Mikrofon fungerar inte med 3.5 anslutning Steelseries

Permalänk
Medlem

Mikrofon fungerar inte med 3.5 anslutning Steelseries

Halloj! Om nån kan hjälpa mig med detta blir jag evigt tacksam för jag håller på att bli galen.
Min hund bet sönder ordinarie kabeln till min Steelseries Artic 5 headset (den med Mini USB till headset, sen till USB i datorn)
Och då tänkte jag att jag köper en 4-polig 3.5mm kabeln och kopplar in i headsetet istället för att behöva köpa nytt headset. Så nu har jag kopplat en 4-polig 3.5mm kabel som går från headset, till en headset splitter i andra ändan, därefter är den då ikopplad i hörlurs jacket i datorn och mikrofon jacket i datorn. i Enhetshanteraren står det att den har hittat en mikrofon och att den fungerar. Men det är ju just det den inte gör!! Jag har ett hörlurs och mikrofon jack både på framsidan och baksidan av datorn, har testat båda, och jag får inte mikrofonen att fungera. Vanliga ljudet till headsetet fungerar.
Vad är det som inte fungerar? Om det är av intresse så har jag en Lenovo Legion T5 26iab7 som dator.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att micken endast är kopplad till usb på det headsetet.

Permalänk
Medlem

Har testat med 2 olika headset på samma sätt, fungerar ändå inte....

Permalänk
Medlem

Är du säker på att splittern du använder är tänkt för just ljud + mikrofon så det är inte en såndär 3.5mm splitter som är tänkt bara för att kunna lyssna till två hörlurar samtidigt, kan vara att fattas polen för mikrofonen i splittern isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

"headset audio cabel" är namnet på splittern, och Den är ju Röd respektive grön färgad så det måste va uppenbart att den är tänkt för ljud+mikrofon tänker jag?

Permalänk
Medlem

Exakt modell av headset samt exakt modell av vad du köpt för kabel skulle underlätta.

Kan vara så att det krävs USB för att få headset att fungera.

Eller har headsettet både USB och 3.5 kontakt? Och om det har båda: Har det verkligen både mic och ljud på samma 3.5 kontakt? Kan mycket väl vara så att enbart ljud går via 3.5 kabeln men micken kräver USB.

Jag förstår inte riktigt baserat på din beskrivning om jag ska vara ärlig. Men om vi får exakt modellnummer så kan vi kolla en manual

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Från steelseries hemsida

Tolkar det som att 3.5 inte kommer funka till PC helt hundra då det verkar vara gjort för xbox, switch mm.