Var med i årets stora medlemsundersökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ni? Som i Sweclockers? Det är inte till för Swec utan för deras sponsorer, som köper det här materialet.

Ja, vem annars skulle jag mena? Och är det relevant? Jag berättar att jag passar på formuläret för att jag tycker att det inkräktar på mitt arbetes privata information. Jag är här som privatperson.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Tycker Sweclockers att de är till som en tjänst åt oss eller är vi en tjänst för Sweclockers?

Skrivet av Edin:

Stor fråga, men även den irrelevant för undersökningen :). Jag tror det helt beror på vilket perspektiv och synen på sitt egna värde man har. Är ens egna existens ett värde för mänskligheten, eller är mänskligheten ett värde för en själv? Eller är existensen i symbios?

Woosh. Givet sammanhanget, ”undersökningen” så var det givetvis en retorisk fråga, inget annat. Svaret var nämligen givet.

Var undersökningen till för att Sweclockers skulle utnyttja deltagarna för att kunna sälja reklam bättre? Eller var undersökningen till för att kunna producera bättre innehåll och dra mer besökare och på så vis tjäna mer pengar?

Med tanke på hur de flesta som kommenterat det hela verkar ha uppfattat det, så var Celebmirs fråga mitt i prick.

En kompetent chefredaktör med uppgift att ansvara för att producera bra innehåll och med fullständigt publicistiskt ansvar, inte att maximera reklamförsäljningen, hade talat om att det inte handlade om symbios i det här fallet.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av KAD:

Woosh. Givet sammanhanget, ”undersökningen” så var det givetvis en retorisk fråga, inget annat. Svaret var nämligen givet.

Var undersökningen till för att Sweclockers skulle utnyttja deltagarna för att kunna sälja reklam bättre? Eller var undersökningen till för att kunna producera bättre innehåll och dra mer besökare och på så vis tjäna mer pengar?

Med tanke på hur de flesta som kommenterat det hela verkar ha uppfattat det, så var Celebmirs fråga mitt i prick.

En kompetent chefredaktör med uppgift att ansvara för att producera bra innehåll och med fullständigt publicistiskt ansvar, inte att maximera reklamförsäljningen, hade talat om att det inte handlade om symbios i det här fallet.

Tjo! Tänkte bara meddela att jag fortfarande läser och följer tråden, så fortsätt gärna komma med feedback på undersökningen.

  • För exempel på hur undersökningen används, se här: #20776771

  • Diskussionen om symbios handlade inte om undersökningen utan om community i stort.

  • Håller med att om att presentationen till undersökningen inte matchade förväntningarna, har samlat en del feedback här: #20776738

Jag jobbar i det kommersiella teamet (inte redaktionen) och är ansvarig för undersökningen, men jag är nyfiken på formuleringarna du använder och förväntningarna du har. Vad anser du att du själv eller anser du att andra i tråden tycker att det verkliga problemet med undersökningen är? Det skulle verkligen hjälpa att koka ner det och helst en enda mening så att det blir tydligt.

Vill genuint lyssna, förstå reaktionerna och bakomliggande orsaker och ta det vidare. Detta är 5:e året med samma undersökning och det är första gången det blir denna typ av reaktion, det enda skillnaden isolerat till enbart undersökningen är 1. nyhetstexten till undersökningen, 2. introt till undersökningen, 3. tagit bort en sektion och lagt till en sektion (om yrke). Har själv konstaterat att det är missvisande och borde förbättras, men syftet är inte att vilseleda och det behövs heller inte med tanke på att vi cappar undersökningen till 1500 svar varje gång.

Det som förvånat mig är inte feedbacken utan den är bra, det är snarare tonen.

Exempel orsaker till reaktionerna till undersökningen:

  • Vilseledande inledning till undersökningen?

  • Vilseledande / otydligt syfte med undersökningen?

  • Denna typ av undersökning är endast till för att tjäna mer pengar (men pengar går inte tillbaka till verksamheten?)

  • Undersökningen utnyttjar besökarna och ger inget tillbaka?

  • Denna typ av undersökningar borde inte finnas

  • Information om communityt såsom vanor, beteenden ska inte användas i kommersiella syften (även om den är anonym och resultatet är en sammanställning och inte data på dig som individ)

  • Undersökningen naggar på min och andras integritet

  • Jag känner mig bedragen och lurad

  • Gör denna typ av undersökning, men all annan feedback som folk sitter på har inte lyssnats på?

