Anmäl dig till Roborock Challenge!

Linux-noob bygger dator för underhållning och hemma-moln

Permalänk

Linux-noob bygger dator för underhållning och hemma-moln

Hej hej!

Jag har nyligen köpt datordelar av två snälla användare här på forumet och ska försöka göra ett underhållnings-system med hemma-moln för foton och inspelningar från min och frugans mobiler.

Min erfarenhet av Linux:
- För tio år sen lyckades jag installera Kubuntu som sekundärt os på min chromebook, främst för att kunna spela upp film och serier från en extern hårddisk.
- Förra året installerade jag OMV7 på en gammal speldator för att testa NAS-konceptet för första gången. Tog en jäkla massa tid, men fick det att fungera ett bra tag både för streaming av mina filmer och serier via Jellyfin. Och jag lyckades fixa så att vi kunde föra över filer enkelt för att samla våra gamla foton och inspelningar från min pc och frugans macbook.

Nu har jag en mer kompakt lösning på gång än den gamla spelburken! Och jag tänkte testa någon annan lösning än OpenMediaVault.

En på Reddit föreslog Ubuntu Server - å jag tänkte inte vara sämre än att jag testar och ser. Efter två helkvällar av fixande så insåg jag att det verkligen är över min nuvarande förmåga, även om det finns bra guider för det mesta. Så jag har börjat om med Xubuntu nu istället. För mig som är väldigt Windows-van så är det ett väldigt bekvämt alternativ.

Datorn består än så länge av:
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe ITX (inbyggd wifi)
CPU: Intel i7-3770K (m Intel HD graphics 4000)
RAM: 16GB 2133 MHz DDR3
Lagring: 120 GB SSD (för OS), 500 GB HDD
PSU: be quiet! Power 3 450W (80+ Bronze)
Chassi: Streacom DA2
Skärm: gammal Samsung platt-TV

När jag flyttat över filmer, serier, foton och inspelningar, så ska jag rensa gamla speldatorn och flytta över 500 GB HDD till. Har inte massvis med filmer och serier, så jag kan dedikera minst 500 GB till våra album, vilket kommer räcka i flera år framöver.

Har tänkt testa använda Immich för foto och inspelningar, eftersom det verkar vara smidigt att koppla ihop det med våra mobiler. Tänkte köra Jellyfin igen, då jag gillar att det är gratis och funktionellt, men är lite osäker på hur man gör det enklast i Xubuntu - är det Portainer/Docker som gäller? Jag har ju fått det att fungera förut, så det ska ju gå, men jag hade hoppats lite på att få det lättare för mig framöver, eftersom jag hinner glömma bort hur man gör mellan varven som jag behöver modifiera det.

På längre sikt ska det även bli en spelkonsol med hjälp av retroarch eller liknande, så att jag kan spela massa gamla klassiker med sonen när åldern är inne för det, och på ännu längre sikt installera Steam-spel också.

Har problem med att datorn inte känner igen mitt tangentbord. Har uppdaterat BIOS, vilket verkar ha löst problemet för andra med samma moderkort, men problemet består för mig. Har fått låna ett gammalt tangentbord som accepteras. Tänker att jag snart löser det med fjärrstyrning. Vill kunna styra från min Win 11 Home-dator, men lärde mig igår att Home-varianten inte tillåter att köra RDP. Tänkte testa ordna det genom Googles remote desktop. Försökte ordna det igår kväll men har inte fått till det än. Vet inte om det beror på att jag inte konfigurerat ssh rätt? Har nämligen inte lyckats att logga in via ssh än, bara testat en gång igår efter att jag inte kunde fixa fjärrstyrningen med Googles tjänst och då funkade det inte. Var dock över wifi, så jag ska testa med kabel när jag får chans.

Jag följde en guide när jag installerade Ubuntu Server och fick ssh att fungera, men minns inte hur eller var guiden fanns! ;P ska leta upp den där guiden om inte någon här har någon bättre idé? Finns kanske någon annan bra lösning för att fjärrstyra Xubuntu via Win 11?

