Input på utformning av hemautomatisering

Permalänk
Medlem

Input på utformning av hemautomatisering

Hej,

I olika skala har vi haft hemautomatiseringssystem i 20+ år, idag har vi Homey/Ring/Dkey, och nu planerar vi en omfattande renovering i stugan, ska automatisera och vill tänka till och få det rätt. Därför skulle jag gärna ta lite inspel på det tankestadiet som vi nu befinner oss på.

Jag vill ha ett:
- Heltäckande system för automatisering och styrning av ljus, värme (kanske visst ljud) och säkerhet (kameror, lås och larm).
- Kunna styras via enkla gränssnitt (gärna via exempelvis som en bot via Signal eller Telegram)
- Stabilt, framtidssäkert och flexibelt (klara trådat och trådlöst)
- Säkert

Tankar så här långt:

- Hårdvara
- NUC
- POE-kameror
- Arduinobaserade rumsnoder (via Ethernet) som kan mäta/styra respektive rum.
- Dkey dörrlås
- Vid behov trådlösa prylar via Thread

- Mjukvara på servern
- Proxmox
- Home Assistant
- Frigate

Det finns ju tusen detaljer men så tänker jag i stora drag. Tankar?

Typo NOC -> NUC
Permalänk
Medlem

När det kommer till kärnan för att lyckas få till en så hårdvaru-olåst lösning så är det egentligen bara Home Assistant som gäller. Att köra det som kärnan i automationen innebär att du kommer kunna integrera i princip allt du kan tänka dig, och alla former av styr-paneler, automatiserade flöden via Node-Red om man föredrar att jobba i det.

Vad gäller hårdvara så kan du köra på det mesta, men för en extremt automatiserad miljö skulle jag nog hellre satsa på en Intel NUC eller motsvarande hårdvara som har lite kapacitet, kanske till och med något lite kraftfullare än så om du vill ha röststyrning utan beroende av externa lösningar från Google eller Apple. Home Assistant har tagit sig relativt långt på den biten nu efter "year of the voice", även om jag inte själv har tagit det klivet riktigt ännu.

Men du kan ju styra allt på alla tänkbara vis, antingen via Home Assistant-appen, via MQTT, via webook, eller via valfritt integrerad chatbot. Men riktigt bra automatik brukar sällan behöva så mycket input, det ska ju sensorer, klockslag, kalendrar och annan input sköta åt dig, annars blir det inte mycket av en automatik i det hela.

Home Assistant har även bästa tänkbara integration med Frigate, så om du nu kör med den lösningen för kameror istället för Synology Surveillance Station eller Ubiquiti Protect så kommer du ändå få tight integration.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelo:

Hej,

I olika skala har vi haft hemautomatiseringssystem i 20+ år, idag har vi Homey/Ring/Dkey, och nu planerar vi en omfattande renovering i stugan, ska automatisera och vill tänka till och få det rätt. Därför skulle jag gärna ta lite inspel på det tankestadiet som vi nu befinner oss på.

Jag vill ha ett:
- Heltäckande system för automatisering och styrning av ljus, värme (kanske visst ljud) och säkerhet (kameror, lås och larm).
- Kunna styras via enkla gränssnitt (gärna via exempelvis som en bot via Signal eller Telegram)
- Stabilt, framtidssäkert och flexibelt (klara trådat och trådlöst)
- Säkert

Tankar så här långt:

- Hårdvara
- NUC
- POE-kameror
- Arduinobaserade rumsnoder (via Ethernet) som kan mäta/styra respektive rum.
- Dkey dörrlås
- Vid behov trådlösa prylar via Thread

- Mjukvara på servern
- Proxmox
- Home Assistant
- Frigate

Det finns ju tusen detaljer men så tänker jag i stora drag. Tankar?

jag skulle inte gå samma väg,
z-wave eller knx om vi talar framtidssäkert och säkerhet samt bakåtkompatibelt, shelly pro om inte vill ha ett meashande system och inte ska dra om elen, du kör dom med kabel men tänk på sensorerna, dvs z-wave är bättre om du ska ha sensorer som drivs med batteri. och det förmodar jag du ska ha om du ska ha det som larm.
sedan är ju allt du ansluter till nätverket en säkerhetsrisk för att inte tala om alla vanliga strul som lätt uppstår som loopar och krockar med ip och routers begränsningar gällande antal klienter, problem med täckning och störning mm.

kamera system, dahua eller hikevision
lås system, motorlås som stöds av rinklockor/passage system från ovan märken, det står vanligen iso märkt så man ser vad man ska använda. fördelarna är upplåsning via klockan samt har deras klockor ofta funktioner för rfid eller deras nyare som har för ansiktsavläsning.
driv sakerna med en ups.
dvs en poe switch drivs av ups, switchen driver klockan via poe klockan driver låset.
Ha har stöd för både sensorer och video med dahua.