  • Gör denna typ av undersökning för att tjäna mer pengar med riktningen att göra sämre innehåll?

  • Annat?

Jag kan köpa beskrivningen att allt Geeks/SweClockers som (företag) gör som har en kommersiell koppling går ut på att tjäna pengar och pengar är ett medel för att bedriva verksamheten. Det är ju en grundsten till att SweClockers finns och med tanke på önskemålen som kommit på förbättringar så är resurser en förutsättning om ingen vill ställa upp idéellt.

Om vi tar denna undersökning som exempel. Den kan användas för att redaktionen ska få insikter och förstå trender i communityt, den kan användas i ett samtal mellan en säljare och tillverkare för att få tillverkaren att förstå varför de gillas eller inte gillas och få råd om vad de behöver förändra eller förbättra (dvs förbättringar för dig som kund), den kan användas för att förstå vilka annonsörer vi inte ska jobba med och vilka vi bör jobba med (för att ge dig så hög kvalitet som möjligt). Att yrkesdelen är med denna gång är för att vi undersöker möjligheten till att skapa kurser och jobbannonser, vilket även pratas med i en medlemspanel.

Slutändamålet är att göra SweClockers bättre och relevant över tid, gärna i 100 år om det går. Sen kan man ha synpunkter om det blir bättre eller inte över tid, men det är en separat diskussion och jag är trygg med att de som finns i redaktionen nu kommer att ta tillvara på feedback och skapa ett tätare samspel (även om många inte känner eller känt så).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tjo! Tänkte bara meddela att jag fortfarande läser och följer tråden, så fortsätt gärna komma med feedback på undersökningen.

  • För exempel på hur undersökningen används, se här: #20776771

  • Diskussionen om symbios handlade inte om undersökningen utan om community i stort.

  • Håller med att om att presentationen till undersökningen inte matchade förväntningarna, har samlat en del feedback här: #20776738

Jag jobbar i det kommersiella teamet (inte redaktionen) och är ansvarig för undersökningen, men jag är nyfiken på formuleringarna du använder och förväntningarna du har. Vad anser du att du själv eller anser du att andra i tråden tycker att det verkliga problemet med undersökningen är? Det skulle verkligen hjälpa att koka ner det och helst en enda mening så att det blir tydligt.

Vill genuint lyssna, förstå reaktionerna och bakomliggande orsaker och ta det vidare. Detta är 5:e året med samma undersökning och det är första gången det blir denna typ av reaktion, det enda skillnaden isolerat till enbart undersökningen är 1. nyhetstexten till undersökningen, 2. introt till undersökningen, 3. tagit bort en sektion och lagt till en sektion (om yrke). Har själv konstaterat att det är missvisande och borde förbättras, men syftet är inte att vilseleda och det behövs heller inte med tanke på att vi cappar undersökningen till 1500 svar varje gång.

Det som förvånat mig är inte feedbacken utan den är bra, det är snarare tonen.

Exempel orsaker till reaktionerna till undersökningen:

  • Vilseledande inledning till undersökningen?

  • Vilseledande / otydligt syfte med undersökningen?

  • Denna typ av undersökning är endast till för att tjäna mer pengar (men pengar går inte tillbaka till verksamheten?)

  • Undersökningen utnyttjar besökarna och ger inget tillbaka?

  • Denna typ av undersökningar borde inte finnas

  • Information om communityt såsom vanor, beteenden ska inte användas i kommersiella syften (även om den är anonym och resultatet är en sammanställning och inte data på dig som individ)

  • Undersökningen naggar på min och andras integritet

  • Jag känner mig bedragen och lurad

  • Gör denna typ av undersökning, men all annan feedback som folk sitter på har inte lyssnats på?

  • Gör denna typ av undersökning för att tjäna mer pengar med riktningen att göra sämre innehåll?

  • Annat?

Jag kan köpa beskrivningen att allt Geeks/SweClockers som (företag) gör som har en kommersiell koppling går ut på att tjäna pengar och pengar är ett medel för att bedriva verksamheten. Det är ju en grundsten till att SweClockers finns och med tanke på önskemålen som kommit på förbättringar så är resurser en förutsättning om ingen vill ställa upp idéellt.