Jag skulle vilja att fjärrstyrning, jellyfin och immich funkar direkt från att datorn startat - alltså att den inte kräver någon inloggningsprocess som kräver att man har tangentbord, mus eller skärm inkopplad i datorn. Jag föreställer mig att jag då måste ha en användare som loggas in automatiskt utan lösenord och att det ändå kan gå att skydda datorn genom att begränsa möjligheten att nå datorn bara genom vårt lokala nätverk. Går detta att fixa? Går det att få ett rimligt skydd så?

Dessutom tänkte jag försöks sänka strömförbrukningen något - är det underspänning på CPU som är det bästa sättet för att åstadkomma det? Ska eventuellt skaffa en mätare jag kan sätta på eluttaget innan jag mixtrar med det, för att se vad som ger bäst effekt. Har bara sysslat lite med överklockning, mest automatiserad sådan. Visst är det bara att köra allt sånt direkt i BIOS?

Jag hoppas någon här vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper!

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det extremt enkelt för dig själv skulle du kunna köra Umbrel istället.

Att få igång ssh på Ubuntu Server borde vara så enkelt som att bara installera det:

sudo apt update && sudo apt install openssh

"Jag skulle vilja att fjärrstyrning, jellyfin och immich funkar direkt från att datorn startat - alltså att den inte kräver någon inloggningsprocess som kräver att man har tangentbord, mus eller skärm inkopplad i datorn. Jag föreställer mig att jag då måste ha en användare som loggas in automatiskt utan lösenord och att det ändå kan gå att skydda datorn genom att begränsa möjligheten att nå datorn bara genom vårt lokala nätverk. Går detta att fixa? Går det att få ett rimligt skydd så?"

Här är du fast i lite av ett "Windows-tänk" Att man "måste" logga in på datorn för att starta alla tjänster. Det ska inte alls behövas. Du kan konfigurera Jellyfin och Immich att starta när datorn startar helt enkelt, det gör du på olika sätt beroende på hur du väljer att installera det, utan att logga in.

Om du exempelvis väljer använda docker compose så sätter du "restart: always" i docker-compose.yaml (tror också att "restart: unless-stopped" funkar)

Fjärrstyrning av Linux-desktop görs vanligen via VNC. Men jag skulle rekommendera att blir bra på att använda terminalen istället.

Permalänk
Medlem

Du kan ju installera Proxmox VE på burken, låt den stå och tugga 24/7 i något garderob eller ute i garaget. Du kan ansluta till din Proxmox VE via LAN från valfri dator och ha grafisk gränssnitt på webbläsare eller via terminal (ssh), fritt fram att experimentera och installera alla möjliga OS och containrar som finns utan att behöva slita med manuell handpåläggning vid ominstallationer.

Detta väg är nog att föredra över att installera OS direkt på burken och behöva plåga sig genom ominstallationer osv.

Men varnar dig, det är en djup slukhål med möjligheter och timmar som försvinner då

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Om du vill göra det extremt enkelt för dig själv skulle du kunna köra Umbrel istället.

Det här verkar för bra för att vara sant. Gratis och enkelt, färdigt koncept som har allt jag önskar mig? Jag har spenderat, jag vet inte hur många, timmar på att resesrchs olika alternativ och jag är 99% säker att detta är första gången jag läser eller hör något om umbrel. Internet är för stort.

Detta ska jag verkligen undersöka vidare!

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Här är du fast i lite av ett "Windows-tänk" Att man "måste" logga in på datorn för att starta alla tjänster. Det ska inte alls behövas. Du kan konfigurera Jellyfin och Immich att starta när datorn startar helt enkelt, det gör du på olika sätt beroende på hur du väljer att installera det, utan att logga in.

Om du exempelvis väljer använda docker compose så sätter du "restart: always" i docker-compose.yaml (tror också att "restart: unless-stopped" funkar)

Fjärrstyrning av Linux-desktop görs vanligen via VNC. Men jag skulle rekommendera att blir bra på att använda terminalen istället.

