Microsoft tvingar på 23H2-uppdateringen av Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Eller uppdatera datorn lite oftare än 2 år. Sitter man på 21H2 så är det mer än 2 år sedan. Och även 22H2 är det ca 2 år sedan den lanserades

Jag har NOLL problem med min dator. Why fix something that isn't broken? Klart man ska uppdatera för säkerhetsskäl, men det borde vara på VÅRA villkor, inte deras. Tänk om det här händer en fabrik som livnärar sig på att ett system som MÅSTE vara online 100% för att fungera. Tänk om Sweclockers host rullade på ett system där samma sak hände? Hosten meddelar sina kunder långt innan nått händer och Sweclockers meddelar oss användare att "vi kommer fixa det här o det här den här tiden". Inte bara kapa linan och hoppas på det bästa. I det här fallet så borde en FET jävla popup hamna i centrum av skärmen som är programmerad att inte highjacka hela datorn och som går att flytta på (lämna alla resurser till vad som rullar på datorn och inte mörka hela skärmen som idag?), du får valet att uppgradera och starta om eller helt enkelt säga nej till uppdateringen framöver. Vill du uppdatera så kan du alltid göra den själv via windows update...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Klart man ska uppdatera för säkerhetsskäl, men det borde vara på VÅRA villkor, inte deras. Tänk om det här händer en fabrik som livnärar sig på att ett system som MÅSTE vara online 100% för att fungera.

Det är just därför Windows Enterprise IoT LTSC finns. Där kan du lugnt köra samma version av Windows i minst 10 år. I vissa fall erbjuder Microsoft support i 16 år, vilket nu händer med ett par versioner av Windows 7 (läs Server 2008 R2). 32-bitars versionen av Windows Embedded POSReady 7 verkar bara få 13 år totalt, vilket inträffar nu i oktober.

Permalänk
Medlem

Härligt med tvång, då kan ingen smita undan!
Fly till Linux går ju förstås

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har NOLL problem med min dator. Why fix something that isn't broken? Klart man ska uppdatera för säkerhetsskäl, men det borde vara på VÅRA villkor, inte deras. Tänk om det här händer en fabrik som livnärar sig på att ett system som MÅSTE vara online 100% för att fungera. Tänk om Sweclockers host rullade på ett system där samma sak hände? Hosten meddelar sina kunder långt innan nått händer och Sweclockers meddelar oss användare att "vi kommer fixa det här o det här den här tiden". Inte bara kapa linan och hoppas på det bästa. I det här fallet så borde en FET jävla popup hamna i centrum av skärmen som är programmerad att inte highjacka hela datorn och som går att flytta på (lämna alla resurser till vad som rullar på datorn och inte mörka hela skärmen som idag?), du får valet att uppgradera och starta om eller helt enkelt säga nej till uppdateringen framöver. Vill du uppdatera så kan du alltid göra den själv via windows update...

Så du har NOLL problem och då behöver man inte patcha menar du. Att Microsoft "tvingar" oss att patch gör vanliga pc användare så mycket säkrare. om man lägger på alla säkrthetpatchar när dom kommer är risken att råka ut för hackning klart mindre.

Gissar på att du aldrig jobbat med IT, för då skulle du veta att patchning på företag inte sker via windows update utan via helt andra verktyg och tjänster.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Så du har NOLL problem och då behöver man inte patcha menar du.

Du läser inlägg som fan läser bibeln Ingen säger väl nej till säkerhetspatchar? Vi ogillar bara Microsofts "one size fits all"-mentalitet.

Nu blir vi vanliga dödliga påtvingade kumulativa uppdateringar på 5-600MB, där själva fixen i sig kanske ligger på 50 kilobyte jfm föregående månad.

Edit:
Kan tillägga att jag inte heller kör Windows Update, utan främst via Microsoft Update Catalog samt installationer mha DISM när annat havererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Gissar på att du aldrig jobbat med IT, för då skulle du veta att patchning på företag inte sker via windows update utan via helt andra verktyg och tjänster.