Om vi tar denna undersökning som exempel. Den kan användas för att redaktionen ska få insikter och förstå trender i communityt, den kan användas i ett samtal mellan en säljare och tillverkare för att få tillverkaren att förstå varför de gillas eller inte gillas och få råd om vad de behöver förändra eller förbättra (dvs förbättringar för dig som kund), den kan användas för att förstå vilka annonsörer vi inte ska jobba med och vilka vi bör jobba med (för att ge dig så hög kvalitet som möjligt). Att yrkesdelen är med denna gång är för att vi undersöker möjligheten till att skapa kurser och jobbannonser, vilket även pratas med i en medlemspanel.

Slutändamålet är att göra SweClockers bättre och relevant över tid, gärna i 100 år om det går. Sen kan man ha synpunkter om det blir bättre eller inte över tid, men det är en separat diskussion och jag är trygg med att de som finns i redaktionen nu kommer att ta tillvara på feedback och skapa ett tätare samspel (även om många inte känner eller känt så).

Jag tror faktiskt disconnecten är att det handlar om att sweclockers vill lära sig mer om medlemmarna, men så som det beskrevs trodde folk de skulle få ge direkta förslag och svara på direkta frågor om det redaktionella

Jag minns den känslan från första gången denna undersökning dök upp för flera år sedan

Jag tror inte så många har en insikt i den ekonomiska sidan av sweclockers, hur sidan och Geeks går runt, vad pengarna används till (redaktionen/tester är ju inte gratis direkt)

Det har blivit väldigt mycket kommentarer på det redaktionella, hur få som jobbar kvar, nya designen på sidan (fonten framförallt), och massa annat. Många i communityt saknar nog fortfarande svar på detta och mycket mer (fredagspanelen t.ex.)

Det fanns en viss öppenhet och transparens som inte riktigt är likadan längre, eller känns likadan i alla fall, åtminstone på ytan.

Jag och många andra hänger här flera gånger dagligen. De flesta vill väl och vill flagga för att det skrivs felaktiga saker i artiklar eller peka ut innehåll som inte känns anpassat för denna sida, men oftast möts det bara med tystnad, det är lite tråkigt och gör att vissa tappar hoppet om en vändning

Förändring är något som alltid måste finnas, inget är samma för evigt, men det är väl lite oklart vart skeppet är på väg

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av medbor:

Jag tror faktiskt disconnecten är att det handlar om att sweclockers vill lära sig mer om medlemmarna, men så som det beskrevs trodde folk de skulle få ge direkta förslag och svara på direkta frågor om det redaktionella

Jag minns den känslan från första gången denna undersökning dök upp för flera år sedan

Jag tror inte så många har en insikt i den ekonomiska sidan av sweclockers, hur sidan och Geeks går runt, vad pengarna används till (redaktionen/tester är ju inte gratis direkt)

Det har blivit väldigt mycket kommentarer på det redaktionella, hur få som jobbar kvar, nya designen på sidan (fonten framförallt), och massa annat. Många i communityt saknar nog fortfarande svar på detta och mycket mer (fredagspanelen t.ex.)

Det fanns en viss öppenhet och transparens som inte riktigt är likadan längre, eller känns likadan i alla fall, åtminstone på ytan.

Jag och många andra hänger här flera gånger dagligen. De flesta vill väl och vill flagga för att det skrivs felaktiga saker i artiklar eller peka ut innehåll som inte känns anpassat för denna sida, men oftast möts det bara med tystnad, det är lite tråkigt och gör att vissa tappar hoppet om en vändning

Förändring är något som alltid måste finnas, inget är samma för evigt, men det är väl lite oklart vart skeppet är på väg

Bra, då förstår jag kontexten bättre! Jag är inte intresserad av att detta ska vara något annat än en community kring datorhårdvara och den finns för de jag beskrev tidigare, personer som vill ha djup kunskap, lära sig saker och dela med sig av denna till andra och / eller vara del av ett positivt sammanhang. Det är kärnan till SweClockers och det är till för alla som vill vara med och bidra.