Jättebra att veta! Tack!

Mina förmågor med CLI har ökat exponentiellt senaste veckan, så det kanske inte är en så dum idé att jobba vidare på det spåret.

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Du kan ju installera Proxmox VE på burken, låt den stå och tugga 24/7 i något garderob eller ute i garaget. Du kan ansluta till din Proxmox VE via LAN från valfri dator och ha grafisk gränssnitt på webbläsare eller via terminal (ssh), fritt fram att experimentera och installera alla möjliga OS och containrar som finns utan att behöva slita med manuell handpåläggning vid ominstallationer.

Detta väg är nog att föredra över att installera OS direkt på burken och behöva plåga sig genom ominstallationer osv.

Men varnar dig, det är en djup slukhål med möjligheter och timmar som försvinner då

Proxmox har jag bara läst namnet på förut, så jag har ingen koll på vad det är. Men jag ska titta närmare på det alternativet också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPandreas:

Det här verkar för bra för att vara sant. Gratis och enkelt, färdigt koncept som har allt jag önskar mig? Jag har spenderat, jag vet inte hur många, timmar på att resesrchs olika alternativ och jag är 99% säker att detta är första gången jag läser eller hör något om umbrel. Internet är för stort.

Detta ska jag verkligen undersöka vidare!

Javisst, nackdelen kan vara om halva målet är att lära sig mer om hur Linux fungerar, då är det bättre att göra det själv.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Javisst, nackdelen kan vara om halva målet är att lära sig mer om hur Linux fungerar, då är det bättre att göra det själv.

Sant, men nu när jag har Xubuntu installerat redan skulle ett alternativ vara att köra Umbrel i Portainer? Så kan/måste jag öva mig mer i Linux.

Permalänk

Har fortsatt med Xubuntu Desktop. Har nu efter flera kvällar fått till:
- SSH,
- Samba, och har nyss fört över allt från gamla OMV7-datorn till den nya.
- Autologin (för att komma runt att tangentbordet inte känns igen i inloggningsfönstret, för det funkar bra sen med bluetooth!)
- försökt korta ner boot up, tog 1 min 30 sek förut, snapd verkar ta mycket tid på sig, har försökt rensa bort alla icke-väsentliga paket och lite andra enkla tips jag hittade, men det kortade bara ner det till 1 min 10 sek, fortfarande lite segt tycker jag med den hårdvara som finns i datorn. Har någon mer tips där?
- lagt till lite reservdelar som saknades i chassit (moderkortet sitter bara i två skruvar fortfarande, men tänker att det bör gå bra om datorn står stilla och jag kollar till dem ibland.)

Krånglade massor med att försöka få igång någon remote desktop, men jag har släppt det tillsvidare.

Nästa steg är att installera Docker och försöka få igång immich och Umbrel där.

Vill också se om jag kan undervolta på ett bra sätt och sänka varvtal en på fläktarna. Måste också byta till en tystare chassifläkt. Nu har jag bara en be quiet 80mm (icke-pwm) där bak.

Permalänk

Å juste, har beställt en MikroTik hex lite som jag tänkte koppla min Win PC och Xubuntu Media Center på för att hålla dem i separata VLAN från alla andra enheter.

Permalänk
Medlem

Å juste, har beställt en MikroTik hex lite som jag tänkte koppla min Win PC och Xubuntu Media Center på för att hålla dem i separata VLAN från alla andra enheter.

Varför vill du hålla dem separerade?

Permalänk
Skrivet av Megamannens:

Varför vill du hålla dem separerade?

Jag har bara nyligen försökt sätta mig in i olika sätt att öka säkerheten. Vill gärna ha väldigt "lätt åtkomst" till media centret från min windowsburk, begränsad åtkomst för resten av apparaterna i nätverket och noll åtkomst utifrån. Fått uppfattningen om att det ska gå genom att sätta upp VLAN med hjälp av en router bakom telia-routern. Telia-routern har ju alternativet att sätta igång ett gäst-wifi som begränsar tillgången för andra som loggar in på nätverket, vilket jag tänkte slå på och dölja vårt vanliga wifi.

