Linux-noob bygger dator för underhållning och hemma-moln
Hej hej!
Jag har nyligen köpt datordelar av två snälla användare här på forumet och ska försöka göra ett underhållnings-system med hemma-moln för foton och inspelningar från min och frugans mobiler.
Min erfarenhet av Linux:
- För tio år sen lyckades jag installera Kubuntu som sekundärt os på min chromebook, främst för att kunna spela upp film och serier från en extern hårddisk.
- Förra året installerade jag OMV7 på en gammal speldator för att testa NAS-konceptet för första gången. Tog en jäkla massa tid, men fick det att fungera ett bra tag både för streaming av mina filmer och serier via Jellyfin. Och jag lyckades fixa så att vi kunde föra över filer enkelt för att samla våra gamla foton och inspelningar från min pc och frugans macbook.
Nu har jag en mer kompakt lösning på gång än den gamla spelburken! Och jag tänkte testa någon annan lösning än OpenMediaVault.
En på Reddit föreslog Ubuntu Server - å jag tänkte inte vara sämre än att jag testar och ser. Efter två helkvällar av fixande så insåg jag att det verkligen är över min nuvarande förmåga, även om det finns bra guider för det mesta. Så jag har börjat om med Xubuntu nu istället. För mig som är väldigt Windows-van så är det ett väldigt bekvämt alternativ.
Datorn består än så länge av:
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe ITX (inbyggd wifi)
CPU: Intel i7-3770K (m Intel HD graphics 4000)
RAM: 16GB 2133 MHz DDR3
Lagring: 120 GB SSD (för OS), 500 GB HDD
PSU: be quiet! Power 3 450W (80+ Bronze)
Chassi: Streacom DA2
Skärm: gammal Samsung platt-TV
När jag flyttat över filmer, serier, foton och inspelningar, så ska jag rensa gamla speldatorn och flytta över 500 GB HDD till. Har inte massvis med filmer och serier, så jag kan dedikera minst 500 GB till våra album, vilket kommer räcka i flera år framöver.
Har tänkt testa använda Immich för foto och inspelningar, eftersom det verkar vara smidigt att koppla ihop det med våra mobiler. Tänkte köra Jellyfin igen, då jag gillar att det är gratis och funktionellt, men är lite osäker på hur man gör det enklast i Xubuntu - är det Portainer/Docker som gäller? Jag har ju fått det att fungera förut, så det ska ju gå, men jag hade hoppats lite på att få det lättare för mig framöver, eftersom jag hinner glömma bort hur man gör mellan varven som jag behöver modifiera det.
På längre sikt ska det även bli en spelkonsol med hjälp av retroarch eller liknande, så att jag kan spela massa gamla klassiker med sonen när åldern är inne för det, och på ännu längre sikt installera Steam-spel också.
Har problem med att datorn inte känner igen mitt tangentbord. Har uppdaterat BIOS, vilket verkar ha löst problemet för andra med samma moderkort, men problemet består för mig. Har fått låna ett gammalt tangentbord som accepteras. Tänker att jag snart löser det med fjärrstyrning. Vill kunna styra från min Win 11 Home-dator, men lärde mig igår att Home-varianten inte tillåter att köra RDP. Tänkte testa ordna det genom Googles remote desktop. Försökte ordna det igår kväll men har inte fått till det än. Vet inte om det beror på att jag inte konfigurerat ssh rätt? Har nämligen inte lyckats att logga in via ssh än, bara testat en gång igår efter att jag inte kunde fixa fjärrstyrningen med Googles tjänst och då funkade det inte. Var dock över wifi, så jag ska testa med kabel när jag får chans.
Jag följde en guide när jag installerade Ubuntu Server och fick ssh att fungera, men minns inte hur eller var guiden fanns! ;P ska leta upp den där guiden om inte någon här har någon bättre idé? Finns kanske någon annan bra lösning för att fjärrstyra Xubuntu via Win 11?
Jag skulle vilja att fjärrstyrning, jellyfin och immich funkar direkt från att datorn startat - alltså att den inte kräver någon inloggningsprocess som kräver att man har tangentbord, mus eller skärm inkopplad i datorn. Jag föreställer mig att jag då måste ha en användare som loggas in automatiskt utan lösenord och att det ändå kan gå att skydda datorn genom att begränsa möjligheten att nå datorn bara genom vårt lokala nätverk. Går detta att fixa? Går det att få ett rimligt skydd så?
Dessutom tänkte jag försöks sänka strömförbrukningen något - är det underspänning på CPU som är det bästa sättet för att åstadkomma det? Ska eventuellt skaffa en mätare jag kan sätta på eluttaget innan jag mixtrar med det, för att se vad som ger bäst effekt. Har bara sysslat lite med överklockning, mest automatiserad sådan. Visst är det bara att köra allt sånt direkt i BIOS?
Jag hoppas någon här vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper!