Permalänk
Medlem

Problem med strömuttag

Med tanke på min okunnighet så måste jag ställa frågan till er.

Vår bostadsrättsförening har tecknad gemensamt bredband och tv via Telenor och bekymret vi har är att deras fiber/nätverksuttag sitter direkt innanför entrédörren i hallen. Vi har inte tillgång till något eluttag i hallen utan närmaste uttag finns i intilliggande rum ett antal meter ifrån hallen och deras router behöver ström för att fungera. Routern är tänkt att sitta i hallen då jag inte är speciellt sugen på att börja dra en massa utanpåliggande kablar längs golv och väggar samt att hallen ligger någorlunda centralt i lägenheten. Att borra i väggarna blir problem då de är tjockare betongväggar.

Det finns ju routrar och andra enheter som har något som kallas POE (Power Over Ethernet) vilket gör att de inte behöver extern ström.

Skulle det finnas någon router som man bara kopplar in på befintligt uttag i hallen och som på något vis får sin ström via Telenors uttag eller måste man försöka få till att någon kommer och drar el in till hallen genom betongväggarna för att slippa synliga kablar?

Annars får man väl försöka dra en utanpåliggande nätverkskabel till närmsta eluttag för att där sätta upp routern. Det blir ju hugget som stucket med antingen en utanpåliggande nätverkskabel eller en utanpåliggande strömkabel.

Har ni någon vettig idé på hur man skulle kunna göra?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ta dit en elektriker som får göra en installation.

Finns nog ingen POE tjänstefördelare

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det låter som att du har ett nätverksuttag i hallen, dvs du har inte fiberkabel till din lägenhet utan vanlig koppar ethernet. Det gör att det inte behövs någon ström vid själva avlämningspunkten. Hade du haft en fiberomvandlare hade den behövt ström.

Det finns inget sätt för dig att få ström från det uttaget. Så dina val är att dra en nätverkskabel till ett uttag och sätta router där, eller dra en strömkabel fram till nätverksuttaget i hallen. Jag röstar för att du drar en nätverkskabel till någon central plats i lägenheten, alternativt en plats där det kan vara bra för dig att ha fler nätverksportar. Ska du ändå pilla med snygg kabeldragning så blir det inte extra mycket jobb att dra några meter extra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad routern behöver, så finns det POE-plitters som gör att du med en dosa nära routern kan driva den utan att behöva ha den stödjer POE. t.ex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ger kan leverera 12V 1A vilket borde räcka för de flesta omvandlarna/routrar.

Dock känns det lite konstigt ifall de inte har tänkt så långt att man inte slutar där det finns eluttag i alla fall om det behövs. Borde ju vara billigare för alla än att behöva dra dit någon elektriker för att installera eluttag överallt.

Permalänk

Proppakåpet sitter ju oftast i hallen på lägenheter så borde va en bagatell för en elektriker att sopa upp ett eluttag i hallen brevid fiber/nätverksuttaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Proppakåpet sitter ju oftast i hallen på lägenheter så borde va en bagatell för en elektriker att sopa upp ett eluttag i hallen brevid fiber/nätverksuttaget.

Stämmer bra. Får kanske bli en sådan lösning. Annars försöker jag nog dra en nätverkskabel från uttaget in under en trappa och in i en garderob och vidare ut till vettigt ställe intill ett eluttag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Stämmer bra. Får kanske bli en sådan lösning. Annars försöker jag nog dra en nätverkskabel från uttaget in under en trappa och in i en garderob och vidare ut till vettigt ställe intill ett eluttag.

Fördelen med din lösning är ju att routern kan placeras mer centralt, både för WiFi och för de trådbundna enheterna du behöver koppla in

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Om du går den routen rekomenderar jag att dra dubbla direkt så du kan komma tillbaka till hallen igen om du skulle få för dig att grena ut även till andra rum längs hallen så du kan ha en simpel poe matad switch i hallen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows