Permalänk

Aktivitetsdiagram (UML)

Undrar hur poppis UML och speciellt aktivitetsdiagrammet är bland sw-designers. Jag själv har stor respekt för ex.vis flödesdiagram då de räddat mig ur riktigt dryga situationer. Då skissar jag på ett A3, sätter ut kommentarer och taggar och sen granskar flödet. Efter det kodar jag - med taggarna i kommentarerna. Det är därför jag har sneglat på aktivitetsdiagram men även sekvensdiagrammen. Då jag jobbar mest med klassiskt C i microprocessorer men även i Labview så tycks Aktivitetsdiagrammen passa mig bäst - tror jag. Överlag så kan man växa i UML - tror jag - men inte i flödesdiagram lika enkelt. ¨
Hur gör ni? Använder ni penna/papper först eller vad har ni för verktyg?

Permalänk

Jag svarar själv. C4 tillsammans med UML Aktivitetsdiagram komb. med swinlanes. Det tror jag är en bra kombo.

Permalänk
Medlem

Jag använder mestadels sekvensdiagram när jag vill dokumentera eller beskriva komplicerade mekanismer men jag skulle aldrig få för mig att använda något verktyg för att exempelvis generera kod-stubbar utifrån ett existerande diagram.

Jag använder framförallt verktyg som genererar sekvensdiagrammet utifrån kod(inte programkod, utan diagrambeskrivning) så som mermaid-js eftersom det blir lättare att versionshantera och uppdatera än något drag-n-drop-verktyg. Även om mermaid-js är JavaScript så går det att hooka in i offline-dokumentation(statisk lokal sida eller pdf) som mdbook och mkdocs alternativt direkt embedda i online-dokumentation på exempelvis Github.

Permalänk
Skrivet av orp:

Jag använder mestadels sekvensdiagram när jag vill dokumentera eller beskriva komplicerade mekanismer men jag skulle aldrig få för mig att använda något verktyg för att exempelvis generera kod-stubbar utifrån ett existerande diagram.

Ok. Jag bygger gärna upp en stomme med kommentarer på papper. Skulle det finnas ett program som kan läsa en skiss/flödes-/sekv.diagram och göra strukturen i C så vore jag glad. Testade chatGPT med varierande framgång. Denne lade in if-satser etc. och satte kommentarer men gjorde ibland misstag vad avser själva flödet i programmet. Bäst att göra det själv.

Citat:

Jag använder framförallt verktyg som genererar sekvensdiagrammet utifrån kod(inte programkod, utan diagrambeskrivning) så som mermaid-js eftersom det blir lättare att versionshantera och uppdatera än något drag-n-drop-verktyg. Även om mermaid-js är JavaScript så går det att hooka in i offline-dokumentation(statisk lokal sida eller pdf) som mdbook och mkdocs alternativt direkt embedda i online-dokumentation på exempelvis Github.

mermaid-js är ganska bra med tanke på att det är "kod" som kan versionhanteras och har visst stöd hos olika plattformar och verktyg. Har dock inte provat mermaid i några större projekt. Diagram gjorda i drawio kan exporteras till XML och det går också att versionshantera men saknar stödet.
Som jag sade ovan så tror jag ska ge mig an C4 och där det ska till kod så använder jag sekvens/aktivitetsdiagram. Sekvens gillar jag för jag kan bestämma detaljnivå och det syns fort hur delarna samarbetar.