Precis min poäng. Du har val.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

En fabrik eller server använder inte Windows Home eller Pro version, det finns enterprise version och om jag inte missminner mig även server version. Om man gör det så är det jävligt dumt! Mitt jobb t.ex. använder Enterprise version och uppdateringarna hanteras av jobbets IT avdelning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du läser inlägg som fan läser bibeln Ingen säger väl nej till säkerhetspatchar? Vi ogillar bara Microsofts "one size fits all"-mentalitet.

Nu blir vi vanliga dödliga påtvingade kumulativa uppdateringar på 5-600MB, där själva fixen i sig kanske ligger på 50 kilobyte jfm föregående månad.

Fast hela den här tråden handlar ju om att man inte vill lämna en windows version som går "end of life". när den går end of life är det slut på säkerhetsupdateringar..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En fabrik eller server använder inte Windows Home eller Pro version, det finns enterprise version och om jag inte missminner mig även server version. Om man gör det så är det jävligt dumt! Mitt jobb t.ex. använder Enterprise version och uppdateringarna hanteras av jobbets IT avdelning.

En än gång, precis min poäng. IT avdelningen ser till så att saker o ting är uppdaterade och fräsha och inte påverkar arbetarna.

Jag drog upp "what ifs" - I mitt fall så förlorade jag 4 timmar. Jag är ganska dyr i drift. Jag som (mer eller mindre) egen företagare har inte behov en en enterprise license som sköter flera datorer. Pro för workstation för en workstation är "allt jag behöver" men att kalla det "PRO" och en PRO inte har kontroll... ja, som sagt.. Det är bra med uppdateringar men att bli påtviggade saker för sakens skull är helt enkelt inte ok.

Visa signatur

/925

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

En än gång, precis min poäng. IT avdelningen ser till så att saker o ting är uppdaterade och fräsha och inte påverkar arbetarna.

Jag drog upp "what ifs" - I mitt fall så förlorade jag 4 timmar. Jag är ganska dyr i drift. Jag som (mer eller mindre) egen företagare har inte behov en en enterprise license som sköter flera datorer. Pro för workstation för en workstation är "allt jag behöver" men att kalla det "PRO" och en PRO inte har kontroll... ja, som sagt.. Det är bra med uppdateringar men att bli påtviggade saker för sakens skull är helt enkelt inte ok.

Fast denna uppdatering kommer för att den version du har installerad INTE LÄNGRE kommer få uppdateringar!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast denna uppdatering kommer för att den version du har installerad INTE LÄNGRE kommer få uppdateringar!

Så om jag helt enkelt inte hade datorn ansluten till internet och anslöt den igen 2025 så kommer jag helt enkelt inte kunna göra det?

Faktum kvarstår, jag förlorade 4 timmar. MS skulle enkelt kunna implementera en FORCERAD popup som meddelar allt det här och inte bara startar om datorn. CPU och GPU på nästan 100% och windows update highjackar hela skiten och startar om? Det är ok menar du? Under den "här" loaden så borde windows vara smart nog att tänka "fan... det är nått som händer på den här datorn, jag bör låta den vara ifred till den är klar"

Visa signatur

/925

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hah, jag är just nu på ett företag med över 250.000 anställda världen över. ALLA datorer går direkt mot windows update för uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Fast ärligt talat. Detta med Windows-uppdateringar är inte jättesvårt att sätta sig in i hur det fungerar samt anpassa efter ens behov. Jag renderade en del Lego-modeller i Blender nattetid för några år sedan. En gång hände det som du råkade ut för men då löste jag det så det inte kunde hända igen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Så om jag helt enkelt inte hade datorn ansluten till internet och anslöt den igen 2025 så kommer jag helt enkelt inte kunna göra det?