Skulle behövas något slags manifest / överenskommelse med communityt likt:

Det behöver vara en schysst ton i samtalen.
Det behöver finnas förståelse för att SweClockers drivs som ett företag och pengar är ett viktigt medel, men inte slutändamålet.
Det behövs förståelse för att det man själv tycker inte representerar vad andra grupper här tycker - det kommer alltid komma beslut du inte gillar.
Det behöver finnas en bra dialog mellan hela communityt och de som tagit på sig ledarhatten.
Det behöver finnas förståelse för att medarbetare inte kommer vara kvar för evigt.
Det behöver finnas förståelse för att vi som är 40+ och hängt med här i många år inte konsumerar varken sajt, kunskap eller forum så som 20+ gör.

Hänger det kvar frågor som varför Fredagspanelen försvann? Jag skulle gissa på en kombination av olust (blivit ett krav) över tid, att det som efterfrågades var kemin Jonas+Emil snarare än formatet i sig, ganska få tittare (men ja, saknar du det är du nog den starka kärna som faktiskt tittade), feedback kring att man saknar gamla panelen etc. Det vi förändrat är att inte bara lyssna på enskilda individer i forumet utan försöka förstå alla medlemmar bättre och upprätta sätt att göra det på (för att ta beslut efter vad communityt vill i kombination med att vi behöver ha en hållbar affär men communityt ska alltid gå först). Om det upplevs som ökad distans behöver vi lyssna och förstå av vem och varför.

Vet inte vart det kommer ifrån att vi är färre. SweClockers består av 4 st personer på heltid plus frilans, från tidigare 3-4. Vi hade 1 st utvecklare @biberu i herrans massa år och som mest var vi 2 st en kortare period. Kan upplevas som färre, förr la både jag och många andra vår fritid och helger på denna typ av dialog och det är inte en hållbar arbetsmiljö vs livet.

Det är en helt ny redaktion 2025 och även en ny ledning, de behöver få tid att hitta sin form, sin glädje och kreativitet och framförallt förslag, idéer och uppmuntran även från er för att växa och utvecklas. Ibland glömmer vi att det är människor vi samtalar med åt båda håll.

Även i det som du ser som den bästa eran inkom även då alltid tung kritik, personliga påhopp och det fanns ingen känsla heller då att det man gjorde då var bra nog utan det blir tydligt nu i efterhand hur mycket det betytt för vissa. Kan tänka mig att det kan kännas som vänskap som försvunnit med. Vilka har vi nog inte haft koll på och tiden kontra vad det ger behöver vägas, speciellt om det finns nya bra idéer.

Ser tillbaka med glädje och stolthet över hela detta community, men det enda valet som finns är att bygga från nuläget och framåt. Att både gamla och nya rävar hoppar på tåget och hjälper till på det sätt ni kan, för alla kommer att gå sönder av att försöka leva upp till gamla krav.

Det finns val som behöver göras även framåt utifrån de förutsättningar som finns och jag hör att det finns en stor vilja från redaktionen att lyssna och samtala med communityt och precis som Fredrik skrev tidigare i tråden så diskuteras detta redan och har även gjorts saker i praktiken.

Tills dess kan jag bara försöka försäkra alla att alla i communityt är viktiga och vi ska bli bättre på att lyssna in men utifrån manifestet ovan. Är man redan helt förbannad, tycker allt redaktionen gör är skit och att allt går åt fel håll - då är det i min mening bättre att ta lite avstånd (för allas skull) för just det hjälper inte communityt framåt. Vart skeppet är på väg behöver tas fram.

Om du vill, samla ihop de frågor som finns och som hänger kvar så ser jag personligen till att dessa lyfts upp och allt som kan besvaras. Det jag inte kan svara på är medarbetares personliga beslut, utmaningar eller hänga ut någon enskild person.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Bra, då förstår jag kontexten bättre! Jag är inte intresserad av att detta ska vara något annat än en community kring datorhårdvara och den finns för de jag beskrev tidigare, personer som vill ha djup kunskap, lära sig saker och dela med sig av denna till andra och / eller vara del av ett positivt sammanhang. Det är kärnan till SweClockers och det är till för alla som vill vara med och bidra.