Jag har funderat på att gå bort från Googles lösenordshantering och istället använda någon lokal lösning som kan få finnas på media centret, det var främst pga det som jag började fundera på sätt att öka säkerheten.

Jag har ärligt ingen koll på vad som är nödvändigt, lite värt och vad som är rent av onödigt. Jag ser det mest som en rolig övning i hur nätverk fungerar med VLAN, mm!

Alla åsikter, tankar och idéer välkomnas.

Permalänk
Snusfri

Proxmox i botten, sedan olika LXC's för olika roller.
Finns jättebra script för just sådant här: https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE/scripts

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Proxmox i botten, sedan olika LXC's för olika roller.
Finns jättebra script för just sådant här: https://community-scripts.github.io/ProxmoxVE/scripts

Tack för tipset! Ska testa köra Umbrel genom Docker och se hur det funkar för mig. Ska titta på Proxmox mer i framtiden.

Permalänk

Var skiträdd att jag hade tappat alla bilder, mm som jag fört över när mount-point hade försvunnit för disken. Som tur var så gick det bra att bara mounta igen. Någon som kan gissa varför den "bara försvann" för mig? Har också dubbelkollat att jag har kvar min backup på familjebilderna, men det blev rätt svettigt där ett tag! ;P Nu kommer jag köra dubbel backup ett tag framöver! ;D

Permalänk
Snusfri

Var skiträdd att jag hade tappat alla bilder, mm som jag fört över när mount-point hade försvunnit för disken. Som tur var så gick det bra att bara mounta igen. Någon som kan gissa varför den "bara försvann" för mig? Har också dubbelkollat att jag har kvar min backup på familjebilderna, men det blev rätt svettigt där ett tag! ;P Nu kommer jag köra dubbel backup ett tag framöver! ;D

Har du lagt till mount i fstab?
Om inte så tappar du mount vid varje boot.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Har du lagt till mount i fstab?
Om inte så tappar du mount vid varje boot.

Jo, det var kanske på 20:e omstarten som jag tappade den och jag har ingen aning hur. Men jag har ju ingen riktigt koll på vad jag gör så ... ;p

Permalänk
Medlem

Jo, det var kanske på 20:e omstarten som jag tappade den och jag har ingen aning hur. Men jag har ju ingen riktigt koll på vad jag gör så ... ;p

Om datorn tycker att nånting är fel när den ska mounta diskar, så kan den ju hoppa över det.
Men det sagt, så går det att ställa in så datorn försöker igen (för nätverks/USB-diskar då).

Ananrs, en gång är ingen gång. Två gånger en tillfällighet, tre gånger en trend...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Kör liknande även om jag kanske kört det längre. Några små tips. Det är inte värt att köra Retro arch på Linux. Ialla fall är det min erfarenhet. Kör en dedikerad med https://retropie.org.uk/ istället så kan då ändra och starta om hur du vill. Den har ju allt färdigt med.

Gällande Immich. Det är riktigt lovande men inte riktigt klart än. Kommer nya versioner varje vecka. Spara dina bilder på ett ställe till så du inte bara har dem här. Sen är det krångligare att sätta upp än vad många säger. Speciellt med externa bibliotek där man kanske vill mounta ett r/o share. Vill du nå Immich publikt blir det ytterligare jobb. Den har ingen native MFA vilket jag tycker är ett problem. Eller ialla fall någon man kanske bör sätta upp då.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Läste nyheterna igår om att EU kan i värsta fall komma att förbjuda amerikanska IT-tjänster då man inte längre kan lita på överenskommelser om skydd av persondata. Då blev jag väldigt nöjd över att jag är på god väg att bygga en egen hemma-server för våra foton, mm!!

Ska man kanske börja betala för ett eget domän och ha egen mail på hemmaservern också kanske? Eller blir det en onödigt stor risk att servern blir infekterad då? Vad finns det för bra alternativ till mail-jättarna?

