Permalänk
Skrivet av kerish667:

Ska läsa igenom och se om jag hittar nått jag inte provat, Tack.

Hittade inget jag inte provat där, utom Power-Troubleshooter men hade många som var unknown som trådskaparen också hade.
Gav ingen hint om vad det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Large:

Prova att koppla bort chassits på/av-knapp från moderkortet och se om maskinen fortfarande startar av sig själv.

Provade koppla bort allt från MB utom chassifläktar och ström till MB.

Tog 1 sak i taget och provade strömsparläge varje gång, inget som gav resultat..

Permalänk
Medlem

Win11 har ett standard-läge där "shutdown" inte betyder shutdown som alla tror, utan typ som sleep-läge.

Permalänk
Skrivet av kerish667:

Ska kolla när vi byggt färdigt sonens dator.

Installerade via USB genom Media Creation Tool.

Tyvärr inget nytt här heller.
Har varit igenom schemaläggaren och även inaktiverat väckningstimer i avancerade energialternativ.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Win11 har ett standard-läge där "shutdown" inte betyder shutdown som alla tror, utan typ som sleep-läge.

Ok, utveckla gärna.
Jag är inte helt med på vad jag kan prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerish667:

Ok, utveckla gärna.
Jag är inte helt med på vad jag kan prova?

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/is-ther...

Permalänk

Jag har tagit bort alternativet "fast startup".

Uppdaterade även BIOS nu.

Ingen skillnad, går fortfarande bra att stänga av datorn, men inte i strömsparläge.

Tycker det är lite udda att det alltid är 20 sekunder från att allt stänger ner tills den startar igen..

Permalänk

Jag lovar att ditt problem kommer lösas om du byter ut ditt moderkort, verkar vara det som är problemmet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Jag lovar att ditt problem kommer lösas om du byter ut ditt moderkort, verkar vara det som är problemmet.

Det är möjligt, men tror inte jag bytar moderkort för detta problemet.

Skulle väl vara konstigt om det inte fanns någon annan lösning, behöver bara komma på den..;)