Acceptabel emballage för HDD?

Permalänk
Medlem

Acceptabel emballage för HDD?

Hej, jag beställde i helgen 2 st HDDs för 4500 kr styck som blev levererade på detta vis. Leveransen gjordes av Postnord och då jag har lärt mig att HDDs är generellt känsliga för stötar så känns detta inte ok, framförallt inte om man tänker på hur mycket pengar jag lagt på dem.

Skulle ni acceptera detta? Tänker att oavsett om SMART test visar något fel nu så kan det uppstå längre fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exil128:

Hej, jag beställde i helgen 2 st HDDs för 4500 kr styck som blev levererade på detta vis. Leveransen gjordes av Postnord och då jag har lärt mig att HDDs är generellt känsliga för stötar så känns detta inte ok, framförallt inte om man tänker på hur mycket pengar jag lagt på dem.

Skulle ni acceptera detta? Tänker att oavsett om SMART test visar något fel nu så kan det uppstå längre fram i tiden.

https://i.imgur.com/NexWS3G.jpeg

1. Hårddiskar tål väldigt mycket mer när de är avstängda jämfört med när de är på. 2. Kunde hårddiskarna röra sig mycket i paketet innan du öppnade det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på ca 2 cm i 2 led och 0 cm i det sista ledet. Paketet viks ihop så det är bara kartong och direkt mot plasthöljet på de ställen som paketet är som tunnast.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det finns ungefär 5-10st liknande trådar på SweC med exakt samma frågeställning. Jag själv är högst medskyldig och ställde själv frågan till Komplett för något år sedan:

Annan tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1667028-gar-det-att-or...

Generellt kan man väl säga att hårddiskar är ganska stöttåliga under transport och i avstängt läge.
Skulle det vara önskevärt att svenska ÅFs paketerade diskarna bättre? Svar JA!

Är man känslig för detta bör man kanske försöka köpa i butik, då slipper man iaf den sista PostNord-kedjan.

Hur diskarna kommit till själva ÅF / butiken är såklart omöjligt att veta men sannolikt har de utsatts för en del under transport dit också så det beror på hur halvtomt eller halvfullt ditt glas är.

Oavsett bör man såklart köra ett stort test av disken innan man börjar lasta in data på den och alltid följa 3-2-1 principen kopplat till backups:
https://www.veeam.com/blog/321-backup-rule.html

Att en hårddisk kraschar eller rasar i framtiden är inte en fråga om utan när.
Hur snart är nu? Ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av exil128:

https://i.imgur.com/NexWS3G.jpeg

Nej det där är inte godkänd paketering av mekaniska diskar. Speciellt inte om man går efter tillverkarens guides hur man ska packa mekaniska om du ska skicka dom på garanti så hade det där aldrig gått igenom.

Väldigt uselt packat med tanke på priset.

Visst disken kan funka väldligt länga (flera månader eller mer) men varför riskera ? jag hade personligen returnerat för att slippa oro i framtiden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag hade personligen returnerat för att slippa oro i framtiden....

Håller med i det du sa.

Men då är frågan om ett fel uppstått upptäcks direkt eller om felen kan upptäckas långt senare.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Håller med i det du sa.

Men då är frågan om ett fel uppstått upptäcks direkt eller om felen kan upptäckas långt senare.

Det vet man inte när det gäller mekaniska diskar. Som sagt för 4500 så vill man att det hellre packas för bra än för dåligt. Jag skulle aldrig chansa när det gäller mekaniska diskar. Annat om det vore ssds, då är det lugna puckar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det vet man inte när det gäller mekaniska diskar. Som sagt för 4500 så vill man att det hellre packas för bra än för dåligt. Jag skulle aldrig chansa när det gäller mekaniska diskar. Annat om det vore ssds, då är det lugna puckar.

Jag håller med, jag hade inte gått med på det här. Det visar ju på att dom som hanterat den här typen av vara helt saknar kunskap.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Visst, personligen hade jag nog velat packa in dem i ett lager dämpande material också, men så länge inte diskarna kunde åka runt i kartongen är nog den där emballeringen helt okej. De diskar jag beställt genom åren utgör förstås inget enormt statistiskt underlag, men sådär brukar det se ut, och jag har aldrig fått några problem jag kunnat anföra till hur diskarna varit emballerade i transporten.

Om man kallt antar att leverantörerna vill minimera antalet kostsamma returärenden, är det väl rimligt att anta att de har fått en ganska bra uppfattning om vilket emballage som krävs för att undvika sådant av erfarenheterna från tusentals leveranser. Det skulle inte förvåna mig om tillverkarna har officiella rekommendationer i frågan också.

Gissar även att man skulle få en rätt logaritmisk graf med minskande avkastning om man plottade antalet reklamerade diskar mot omsorgerna man lagt ner på emballeringen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!