Min gamla z77 plattform tjänade mig troget, i över ett årtioende, fram till 2021, då det blev dags att pensionera tjejen, till förmån för ett AM4-sytem. Nu på sistone har jag dock bestämt mig för att återuppliva henne, som en retrospeldator till Windows XP och Windows 7 spel!
Lite bakgrund.
Genomgick nyligen en rad stora och jobbiga förändringar i mitt liv, som delvist gett mig något av en nostalgiyra. Men i stort så har jag även blivit frustrerad med teknik, den moderna spelindustrin och hur allting digitaliseras. Som konsument förlorar man allt mer kontroll över sin teknik och sina spel, med integrerade webbtjänster, always-online krav, AI, och en helvetes annan krafs.
Droppen blev ärligt talat när jag kom underfund med att jag skulle bli tvingad att köpa en rad gamla spel som jag har, på nytt, om jag vill kunna spela dem igen och jag bestämde mig helt enklet att vägra finna mig i det. Jag kom underfund med att det inte finns något som hindrar mig från att "gå tillbaka", det finns ju nämligen inget krav på att man bara får ha den nyaste datorn, eller?
Så efter lite efterforskning så kom jag underfund med att jag hade alla delarna hemma för att bygga den ultimata Windows XP datorn!!! Och det var ironiskt nog min gamla trotjänare, då z77/Ivy-Bridge chipsetet var den sista Intel generationen som hade officiellt stöd för Windows XP.
Gamla chassit var däremot ganska slitet och had alltid varit lite för trångt, så jag köpte ett helt istället. Men nog med snack! Här är specsarna!
Chassi: Corsair 4000D Airflow
Nätaggregat: Corsair AX860i Digital 860w
Moderkort: ASUS Z77 Sabertooth
CPU: Intel Core i7-3770k
CPU Kylning: Corsair H115i RGB Pro XT
RAM: Corsair Vengeance Pro, 1866Mhz CL9, 4x8 GB
GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti DirectCU II, 2GB
Ljudkort: Creative SoundBlaster X-Fi Titanium, PCI-Express
OS1: Windows XP Professional Service Pack 3, 32Bit
OS2: N/A*
OS1 SSD/HDD: Samsung 870 Evo 1TB (0.9 allokerat), Seagate Barracuda 1TB HDD.
OS2 SSD/HDD: N/A*
Optisk Enhet: ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray brännare. Monterat externt.
* Har inte kommit längre än Windows XP Pro ännu.
För tillfället så har jag två uppsättningar möss och tangentbord på skrivbordet, däremot har min bildskärm, en ASUS XG27AQM, två displayport uttag så att jag kan dela på samma skärm.
Framtida mål:
Ska försöka att, eventuellt, jaga rätt på ett par Nvidia Titan Black som jag kan köra i SLI. Särskilt då jag tidigare aldrig haft tillfälle att leka runt med tekniken och tänkte det kunde vara kul att ta tillfället i akt.
Sedan tänker jag också försöka jaga rätt på ett SoundBlaster X-Fi Titanium Fatal1ty. Främst för att jag tycker det blir snyggare, rent estetiskt med kåpan på.
Besök galleriet här