Permalänk

Immich är igång och fungerar rätt så bra nu! Nu gäller det bara att sänka energiförbrukningen, fixa en smidig backup på en extern hårddisk och påbörja den stora flytten.

Permalänk
Medlem

Läste nyheterna igår om att EU kan i värsta fall komma att förbjuda amerikanska IT-tjänster då man inte längre kan lita på överenskommelser om skydd av persondata. Då blev jag väldigt nöjd över att jag är på god väg att bygga en egen hemma-server för våra foton, mm!!

Ska man kanske börja betala för ett eget domän och ha egen mail på hemmaservern också kanske? Eller blir det en onödigt stor risk att servern blir infekterad då? Vad finns det för bra alternativ till mail-jättarna?

Tror inte det är något man behöver oroa sig för om man inte är myndighet. Om det skulle hända att amerikanska it tjänster skulle förbjudas skulle det gå en konkursvåg över Europa så det stod härliga till.

Permalänk
Skrivet av planet4:

Kör liknande även om jag kanske kört det längre. Några små tips. Det är inte värt att köra Retro arch på Linux. Ialla fall är det min erfarenhet. Kör en dedikerad med https://retropie.org.uk/ istället så kan då ändra och starta om hur du vill. Den har ju allt färdigt med.

Gällande Immich. Det är riktigt lovande men inte riktigt klart än. Kommer nya versioner varje vecka. Spara dina bilder på ett ställe till så du inte bara har dem här. Sen är det krångligare att sätta upp än vad många säger. Speciellt med externa bibliotek där man kanske vill mounta ett r/o share. Vill du nå Immich publikt blir det ytterligare jobb. Den har ingen native MFA vilket jag tycker är ett problem. Eller ialla fall någon man kanske bör sätta upp då.

Tack för tipsen!! Ska kolla in retropie någon gång framöver.

Har kommit igång med immich och börjat inse att det inte är helt färdigt som du säger. Men det har inte varit särskilt svårt att få igång i alla fall.

Det jag har fastnat lite på nu är att försöka bibehålla min nätverks struktur och göra immich tillgänglig för våra mobiler när de inte är uppkopplade på vårt hemnätverk. Försökte få igång wireguard, men fick det inte att funka, tror det blir något fel i min "double NAT"-inställning...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!! Ska kolla in retropie någon gång framöver.

Har kommit igång med immich och börjat inse att det inte är helt färdigt som du säger. Men det har inte varit särskilt svårt att få igång i alla fall.

Det jag har fastnat lite på nu är att försöka bibehålla min nätverks struktur och göra immich tillgänglig för våra mobiler när de inte är uppkopplade på vårt hemnätverk. Försökte få igång wireguard, men fick det inte att funka, tror det blir något fel i min "double NAT"-inställning...

Det är väl här det börjar bli lite struligt. Och svårt att hålla en bra säkerhet för en hemma användare. Man vill ju inte exponera alla sina familjebilder på fel sätt. Skulle nog bara kört det internt. Jag har gjort så med Immich då jag saknar en bra MFA på den. vet att det finns alternativ med Google login och annat med det är inte riktigt så jag vill ha det. Jag har skrivit lite guider på planet4.se som kanske kan hjälpa dig. En reverseproxy är ett sätt eller tex Cloudflaretunnel.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Skulle Tailscale vara ett alternativ för att komma åt t.ex Immich eller NextCloud utfrån? Eller är det med osäkert?

Jag vill inte hålla på och öppna portar och komma år dem så, det känns osäkert

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har fortsatt med Xubuntu Desktop. Har nu efter flera kvällar fått till:
- SSH,
- Samba, och har nyss fört över allt från gamla OMV7-datorn till den nya.
- Autologin (för att komma runt att tangentbordet inte känns igen i inloggningsfönstret, för det funkar bra sen med bluetooth!)
- försökt korta ner boot up, tog 1 min 30 sek förut, snapd verkar ta mycket tid på sig, har försökt rensa bort alla icke-väsentliga paket och lite andra enkla tips jag hittade, men det kortade bara ner det till 1 min 10 sek, fortfarande lite segt tycker jag med den hårdvara som finns i datorn. Har någon mer tips där?
- lagt till lite reservdelar som saknades i chassit (moderkortet sitter bara i två skruvar fortfarande, men tänker att det bör gå bra om datorn står stilla och jag kollar till dem ibland.)