Faktum kvarstår, jag förlorade 4 timmar. MS skulle enkelt kunna implementera en FORCERAD popup som meddelar allt det här och inte bara startar om datorn. CPU och GPU på nästan 100% och windows update highjackar hela skiten och startar om? Det är ok menar du? Under den "här" loaden så borde windows vara smart nog att tänka "fan... det är nått som händer på den här datorn, jag bör låta den vara ifred till den är klar"

<Uppladdad bildlänk>

Ett alternativ är att du kollar läget med uppdateringar innan du kör större arbeten. Det är inte så att en uppdatering bara dyker upp från ingenstans och startar om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Om man är kvar på 21H2 eller 22H2 2025 så hade du inte fått några uppdateringar efter om det är oktober 2024 eller häromkring. Det enda du kan göra då är att uppdatera till en nyare version. Du får inga säkerhetsuppdateringar eller något efter det datum som MS satt, vilket jag inte kan i huvudet

Skrivet av 925a:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade kollat uppdateringar innan jag drog igång ett sånt projekt om det är viktigt att datorn inte startar om. Jag har också ställt in aktiva timmar. Under dessa timmar görs inga automatiska omstarter. Jag ser till att min dator är uppdaterad innan jag åker på resor just för att jag inte vill att datorn ska hålla på med sånt då

Skrivet av Hubertus:

Ett alternativ är att du kollar läget med uppdateringar innan du kör större arbeten. Det är inte så att en uppdatering bara dyker upp från ingenstans och startar om datorn.

Jag håller med dig här. Samt ställ in de aktiva timmar som är kritiska för en. Under dessa tider görs inga automatiska omstarter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Fast ärligt talat. Detta med Windows-uppdateringar är inte jättesvårt att sätta sig in i hur det fungerar samt anpassa efter ens behov. Jag renderade en del Lego-modeller i Blender nattetid för några år sedan. En gång hände det som du råkade ut för men då löste jag det så det inte kunde hända igen.

Jag håller med. Jag har stängd av ALLT jag kan (jag känner mig inte hemma i regedit för att göra det till 100%) - för att slippa det men det funkar ändå inte...tydligen.

Folk här i tråden verkar har problem med "fritt val". Att microsoft uppdaterar sina OS för att göra dem mer buggfria, säkrare etc etc - I'm all for that. Skit bra. Men TVÅNG har aldrig lett till nått bra hur man än vrider och vänder på det.

**Edit

Nu måste jag tillbaka till arbete... förlorat 6 timmar nu hah...

Visa signatur

/925

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag håller med. Jag har stängd av ALLT jag kan (jag känner mig inte hemma i regedit för att göra det till 100%) - för att slippa det men det funkar ändå inte...tydligen.

Folk här i tråden verkar har problem med "fritt val". Att microsoft uppdaterar sina OS för att göra dem mer buggfria, säkrare etc etc - I'm all for that. Skit bra. Men TVÅNG har aldrig lett till nått bra hur man än vrider och vänder på det.

Med Windows Update Blocker så får du valet om eller när datorn ska uppdateras och startas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Har du slagit på aktiva timmar? Låter inte som det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du slagit på aktiva timmar? Låter inte som det

Det tillåts inte att sätta 24h aktiva timmar, du är begränsad till 8 eller 9 timmar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Det har inte ett dugg att göra med fritt val. Om man använder teknik bör man lära sig hur tekniken fungerar för att undvika problem. De problem du hänvisar till har du kunnat undvika. Även om jag oftast är kritisk till Microsoft kan jag inte hålla med om att dina problem är deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det tillåts inte att sätta 24h aktiva timmar, du är begränsad till 8 eller 9 timmar bara.

Nej? Du kan ställa in upp till 18 timmar. Ställ in de timmar du inte är vid datorn under aktiva timmar så har du 6 timmar per dag som är utanför aktiva timmar.

Då jag stänger av min dator varje dag så är den inställd på automatisk vilket är 07-22 vilket stämmer alldeles utmärkt för mig. Det är väldigt sällan jag använder min dator efter 22 på kvällen. Någon tid på dygnet måste du kunna starta om datorn!

