Skrivet av pelo:
Hej,
I olika skala har vi haft hemautomatiseringssystem i 20+ år, idag har vi Homey/Ring/Dkey, och nu planerar vi en omfattande renovering i stugan, ska automatisera och vill tänka till och få det rätt. Därför skulle jag gärna ta lite inspel på det tankestadiet som vi nu befinner oss på.
Jag vill ha ett:
- Heltäckande system för automatisering och styrning av ljus, värme (kanske visst ljud) och säkerhet (kameror, lås och larm).
- Kunna styras via enkla gränssnitt (gärna via exempelvis som en bot via Signal eller Telegram)
- Stabilt, framtidssäkert och flexibelt (klara trådat och trådlöst)
- Säkert
Tankar så här långt:
- Hårdvara
- NUC
- POE-kameror
- Arduinobaserade rumsnoder (via Ethernet) som kan mäta/styra respektive rum.
- Dkey dörrlås
- Vid behov trådlösa prylar via Thread
- Mjukvara på servern
- Proxmox
- Home Assistant
- Frigate
Det finns ju tusen detaljer men så tänker jag i stora drag. Tankar?
jag skulle inte gå samma väg,
z-wave eller knx om vi talar framtidssäkert och säkerhet samt bakåtkompatibelt, shelly pro om inte vill ha ett meashande system och inte ska dra om elen, du kör dom med kabel men tänk på sensorerna, dvs z-wave är bättre om du ska ha sensorer som drivs med batteri. och det förmodar jag du ska ha om du ska ha det som larm.
sedan är ju allt du ansluter till nätverket en säkerhetsrisk för att inte tala om alla vanliga strul som lätt uppstår som loopar och krockar med ip och routers begränsningar gällande antal klienter, problem med täckning och störning mm.
kamera system, dahua eller hikevision
lås system, motorlås som stöds av rinklockor/passage system från ovan märken, det står vanligen iso märkt så man ser vad man ska använda. fördelarna är upplåsning via klockan samt har deras klockor ofta funktioner för rfid eller deras nyare som har för ansiktsavläsning.
driv sakerna med en ups.
dvs en poe switch drivs av ups, switchen driver klockan via poe klockan driver låset.
Ha har stöd för både sensorer och video med dahua.
Kontroller: Jag gillar min nuvarande lösning, dvs z-station mot en rpi5 som kör z-wave.me (den har stöd för flera olika protokoll)
detta styrs sedan av HA på en nuc, jag körde först z-station direkt mot HA men du får bättre kompatibilitet om det går via z-wave.me, samt är det trevligt att sakerna funkar även om ha strular för man kör någon 3 parts mjukvara som har en bugg.
ska du dessutom använda det som larm så sätter du en poe hatt på rpi och driver den med switchen som driver resterade nätverket. MEN ska du riva ut elen och dra nytt, då skulle jag nog funderat på en din lösningen, kolla på z-wave.me multikontroller för din montering.
OBS att jag sett att flera säljer tex z-wave.me z-station som en z-wave 800 kontroller, det är den inte det är en 700 kontroller och det ska komma en 800 i närtid (kan ju dock betyda 1 år)
övriga kameror: dahuas tioc kameror är väldigt trevliga särskilt deras nyare. kolla på 3 serien. https://www.dahuasecurity.com/products/All-Products/Network-C... även dom utan pro är väldigt trevliga
tex
https://www.dahuasecurity.com/products/All-Products/Network-C...
jag kör mina mot en dahua ai nvr men frigate lär fungera lika bra
för lampor skulle jag vänta in Shellys nya z-wave 800 dimmer, den beräknas komma detta året (om du inte kör pro)
eller om du har ramar och vill ha vriddimmer i stället för återfjädrade så kolla på namron som ska passa i olika vanliga fack.
relä: heltun highload fixar alla form av last men är lite tjocka för standard dosa, dom har dock temp prob vilket är trevligt
ska du sätta nya eldoser så skulle jag valt dessa om jag inte gått på knx.
shelly wave 1pm med en snubber ska fixa alla hushållsmaskiner som damsugare,tork,tvätt.
jag själv håller på att skifta över till dessa (gjort 30 uttag i skrivande stund bara så där 15 kvar.....)
dessa med snubber få plats i standard aparatdosa även med enstaka wagner klämma.
styrning av värmesystem, det beror på vad det är för system,
dvs är det el element är dom 1 eller 2 fas, är det vatten radiatorer som drivs av? eller har du golvvärme el/vatten?
hemma kör jag, thermia connect för styrning av panna, vatten elementen styrs av popp (danefors) z-wave termostater
medans vattenburen golvvärme styrs av qubino thermostat 2. det enda jag ska ändra på här är att få elementtermostaterna driva av fast matning, väldigt störande att byta batterier. planen är att sätta USB drivna termostater i stället.
igentligen skulle det räckt med thermia connect men nu när jag kan styra varje zoon så är fördelen att man kan anpassa rumsklimatet lättare för individen. dvs ställ pannan efter den som vill ha varmast rum, stäng ner övriga områden till önskad grad
detta fungerar väldigt bra då dottern vill ha 23c medans sonen vill ha 16c och vi vill ha 19c när vi sover.
För ljudsystem använder jag heos, samma här så har dom en historia av att alltid vara bakåtkompatibla.
dessa går bra in i HA samt fungerar dom bra med Music Assistant i HA, dom har alexa inbyggt.
styrning av ac så använd remotec 800 via z-wave, denna styr man även tv med.
den skulle du även kunna styra värmepumpar med utan problem.