Bytte grafikkort och datorn ballar ur

Permalänk
Medlem

Bytte grafikkort och datorn ballar ur

Datorn fryser när jag spelar ARMA reforger.

Dator spec:
INTEL CORE I9-12900K 3,2 GHZ LGA
4x16 gr corsair vengeance RAM
MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4
Corsair AX860 80+ platinum 860W
M2 disc for windows
SSD diskar för spel
Sapphire 9070 XT Nitro+ 16gb

Händelseförlopp:
Köpte ett begagnat 3090Ti. Aldrig någonsin igen. Det höll i 4 månader. Riktig nitlott.
Felet på den var delvis att fläktarna lät som en gräsklippare. Oljudet kom från att fläktarna inte gillade att byta hadtighet ofta. Körde en kurva som höll fläktarna på 80% tills den gick över 87 då gick de till 100%.
Har inte råd med samma klass men hört otroligt gott om AMD det sista.
Får tips om grafikkortet jag listat.

Så:
Jag avinstallerar drivrutinerna för geforce med windows.
Jag använder en total uninstaller också.
Med hjälp av filsökningsverktyget everything kan jag deleta kvarlevor.
Sätter in nytt kort. Installera drivrutinerna som jag laddat ner innan.

Det tar inte lång tid innan Arma börjar bete sig konstigt. Några grafikbuggar och ljudbuggar. Inte ofta men då o då.
Plötsligt så fryser sig datorn. Skärmen med hdmi kabeln visar grön färg och de två display portarna är svarta skärmar.
För referens när dessa frysbingar händer, för nu klmmer de vara återkommande, så är det oftast knäpptyst. Ibland hör man hackande och laggande ljud. Enstaka gånger, typ 1 eller 2, kom och gick ljudet som normalt och som det höll på att hämta sig.

Måste göra hard reset. Här påbörjas en resa där vad jag än gör så inom 10 minuter till 2h kommer denna frysning, exakt samma. Så jag listar vad jag gjort:
-Uppdaterat bios.
-Uppdaterat windows
-Använt mig av DDU
-Försökt se om MPO var problemet
-Satt CPU till maximalt effekt på 99%
-Tömt shade cashe
-Kört en sfc /scannow
-Körde någon annan reparation då jag alltid får DCOM varningar innan crashen, även google store uppdatering misslyckades.
-Sänkt grafiken till hälften. Spelar med 90 till 100 fps.
-Stängt av alla specialfunktioner som AMD erbjuder.
Ingen freesync eller sådant.
-Inaktiverat eventuella special saker från skärmarna.
-Enligt kalkyler skall allt som högst gå på 760W. Men majiroteten sv sidorna säger 700W så mitt 860W platinum bör räcka kan jag tycka.
-övervakat temperaturer. När datorn är som varmast är cpu på 80 grader och GPU på 60/75/80 general/memory/hotspot men snittar 55 / 70 / 77.
Sett till att kortet har fria luftvägar.

Jag gjorde ett misstag.
Då mitt gamla grafikkort paja tänkte jag at PCIe expreesen tagit skada. Försöker flytta ner mitt kort, får inte plats utan flytta på massa ssker. När jag ångrar mig och sätter tillbsks kortet så hör jag ett knak. Tänker det bara var att den knäppte fast men helvetet startades inte

Så jag knölar ner kortet på amdra pci express plasten jag har. Det funkar igen men samma problem kvarstår och mitt översta pci plats är permanent sönder.

Jag har lusläst internet men får inga svar. Hittar bara hur folk bytt ut hela sin dator förgäves och inget funkar.

Skickade in den till inet idsg men tvekar på att de hittar något tyvärr.
Vad kan jag förbereda för saker att göra när datorn kommer tillbaks?

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt första tips skulle vara att prova några olika versioner av drivrutinerna.
Steg två är att prova kortet i en annan dator.

Det låter också som att du rensat friskt bland filer. Det kan hända att du tagit bort något som behövdes. Därför skulle man även kunna tänka sig att göra en nyinstallation av Windows. Vill man inte blåsa sitt system kan man ju fixa en separat disk för detta. Plocka då ur alla andra diskar ur systemet så du inte raderar något av misstag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är windows knas kan man prova

skriv CMD i sökrutan kör som adminstratör

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Man kanske kan kolla i Event Viewer om man ser något.

köra ett program som testar minnena.
Ominstallera windows.
flasha till senaste BIOS
kolla tempen på grejer.

kan vara fel på nått annat exempel nätagget, moderkortet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är windows knas kan man prova

skriv CMD i sökrutan kör som adminstratör

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Man kanske kan kolla i Event Viewer om man ser något.

köra ett program som testar minnena.
Ominstallera windows.
flasha till senaste BIOS
kolla tempen på grejer.

kan vara fel på nått annat exempel nätagget, moderkortet.

Har faktiskt redan gjort det mesta detta 😅
Förutom ominstallation. Det lutar åt det.
Det dök faktiskt upp en mega thread om dessa kort på reddit nyss och att man inte skall sätta sin PCI express i version auto utan fast på ver 4.
Den vill köra ver 5 men kan var a buggar med modekortet och att sätta äldre minskar preatanda men tar bort felet för vissa.
Får teata om INET inte hittar fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Mitt första tips skulle vara att prova några olika versioner av drivrutinerna.
Steg två är att prova kortet i en annan dator.

Det låter också som att du rensat friskt bland filer. Det kan hända att du tagit bort något som behövdes. Därför skulle man även kunna tänka sig att göra en nyinstallation av Windows. Vill man inte blåsa sitt system kan man ju fixa en separat disk för detta. Plocka då ur alla andra diskar ur systemet så du inte raderar något av misstag.

Jag är ganska noggran o googlar vad jag kan ta bort och inte MEN absolut kan jag fått med mig något. Ytterst tveksamt i och med att felet fanns innan rensningen som efter.

Svarade den andre som jag svarar dig. Ominstallation blir aktuwllr om INET inte hittar något.

Permalänk
Medlem

Jahaja, du byter från ?? till ett 3090 som spökar.
PSUn orkar inte och får Windows-disken att bli korrupt. En klassiker, möjligen... och tragiskt.

DDU - inte Windows, avinstallerar gamla drivisar korrrekt.

https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...

För all del, ber vi dig rapportera vad Inet lyckats åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jahaja, du byter från ?? till ett 3090 som spökar.
PSUn orkar inte och får Windows-disken att bli korrupt. En klassiker, möjligen... och tragiskt.

DDU - inte Windows, avinstallerar gamla drivisar korrrekt.

https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...

För all del, ber vi dig rapportera vad Inet lyckats åstadkomma.

Jag kanske utteycker mig kasst
Jag hade ett begagnat 3090 som spökade
Bytte till AMD 9070 XT
Jaf har kört en DDU redan. Inte omedelbart utan typ försök 12 av mina 15 olika saker jag testat.

Däremot har det ju uppdagata att 9070 XT har major issues. Folk som haft AMD innan och bara vill byta upp sig och deras dator börjar frysa på samma sätt som för mig.

Efter att jag skrev här dök en mega tråd på reddits amdhelp däe folk bombar med problemen de har... med aina 9070s....

Hur menar du med PSU?
Och korrupt hårddisk?