Krånglade massor med att försöka få igång någon remote desktop, men jag har släppt det tillsvidare.

Nästa steg är att installera Docker och försöka få igång immich och Umbrel där.

Vill också se om jag kan undervolta på ett bra sätt och sänka varvtal en på fläktarna. Måste också byta till en tystare chassifläkt. Nu har jag bara en be quiet 80mm (icke-pwm) där bak.

Kasta ett öga i boot-loggarna under /var/log samt ge kommandot "dmesg" som bör ha tidsstämplar före varje steg som boot-sekvensen går igenom. Nu vet jag inte om du har någon skärm till denna burk, men om du vill se dessa meddelanden när du bootar på bör du ändra på kernelns startparametrar genom att ta bort "quiet" och "splash", då är det enklare att se om den "segar" på något ställe.

Konfigurera en fast IP-adress så slipper den skicka DHCP-förfrågan till din router som kanske vilar när ingenting har hänt på några timmar.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Jag har nyligen köpt datordelar av två snälla användare här på forumet och ska försöka göra ett underhållnings-system med hemma-moln för foton och inspelningar från min och frugans mobiler.

Min erfarenhet av Linux:
- För tio år sen lyckades jag installera Kubuntu som sekundärt os på min chromebook, främst för att kunna spela upp film och serier från en extern hårddisk.
- Förra året installerade jag OMV7 på en gammal speldator för att testa NAS-konceptet för första gången. Tog en jäkla massa tid, men fick det att fungera ett bra tag både för streaming av mina filmer och serier via Jellyfin. Och jag lyckades fixa så att vi kunde föra över filer enkelt för att samla våra gamla foton och inspelningar från min pc och frugans macbook.

Nu har jag en mer kompakt lösning på gång än den gamla spelburken! Och jag tänkte testa någon annan lösning än OpenMediaVault.

En på Reddit föreslog Ubuntu Server - å jag tänkte inte vara sämre än att jag testar och ser. Efter två helkvällar av fixande så insåg jag att det verkligen är över min nuvarande förmåga, även om det finns bra guider för det mesta. Så jag har börjat om med Xubuntu nu istället. För mig som är väldigt Windows-van så är det ett väldigt bekvämt alternativ.

Datorn består än så länge av:
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe ITX (inbyggd wifi)
CPU: Intel i7-3770K (m Intel HD graphics 4000)
RAM: 16GB 2133 MHz DDR3
Lagring: 120 GB SSD (för OS), 500 GB HDD
PSU: be quiet! Power 3 450W (80+ Bronze)
Chassi: Streacom DA2
Skärm: gammal Samsung platt-TV

När jag flyttat över filmer, serier, foton och inspelningar, så ska jag rensa gamla speldatorn och flytta över 500 GB HDD till. Har inte massvis med filmer och serier, så jag kan dedikera minst 500 GB till våra album, vilket kommer räcka i flera år framöver.

Har tänkt testa använda Immich för foto och inspelningar, eftersom det verkar vara smidigt att koppla ihop det med våra mobiler. Tänkte köra Jellyfin igen, då jag gillar att det är gratis och funktionellt, men är lite osäker på hur man gör det enklast i Xubuntu - är det Portainer/Docker som gäller? Jag har ju fått det att fungera förut, så det ska ju gå, men jag hade hoppats lite på att få det lättare för mig framöver, eftersom jag hinner glömma bort hur man gör mellan varven som jag behöver modifiera det.

På längre sikt ska det även bli en spelkonsol med hjälp av retroarch eller liknande, så att jag kan spela massa gamla klassiker med sonen när åldern är inne för det, och på ännu längre sikt installera Steam-spel också.