Skulle behövas något slags manifest / överenskommelse med communityt likt:

Det behöver vara en schysst ton i samtalen.
Det behöver finnas förståelse för att SweClockers drivs som ett företag och pengar är ett viktigt medel, men inte slutändamålet.
Det behövs förståelse för att det man själv tycker inte representerar vad andra grupper här tycker - det kommer alltid komma beslut du inte gillar.
Det behöver finnas en bra dialog mellan hela communityt och de som tagit på sig ledarhatten.
Det behöver finnas förståelse för att medarbetare inte kommer vara kvar för evigt.
Det behöver finnas förståelse för att vi som är 40+ och hängt med här i många år inte konsumerar varken sajt, kunskap eller forum så som 20+ gör.

Hänger det kvar frågor som varför Fredagspanelen försvann? Jag skulle gissa på en kombination av olust (blivit ett krav) över tid, att det som efterfrågades var kemin Jonas+Emil snarare än formatet i sig, ganska få tittare (men ja, saknar du det är du nog den starka kärna som faktiskt tittade), feedback kring att man saknar gamla panelen etc. Det vi förändrat är att inte bara lyssna på enskilda individer i forumet utan försöka förstå alla medlemmar bättre och upprätta sätt att göra det på (för att ta beslut efter vad communityt vill i kombination med att vi behöver ha en hållbar affär men communityt ska alltid gå först). Om det upplevs som ökad distans behöver vi lyssna och förstå av vem och varför.

Vet inte vart det kommer ifrån att vi är färre. SweClockers består av 4 st personer på heltid plus frilans, från tidigare 3-4. Vi hade 1 st utvecklare @biberu i herrans massa år och som mest var vi 2 st en kortare period. Kan upplevas som färre, förr la både jag och många andra vår fritid och helger på denna typ av dialog och det är inte en hållbar arbetsmiljö vs livet.

Det är en helt ny redaktion 2025 och även en ny ledning, de behöver få tid att hitta sin form, sin glädje och kreativitet och framförallt förslag, idéer och uppmuntran även från er för att växa och utvecklas. Ibland glömmer vi att det är människor vi samtalar med åt båda håll.

Även i det som du ser som den bästa eran inkom även då alltid tung kritik, personliga påhopp och det fanns ingen känsla heller då att det man gjorde då var bra nog utan det blir tydligt nu i efterhand hur mycket det betytt för vissa. Kan tänka mig att det kan kännas som vänskap som försvunnit med. Vilka har vi nog inte haft koll på och tiden kontra vad det ger behöver vägas, speciellt om det finns nya bra idéer.

Ser tillbaka med glädje och stolthet över hela detta community, men det enda valet som finns är att bygga från nuläget och framåt. Att både gamla och nya rävar hoppar på tåget och hjälper till på det sätt ni kan, för alla kommer att gå sönder av att försöka leva upp till gamla krav.

Det finns val som behöver göras även framåt utifrån de förutsättningar som finns och jag hör att det finns en stor vilja från redaktionen att lyssna och samtala med communityt och precis som Fredrik skrev tidigare i tråden så diskuteras detta redan och har även gjorts saker i praktiken.

Tills dess kan jag bara försöka försäkra alla att alla i communityt är viktiga och vi ska bli bättre på att lyssna in men utifrån manifestet ovan. Är man redan helt förbannad, tycker allt redaktionen gör är skit och att allt går åt fel håll - då är det i min mening bättre att ta lite avstånd (för allas skull) för just det hjälper inte communityt framåt. Vart skeppet är på väg behöver tas fram.

Om du vill, samla ihop de frågor som finns och som hänger kvar så ser jag personligen till att dessa lyfts upp och allt som kan besvaras. Det jag inte kan svara på är medarbetares personliga beslut, utmaningar eller hänga ut någon enskild person.

Det jag skrev ovan var inte bara mina ståndpunkter eller frågor, men en kort summering av saker jag snappat upp, bara så du vet

Fantastiskt svar helt ärligt, skönt att se ett ’ansikte’ på andra sidan som inte bara slår ifrån sig (som många uppenbarligen känt baserat på svaren på dina första inlägg i tråden)

Jag tror flera här är livrädda att sidan ska dö, det var trots allt flera stora aktörer som kastade in handduken förra året. Jag tror ändå det finns kraft nog för en omstart och ny eld att ta fyr här

Jag har inte svar på allt, jag bara gillar det här stället och vill att det ska fortsätta drivas. Men då måste nog trivsamheten öka lite och gnäll minska. Enklast är nog att mötas här på forumet, vädra lite, reflektera och försöka sitt bästa