Skrivet av Hubertus:

Det har inte ett dugg att göra med fritt val. Om man använder teknik bör man lära sig hur tekniken fungerar för att undvika problem. De problem du hänvisar till har du kunnat undvika. Även om jag oftast är kritisk till Microsoft kan jag inte hålla med om att dina problem är deras fel.

Jag håller med dig här. Här är det inte MS som är poblemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? Du kan ställa in upp till 18 timmar. Ställ in de timmar du inte är vid datorn under aktiva timmar så har du 6 timmar per dag som är utanför aktiva timmar.
<Uppladdad bildlänk>
Då jag stänger av min dator varje dag så är den inställd på automatisk vilket är 07-22 vilket stämmer alldeles utmärkt för mig. Det är väldigt sällan jag använder min dator efter 22 på kvällen. Någon tid på dygnet måste du kunna starta om datorn!

Bara för att jag går och lägger mig, betyder det inte att jag är färdig med precis allt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Bara för att jag går och lägger mig, betyder det inte att jag är färdig med precis allt då.

Nej, det sa jag inte heller. Jag sa att du kan ställa in upp till 18 timmar, t.ex. de tider du normalt sett inte är vid datorn, då startar datorn inte om under dessa tider. Någon gång under dagen bör man kunna starta om datorn enligt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det sa jag inte heller. Jag sa att du kan ställa in upp till 18 timmar, t.ex. de tider du normalt sett inte är vid datorn, då startar datorn inte om under dessa tider. Någon gång under dagen bör man kunna starta om datorn enligt mig

enligt dig ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

enligt dig ja.

För mig känns det otroligt att man inte har 5-10 minuter någon tid på dygnet för datorn att göra en omstart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig känns det otroligt att man inte har 5-10 minuter någon tid på dygnet för datorn att göra en omstart.

Jo, för du inte känner till alla detaljer som jag inte orkar dra upp varje gång någon rolig grabb ska påstå att ALLA kan starta om närsomhelst osv osv osv.

Försök du att kompilera 9 19" paneler i siemens TIA-portal, så ska du se att det kan ta 10-12 timmar innan det är färdigt, då är du troligen tillbaka på kontoret och ska fortsätta arbeta med annat och förbereda nattens kompilering igen. till exempelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jo, för du inte känner till alla detaljer som jag inte orkar dra upp varje gång någon rolig grabb ska påstå att ALLA kan starta om närsomhelst osv osv osv.

Försök du att kompilera 9 19" paneler i siemens TIA-portal, så ska du se att det kan ta 10-12 timmar innan det är färdigt, då är du troligen tillbaka på kontoret och ska fortsätta arbeta med annat och förbereda nattens kompilering igen. till exempelt.

Det är 1 gång/mån, inte varje dag... Detta är sista inlägget mot dig, du vill ändå bara skylla allt på MS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är 1 gång/mån, inte varje dag... Detta är sista inlägget mot dig, du vill ändå bara skylla allt på MS

1 gång per månad enligt ett förutbestämt schema dessutom, det är ju inte så att det kommer en massa överraskningar hela tiden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

1 gång per månad enligt ett förutbestämt schema dessutom, det är ju inte så att det kommer en massa överraskningar hela tiden.

Precis. 2:a tisdagen i månaden efter klockan 19 svensk tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast då borde man ha tydliga patchrutiner på plats så det bör absolut inte vara ett problem. För hemanvändare är det ett större problem. Jobbar man med sin dator och kan behöva den 24/7 så bör man som användare se till att detta inte sker, det är inte Microsofts problem. Dom skjuter ut uppdateringarna och vill att alla maskiner ska få dom annars skulle folk börja skylla på Microsoft för att dom inte fick patchar istället.

Sen kan jag bara poängtera att jag är inget fan av hur Microsoft pumpar ut sina uppdateringar, men det får jag som användare lösa det och ska man vara petig så står säkert en del om detta i deras EULA om man ska vara noga.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz