Om du tar hand om prylarna lär det gå bra med valfri modern laptop. Jag började plugga för 4 år sedan en datavetenskaplish linje och köpte en prisvärd Surface Laptop 3 (visningsex.) som varit en trogen tjänare utan strul (dock hade jag velat ha mer RAM). Jag hade tänkt köpa en annan laptop men upptäckte att känslan i tangentbordet är viktigt för mig (något som uppdagades när jag testade den). Idag är jag lite snopen att Microsoft plockat bort möjligheten att installera linux med en firmware uppdatering som kom 2023. Om du har möjlighet att besöka någon butik som har dessa modeller på display är min rekommendation att gå dit och skaffa sig en egen uppfattning (utöver specs).
Det enda min laptop inte riktigt pallar med är emulering av Android när jag utvecklar appar (pallar inte med att datorn blir varm och låter som ett flygplan). Då föredrar jag att antingen sitta med min stationära dator, alternativt (som jag många gånger gjort), använda min laptop som en klient och köra skärmdelning från min stationära (ingen märkbar delay med ex. Parsec).
Kolla om modellen du funderar på finns att testa i butik eller hos någon vän. Du kan även fråga äldre-kursare vad de kör för hårdvara och vad dom rekommenderar.