Permalänk
Medlem

Fråga om mesh nätverk

Hej alla glada.
Försöker bli klok på mitt mesh system som jag använder i huset. Jag har en asus router till internet sen ett mesh system inkopplat för att sprida inet till hela huset.

Har några frågor.
-ska man köra dchp eller bridge mode i mesh om man kör genom routern?
-är det bättre köra bara mesh och skippa router?

Tycker det e svårt detta. All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha dhcp igång på både router och mesh, för då blir det ofta problem.

Om du inte har någon speciell anledning till att ha routern, så är det enklare att enbart ha mesh-systemet utan första routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du ska inte ha dhcp igång på både router och mesh, för då blir det ofta problem.

Om du inte har någon speciell anledning till att ha routern, så är det enklare att enbart ha mesh-systemet utan första routern.

Tack. Grejen är att då måste jag ta bort en accesspunkt från nånstans 😀 men får väl försöka lösa på nått vis .tack för svar

Permalänk
Medlem

Vilket mesh system kör du på?

I mina ögon vore det mest rimligt att enbart köra mesh nät eller ha en router samt en massa accesspunkter som inte kör DHCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Vilket mesh system kör du på?

I mina ögon vore det mest rimligt att enbart köra mesh nät eller ha en router samt en massa accesspunkter som inte kör DHCP.

Tack för svar
Jag kör https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt med att jag kan komma hem från jobbet. Connecta till den som är i garage. Sen går jag in till vardagsrummet i nån timme men är fortfarande uppkopplad till apn i garaget. Den borde väl byta ap när jag går nära den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Jag tycker det är lite konstigt med att jag kan komma hem från jobbet. Connecta till den som är i garage. Sen går jag in till vardagsrummet i nån timme men är fortfarande uppkopplad till apn i garaget. Den borde väl byta ap när jag går nära den?

Inte nödvändigtvis, byte av accesspunkt styrs helt och hållet av din klient i det här fallet. Så om mobilen/surfplattan tycker att accesspunkten i garaget är den bästa som finns i hela världen så kommer den fortsätta vara ansluten till denna trots att det finns ett bättre alternativ tillhands, det är detta som man brukar kalla för "sticky client". Vissa accesspunkten har en inställning kallat "minimum RSSI" som gör det möjligt att sparka ut klienter från accesspunkten när signalvärdet blir för dåligt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Inte nödvändigtvis, byte av accesspunkt styrs helt och hållet av din klient i det här fallet. Så om mobilen/surfplattan tycker att accesspunkten i garaget är den bästa som finns i hela världen så kommer den fortsätta vara ansluten till denna trots att det finns ett bättre alternativ tillhands, det är detta som man brukar kalla för "sticky client". Vissa accesspunkten har en inställning kallat "minimum RSSI" som gör det möjligt att sparka ut klienter från accesspunkten när signalvärdet blir för dåligt.

Lät väl inte så bra ? Att fortfarande vara uppkopplad till en ap där det är över 5 väggar mellan kan omöjligt stämma ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det kan stämma, speciellt om det är den enda AP'n som finns eller om nåt inte är rätt konfat.
Sen säger 5 väggar inget här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Lät väl inte så bra ? Att fortfarande vara uppkopplad till en ap där det är över 5 väggar mellan kan omöjligt stämma ?

Precis som tcntad skriver så säger antalet väggar mellan sändare och klient så mycket, åtminstone inte utan att veta vad dessa väggar är byggda av. Säg att väggarna består av gips och luft däremellan, då tar sig åtminstone 2.4GHz bandet igenom rätt många väggar innan signalstyrkan är för låg. Däremot OSB-skivor eller gediget trävirke med stenull eller annan isolering däremellan, eller betongvägg bromsar desto mer.

Tyvärr så är det klienten som bestämmer, och ibland kan mjukvara/drivrutin bete sig så oväntat att enheten klänger sig kvar trots signalstyrka på <20%. En viktig detalj här är att om du vill att enheten ska ha en chans att hoppa över till nästa accesspunkt snabbt så bör denna accesspunkt ha samma SSID och WPA PSK-nyckel, om dessa är olika mellan accesspunkterna så får du absolut räkna med seg övergång då klienten inte gärna byter nätverk hur som helst då den utgår ifrån att det är olika nätverk/lokaler i och med olika SSID/WPA PSK och således försöker hålla sig till din "lokal" eller SSID.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Telia fiber WIFI lägga till Accespunkter?

Hej, vi bor på en gård på landet, med flera (typ 7) hus på gården. Två bostadshus, lada, magasin, växthus osv. Vi har fiber från telia.

Jag har försökt få till wifi över hela gården med hjälp av en bunt TP-link extenders, samankopplade med CAT 5E kabel. Det fungerar ok men, jag får inte inte till att det hoppar över automatisk mellan accsess punkterna. Så jag får typ koppla ner wifi och koppla upp ingen när jag flyttar mig runt på gården.

Så jag planerar att bygga ett riktigt Meshnät, men jag är lite på djupt vatten och vill gärna ha lite tips hur jag ska göra. Jag planerar att minst 4 noder på gården. Vi har en router från Telia där jag har konfat upp det nätet jag använder och det fungerar bra.

Men min egentliga fråga är, hur får jag detta blivande Meshnät att lira med Telias routet och det Wifi som jag använder idag. ÄR det möjligt, eller behöver jag confa upp ett helt nytt nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixpence:

Hej, vi bor på en gård på landet, med flera (typ 7) hus på gården. Två bostadshus, lada, magasin, växthus osv. Vi har fiber från telia.

Jag har försökt få till wifi över hela gården med hjälp av en bunt TP-link extenders, samankopplade med CAT 5E kabel. Det fungerar ok men, jag får inte inte till att det hoppar över automatisk mellan accsess punkterna. Så jag får typ koppla ner wifi och koppla upp ingen när jag flyttar mig runt på gården.

Så jag planerar att bygga ett riktigt Meshnät, men jag är lite på djupt vatten och vill gärna ha lite tips hur jag ska göra. Jag planerar att minst 4 noder på gården. Vi har en router från Telia där jag har konfat upp det nätet jag använder och det fungerar bra.

Men min egentliga fråga är, hur får jag detta blivande Meshnät att lira med Telias routet och det Wifi som jag använder idag. ÄR det möjligt, eller behöver jag confa upp ett helt nytt nät?

Så länge de enheter du köper har stöd för Mesh i AP läge, så kan du fortsätta använda Telias router om du nu vill det.

I AP läge stängs bl.a. DHCP av så att enheten inte också försöker att dela ut LAN ip adresser. Det blir krock om flera routrar försöker tilldela ip-adresser.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så länge de enheter du köper har stöd för Mesh i AP läge, så kan du fortsätta använda Telias router om du nu vill det.

I AP läge stängs bl.a. DHCP av så att enheten inte också försöker att dela ut LAN ip adresser. Det blir krock om flera routrar försöker tilldela ip-adresser.

Ok, tack. Har du något förslag på vad jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixpence:

Ok, tack. Har du något förslag på vad jag ska köpa?

Inget förslag på rak arm. De jag personligen har testat är diverse standalone Asus routrar som jag har kört Asus AI mesh på, vilket har funkat bra så länge man kör backhaul over ethernet.

Visa signatur