RPi 5 + AI HAT eller Nvidia Jetson Orin för Facial Recognition i real-tid
Hej kära nördvänner,
Jag är en 33 årig ung och frisk cybersäkerhets-entusiast som försöker hålla hjärnkontoret levande genom att kasta mig in i outforskade djungler av dokumentationer och lösningar.
Jag har spenderat den senaste veckan, de flesta timmarna om dygnet med att försöka mig på att få igång något som liknar realtids ansiktsigenkänning med min RPi 4 B samt kamera modul v3, annars ligger den bara och skräpar. Det går att få igång ansiktsigenkänning, men med så dålig kvalitet att det inte går att göra något med det. Raspberry Pi 4 B må vara en hyllad enkortsdator men den duger inte mycket till när det kommer till detta. Det hjälper inte heller att jag knappt förstår mig på hur neurala nätverk fungerar. Det finns ju ett par, t.ex. FaceNet, dlib och andra obskyra titlar.
Att förstå hur de fungerar är ju inte något nödvändigtvis avgörande för att komma till avslut med ett påbörjat projekt som detta. Man behöver ju bara få koden att fungera. Men jag finner att dokumentationen antar att du har en master i datavetenskap och att du vill lära dig exakt varenda parameter som finns att tillgå. Jag kanske svamlar men det är vad dokumentationsläsande gör med vettet.
Nu undrar jag om det finns någon här som möjligtvis har testat detta och har några inputs för en vilsen mednörd?
Jag har konkluderat att den enda vägen att få till något vettigt är att en GPU, TPU eller NPU får sköta det den är bra på och så får stackars lilla processorn sköta sitt. Ska man skaffa en RPi 5 med AI HAT och våga sig på ännu ett budget-bygge, eller sätter man på sig spenderar brallorna och införskaffar en Nvidia Jetson Orin som troligtvis kirrar biffen?
Men då återstår frågan(massvis med frågor), vad för kamera ska man ha till det här projektet? Man är ju inte gjord av stålar, och kameror beroende på specifikationer kan nå abnormala prislappar. Jag är ute efter något som kan läsa av mitt ansikte på ca 10 meters avstånd och med bra träffsäkerhet kunna säga att det där, det är jag.
MVH