Kontroller: Jag gillar min nuvarande lösning, dvs z-station mot en rpi5 som kör z-wave.me (den har stöd för flera olika protokoll)
detta styrs sedan av HA på en nuc, jag körde först z-station direkt mot HA men du får bättre kompatibilitet om det går via z-wave.me, samt är det trevligt att sakerna funkar även om ha strular för man kör någon 3 parts mjukvara som har en bugg.
ska du dessutom använda det som larm så sätter du en poe hatt på rpi och driver den med switchen som driver resterade nätverket. MEN ska du riva ut elen och dra nytt, då skulle jag nog funderat på en din lösningen, kolla på z-wave.me multikontroller för din montering.
OBS att jag sett att flera säljer tex z-wave.me z-station som en z-wave 800 kontroller, det är den inte det är en 700 kontroller och det ska komma en 800 i närtid (kan ju dock betyda 1 år)

övriga kameror: dahuas tioc kameror är väldigt trevliga särskilt deras nyare. kolla på 3 serien. https://www.dahuasecurity.com/products/All-Products/Network-C... även dom utan pro är väldigt trevliga
tex
https://www.dahuasecurity.com/products/All-Products/Network-C...

jag kör mina mot en dahua ai nvr men frigate lär fungera lika bra

för lampor skulle jag vänta in Shellys nya z-wave 800 dimmer, den beräknas komma detta året (om du inte kör pro)
eller om du har ramar och vill ha vriddimmer i stället för återfjädrade så kolla på namron som ska passa i olika vanliga fack.

relä: heltun highload fixar alla form av last men är lite tjocka för standard dosa, dom har dock temp prob vilket är trevligt
ska du sätta nya eldoser så skulle jag valt dessa om jag inte gått på knx.

shelly wave 1pm med en snubber ska fixa alla hushållsmaskiner som damsugare,tork,tvätt.
jag själv håller på att skifta över till dessa (gjort 30 uttag i skrivande stund bara så där 15 kvar.....)
dessa med snubber få plats i standard aparatdosa även med enstaka wagner klämma.

styrning av värmesystem, det beror på vad det är för system,
dvs är det el element är dom 1 eller 2 fas, är det vatten radiatorer som drivs av? eller har du golvvärme el/vatten?

hemma kör jag, thermia connect för styrning av panna, vatten elementen styrs av popp (danefors) z-wave termostater
medans vattenburen golvvärme styrs av qubino thermostat 2. det enda jag ska ändra på här är att få elementtermostaterna driva av fast matning, väldigt störande att byta batterier. planen är att sätta USB drivna termostater i stället.
igentligen skulle det räckt med thermia connect men nu när jag kan styra varje zoon så är fördelen att man kan anpassa rumsklimatet lättare för individen. dvs ställ pannan efter den som vill ha varmast rum, stäng ner övriga områden till önskad grad
detta fungerar väldigt bra då dottern vill ha 23c medans sonen vill ha 16c och vi vill ha 19c när vi sover.

För ljudsystem använder jag heos, samma här så har dom en historia av att alltid vara bakåtkompatibla.
dessa går bra in i HA samt fungerar dom bra med Music Assistant i HA, dom har alexa inbyggt.

styrning av ac så använd remotec 800 via z-wave, denna styr man även tv med.
den skulle du även kunna styra värmepumpar med utan problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för inspel @aragon!

Idag har vi ett stort z-wavesystem men jag tycker att det fungerar sådär. Det är ofta tidsfördröjning och i mer komplexa scenario så händer det att inte alla kommandon utförs (även om protokollet ska bekräfta att kommandot är utfört, om jag har förstått det rätt). Jag tänker försöka ha trådart larm för att undvika batteribyte.

Bra rekommendationer på kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelo:

Tack för inspel @aragon!

Idag har vi ett stort z-wavesystem men jag tycker att det fungerar sådär. Det är ofta tidsfördröjning och i mer komplexa scenario så händer det att inte alla kommandon utförs (även om protokollet ska bekräfta att kommandot är utfört, om jag har förstått det rätt). Jag tänker försöka ha trådart larm för att undvika batteribyte.

Bra rekommendationer på kameror.

Det låter tokigt
får man fråga vad du kör för kontroller samt antalet enhter mot den, (vanligaste felet är en för svag kontroller eller typ att man kör en usb pinne för z-wave)

Samt är ett vanligt problem att man inte ställt om pooling och rapporter, dvs trafiken hamnar i kö då får man dom problemen du säger du har. Ökänt för detta är tex qubino relä flera vertioner av deras firmware skickar data för varje 0.1watt och volt förändring + på tid. Dvs du kan ha 100tals onödiga rapporter som blockar dom komandon du vill ha.

Trådat är ju alltid bättre så absolut. Tips om du ändå ska dra rör mm är att fälla in uttag för lampor i fönster när du ändå drar fram kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Homey Pro 2023 och ca 35 z-wave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelo:

Homey Pro 2023 och ca 35 z-wave.

tyvärr är det ett vanligt problem på homey. (körde tester själv med en homey pro för ett tag sedan och fick samma problem)
söker man på det tycks det ligga runt 30-talet enheter innan folk börjar får problem. (har dock för mig jag låg runt 40-talet enheter innan det blev tydliga problem, då var det inga batteri enheter utan ström matade enheter så det var en hel del trafik)

Visa signatur