Har problem med att datorn inte känner igen mitt tangentbord. Har uppdaterat BIOS, vilket verkar ha löst problemet för andra med samma moderkort, men problemet består för mig. Har fått låna ett gammalt tangentbord som accepteras. Tänker att jag snart löser det med fjärrstyrning. Vill kunna styra från min Win 11 Home-dator, men lärde mig igår att Home-varianten inte tillåter att köra RDP. Tänkte testa ordna det genom Googles remote desktop. Försökte ordna det igår kväll men har inte fått till det än. Vet inte om det beror på att jag inte konfigurerat ssh rätt? Har nämligen inte lyckats att logga in via ssh än, bara testat en gång igår efter att jag inte kunde fixa fjärrstyrningen med Googles tjänst och då funkade det inte. Var dock över wifi, så jag ska testa med kabel när jag får chans.

Jag följde en guide när jag installerade Ubuntu Server och fick ssh att fungera, men minns inte hur eller var guiden fanns! ;P ska leta upp den där guiden om inte någon här har någon bättre idé? Finns kanske någon annan bra lösning för att fjärrstyra Xubuntu via Win 11?

Jag skulle vilja att fjärrstyrning, jellyfin och immich funkar direkt från att datorn startat - alltså att den inte kräver någon inloggningsprocess som kräver att man har tangentbord, mus eller skärm inkopplad i datorn. Jag föreställer mig att jag då måste ha en användare som loggas in automatiskt utan lösenord och att det ändå kan gå att skydda datorn genom att begränsa möjligheten att nå datorn bara genom vårt lokala nätverk. Går detta att fixa? Går det att få ett rimligt skydd så?

Dessutom tänkte jag försöks sänka strömförbrukningen något - är det underspänning på CPU som är det bästa sättet för att åstadkomma det? Ska eventuellt skaffa en mätare jag kan sätta på eluttaget innan jag mixtrar med det, för att se vad som ger bäst effekt. Har bara sysslat lite med överklockning, mest automatiserad sådan. Visst är det bara att köra allt sånt direkt i BIOS?

Jag hoppas någon här vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper!

Jag vill tipsa om att ta sig tid och läsa på om virtuella maskiner, Det är ett litet program där du kan stoppa in OS i och det är väldigt smart för man kan göra väldigt smarta grejer med den.

Du kan köra flera OS samtidigt, göra kopior på dem, I ett av dina OS, säg att du är osäker på om ett kommando i konsol kommer ställa till massor med problem och det faktiskt blir så. Då kan du enkelt gå tillbaka till en tidigare kopia som du tagit.

Eller säg att man vill köra två olika servrar, Du installerar en gör en massa grundinställningar och kör alla uppdateringar och gör en kopia och spar tid.

Du kan installera nått OS men vet inte om det var nått att hålla på med av anledingar, men det är bara att låta den vara kvar så kan du enkel köra den senare om du vill.

Så Virtuella maskiner är verkligen bra oavsett vad man vill hålla på med, perfekt om man vill testa massor med olika saker.
Finns några man kan köra direkt i Windows men det folk menar här är att installera Proxmox direkt på din maskin. Kan ju kännas lite svårt att förstå i början vad det är men grundprincipen går väldigt fort att sätta sig in i.

Du kommer i vart fall vilja köra någon sånt hur som helst så bäst att göra det redan nu från början.

(En cool sak är ju att den går så fint att köra direkt från webbläsare med Proxmox så du jobbar i den från din stationära dator eller laptop wia valfri webbläsare. Resten av fjärrstyrningen kan du nog göra som du tänkt. Det blir ju konfigurerat så direkt när du installerar det direkt från början).

Grejen är ju att du bygger ju på en ganska kraftfull processor så du kommer ju lätt kunna köra fyra OS på den och mer beroende på vad man vill göra så klart.

Proxmox är ju vägen att gå helt klart. https://www.proxmox.com/en/downloads

Följer tråd ,Är själv nybörjare, har knappt ens hunnit bygga färdigt min serverburk.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k