Jag är inte på väg bort i alla fall, men det märks ändå tydlig skillnad mot ’före pandemin’, men det är sjukt mycket i samhället som ändrats ännu mer under samma tidsram såklart

Jag hoppas att @Rosenvik kommer in i rollen så snabbt som möjligt! Och att han känner sig välkommen mest av allt!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Det jag skrev ovan var inte bara mina ståndpunkter eller frågor, men en kort summering av saker jag snappat upp, bara så du vet

Fantastiskt svar helt ärligt, skönt att se ett ’ansikte’ på andra sidan som inte bara slår ifrån sig (som många uppenbarligen känt baserat på svaren på dina första inlägg i tråden)

Jag tror flera här är livrädda att sidan ska dö, det var trots allt flera stora aktörer som kastade in handduken förra året. Jag tror ändå det finns kraft nog för en omstart och ny eld att ta fyr här

Jag har inte svar på allt, jag bara gillar det här stället och vill att det ska fortsätta drivas. Men då måste nog trivsamheten öka lite och gnäll minska. Enklast är nog att mötas här på forumet, vädra lite, reflektera och försöka sitt bästa

Jag är inte på väg bort i alla fall, men det märks ändå tydlig skillnad mot ’före pandemin’, men det är sjukt mycket i samhället som ändrats ännu mer under samma tidsram såklart

Jag hoppas att @Rosenvik kommer in i rollen så snabbt som möjligt! Och att han känner sig välkommen mest av allt!

I min ryggsäck har jag bland annat 11 år av kundtjänst och bemöta passionerade gamers & techintresserade inför releaser, black Friday med mera. Jag har teflonbelagt exoskelett, och lyssnar mer än gärna på kritik för att hitta lösningar.

Och jadå, folk har varit så snälla så. Jag fick till och med en varm välkomstpresent av @edin hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

I mi ryggsäck har jag bland annat 11 år av kundtjänst och bemöta passionerade gamers & techintresserade inför releaser, black Friday med mera. Jag har teflonbelagt exoskelett, och lyssnar mer än gärna på kritik för att hitta lösningar.

Och jadå, folk har varit så snälla så. Jag fick till och med en varm välkomstpresent av @edin hund.

Härligt ändå att dressera sin hund för att visa vem som bestämmer… var det samma för sig @CrispVanDahl?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av medbor:

Härligt ändå att dressera sin hund för att visa vem som bestämmer… var det samma för sig @CrispVanDahl?

Som tur är var det bara Fredrik som fick detta varma välkomnande. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Eftersom du var här i tråden och svarade. Ville bara säga att jag fann en del av frågorna lite otydligt formulerade. Det var ett par stycken. Som t.ex alternativ för hur ofta man köper teniska prylar.

Men framförallt blev jag lite konfunderad av "har du tänkt köpa nått av detta inom 6 mån / 1 år: dator, moderkort, grafikkort, osv

Jag har börjat fundera på att köpa ny dator, och bygga själv. Skulle jag checkat i "dator" samt alla de komponenterna jag tänkt köpa. Eller skulle jag checkat i bara dator, eller bara komponenterna (som inte täckte en komplett dator).

Hoppas du hänger med i min förklaring

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Narien:

Eftersom du var här i tråden och svarade. Ville bara säga att jag fann en del av frågorna lite otydligt formulerade. Det var ett par stycken. Som t.ex alternativ för hur ofta man köper teniska prylar.

Men framförallt blev jag lite konfunderad av "har du tänkt köpa nått av detta inom 6 mån / 1 år: dator, moderkort, grafikkort, osv

Jag har börjat fundera på att köpa ny dator, och bygga själv. Skulle jag checkat i "dator" samt alla de komponenterna jag tänkt köpa. Eller skulle jag checkat i bara dator, eller bara komponenterna (som inte täckte en komplett dator).

Hoppas du hänger med i min förklaring

Tack för feedback! Det är sant; frågan skiljer inte på färdigbyggd dator och egenbyggd. Jag skulle säga att inget av svaren blir fel då det viktiga kan vara att förstå om det som premieras är uppgraderingar eller hela systembyten pga ny plattform exempelvis. Vi tar med oss det till nästa år.

Nu är undersökningen stängd då 1500 svar är uppnådda. Stort tack till alla som deltagit och även för all diskussion och feedback!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com