Permalänk
Medlem

POE2 Tips för att fixa lagget

God afton.. Tänkte kolla om det finns någon där ute med bra tips på hur man kan spela poe2 utan fps drops från helvetet.
Förstår att vissa maps är helt broken men kanske finns det något man kan göra som jag missat?

Kanske några optimala inställningar eller program som funkar bra?

Spelet är inte direkt ospelbart och för det mesta har jag stabil fps mellan 100-177 som jag låst den till med Vsync.
Det blir riktigt illa dock allt för ofta i breaches eller när det kommer fog från Delurium eller chests.
På vissa maps är det stabilt men 50% av mapsen går den ju ner till 30-40 fps och blir I princip ospelbart när jag öppnar tex breaches..

Har suttit här nu i en vecka flera timmar /dag och ändrat inställningar, formaterat även fast datorn är helt ny, testat att undervolta och clocka grafikkortet, testat köra spelet helt default, nya drivrutiner, gamla drivrutiner, ändra energiplaner, max prestanda, kört processor-lasso och provat olika saker där, kört utan skalning som NVIDIA DLSS, testat Vulkan och Dx12 och alla inställningar på respektive, ja ni förstår listan går vidare ett par A4a ark men som sagt jag kanske har missat något simpelt?

Har testat att spela andra spel som diablo4 och det spelet flyter på utan fps drops, även med extremt mycket gröt på skärmen I ultra settings kör det på utan problem.

Sitter på en hyfsat bra dator som är ett par veckor gammal bara.
4070 Ti Super
Ryzen 5 7600
32GB ram & SSD

Har testat att söka fel på datorn med OCCT, Prime95, Benchmarkar I snitt medel eller över på grafikkortet och 99% på CPU SSD och minne. Inga fel hittas någonstans och som sagt andra spel körs utan minsta störningar över huvud taget.

Så kanske finns det någon som kan komma med något kul att testa? All hjälp är hjärtligt välkommet då livet känns rätt hopplöst för tillfället.. Vill inte behöva sluta spela pga lagg då det är så förbannat kul..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig. Stora problem med fps drops. Låter märkligt men det som fungerar för mig utan problem är att streama till min steam deck som jag har kopplat till tv:n. Konstanta 60 fps typ. Men så fort jag kör på datorn får jag fps drops. Kanske inte hjälpte dig men hittar ingen lösning heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Har samma problem som dig. Stora problem med fps drops. Låter märkligt men det som fungerar för mig utan problem är att streama till min steam deck som jag har kopplat till tv:n. Konstanta 60 fps typ. Men så fort jag kör på datorn får jag fps drops. Kanske inte hjälpte dig men hittar ingen lösning heller.

Har tyvärr ingen möjlighet att testa detta men låter intressant! Kanske hjälper någon annan med!

Permalänk
Medlem

Hittade något väldigt intressant precis

https://github.com/Kapps/PoEUncrasher

Någon som testat detta ?

Detta program gjorde ingen skillnad för mig alla fall, kanske att jag överlevde ett par crasher men till slut lagga allt ihop ändå.

Permalänk
Medlem

Testade Idag en Ryzen 7 9800XD istället för min Ryzen 5 7600 och kan ju säga som så att skillnaden är enorm.

Kanske inte så lustigt säger ni då men jag fick höra när jag köpte detta bygge att Ryzen 5 7600 skulle räcka långa vägar.
Det gjorde den definitivt inte för varken POE1 eller POE2.
Jag har testat 6spelare Breach i POE1 med nya 9800XD och där droppar jag inte 1 fps från låsta 177 någonsin.
Med 7600 droppar jag ner till 100 för jämnan.

Poe2 är rätt svårt att säga men över lag känns det som jag har 30-40% mer fps med 9800XD.

Så vill ni spela POE så bra som möjligt var inte rädda för att dundra på med en riktigt kraftfull processor.

Tänk dock på att det kanske inte funkar för just dig men har du råd att testa och sitter i samma båt som mig kan jag starkt rekommendera att köpa hem från tex Inet och prova.
Frågade dom direkt om det var okej att testa och ifall jag inte var nöjd kunde skicka tillbaks CPU'n och det var inga problem alls men nu blir det ett köp för min del! Kosta vad det kosta nu kan jag spela mina favoritspel I princip laggfritt och det är tamejfan värt varenda krona.

Permalänk

Jag gissar på att 3D-cachen gör stor skillnad i detta spel. Sitter själv på en 5700X3D och dippar aldrig under 100. Ligger oftast slickat på 143fps (låst gräns).

Permalänk
Medlem

Ingen som kommit längre i detta? Efter senaste patcharna så har jag börjat få konstiga nätverkslagg. Läste någonstans att man kunde använda en äldre drivrutin till grafikkortet för att det skulle flyta på bättre. Så just nu kör jag en drivrutin som är över ett år gammal. Fungerar bättre men inte bra.
*Jag använder ett RTX 2070 och 560.94 drivrutin just nu*

Visa signatur

I5 9600K, RTX 2070, 16GB 2600mhz ram