Erfarenhet från Tradera

Permalänk

Erfarenhet från Tradera

Känner att jag behöver skriva av mig lite men också framförallt se om fler varit med om liknande saker på Tradera.

TLDR: Jag sålde ett tv-spel på Tradera men köparen hävdade ett obskyrt fel och fick rätt mot mig.

Jag bestämde mig för att sälja familjens tv-spel för att finansiera andra nöjen och jag har tidigare bara goda erfarenheter från Tradera (möjligen är de lite dyra…) som säljare. Sagt och gjort så lade jag upp en annons med följande beskrivning samt en bild som visar allt tydligt, det var dessutom Traderas AI som skrev det mesta av texten:

Säljer ett Xbox Series X 1Tb i fint skick.
Inkluderar två Xbox One handkontroller och spelen Hogwarts Legacy, Battlefield 1 Revolution och Lego Star Wars The Skywalker Saga.

Original strömkabel samt HDMI sladd ingår

Eventuella koder till spelen är förbrukade

Buden ramlade in och tillslut efter en vecka hade vi en vinnare som betalade snabbt, inom ett par timmar om jag minns rätt. Jag packade ihop allt noggrant och lämnade in paketet till Postnord för leverans till personens ombud.
Paketet hämtades ut samma dag som det anlände host mottagaren och samma dag dök detta upp i min inkorg från Tradera:

Köparen har öppnat ett ärende då de anser att varan inte stämmer överens med beskrivningen. Tradera granskar nu ärendet. Om du har beskrivit varan i annonsen korrekt enligt säljarskyddet, behöver du inte oroa dig. Vi återkommer om vi behöver mer information från dig.

Det här var inte alls kul tänkte jag, har något hänt med leveransen? Var paketet skadat? Många tankar som flög runt i huvudet hos mig nu då jag aldrig varit med om detta förut. Skitjobbigt rent ut sagt.

Jag frågade vad som hade hänt, men svaret dröjde flera dagar och det jag fick var detta:

Hej,

Köparen har startat ett ärende då de har problem att koppla Xboxet till sitt konto. Är det något du upplevt problem med?

Med vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning

Jag höll på att ramla ur soffan när jag läste det, men herregud vad är det som händer?!
Svarade direkt att nej jag har aldrig haft något problem med detta och frågade åter igen vad som var det stora problemet för uppenbart är det inget fel på varan jag skickat? Det tog flera dagar sen fick jag detta meddelande:

Hej!

Köparen har startat ett ärende på grund av att varan skiljer sig markant från beskrivningen.

Efter noggrant övervägande har vi beslutat att inte involvera dig i ärendet. Istället har vi kommit överens med köparen om en fullständig återbetalning eller en delåterbetalning. Tradera står för denna kostnad, så du behöver inte oroa dig för att det kommer att påverka dig.

Om du har några frågor eller funderingar, är du alltid välkommen att besöka vår infosida här: tradera.com/support/se/categor... vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning

Jag blev helt paff, Tradera har alltså gett köparen rätt här. Som tur är slipper jag betala tillbaka men jag tycker ändå att det här är helt sjukt.

Tittar jag på annonsen idag under mina sålda objekt så kan jag se att köparen har fått tillbaka 1300:- i “rabatt”.

Det här måste väl ändå vara något slags lurendrejeri som sätts i system hos vissa för att helt eller delvis slippa betala?

Det här var sista gången jag köper eller säljer något på Tradera, nu när jag varit med om detta så märker jag vilket uselt skydd vi som säljer verkar ha.

Någon mer som varit med om liknande situationer?

Må så gott!

Permalänk
Medlem

Vissa teknikprylar blir låsta till ett konto och måste låsas upp, men har inte hört att detta gäller xbox.
Undviker numera tradera efter att ha läst flera skräckhistorier. Ändå märkligt att tradera bjuder på denna återbetalning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Vissa teknikprylar blir låsta till ett konto och måste låsas upp, men har inte hört att detta gäller xbox.
Undviker numera tradera efter att ha läst flera skräckhistorier. Ändå märkligt att tradera bjuder på denna återbetalning.

Du tänker att jag borde fått betala eller att Tradera gav köparen rätt?

Permalänk
Medlem

Du återställde konsolen? för gör man inte det får nästa ägare huvudvärk...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Du återställde konsolen? för gör man inte det får nästa ägare huvudvärk...

Givetvis, framförallt för att jag inte vill att köparen ska kunna använda mitt konto och mina spel/tjänster

Permalänk
Medlem

Jag köper rätt mycket på tradera, för mig har det bara varit positivt att kunna nyttja detta mot idioter till säljare. Gissar att man hamnar i kläm lite oavsett tyvärr, men det har gjort att jag åtminstonde fått ersättning där säljare skiter fullständigt i vilket.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av daverstam:

Givetvis, framförallt för att jag inte vill att köparen ska kunna använda mitt konto och mina spel/tjänster

Då är det ju scam om du inte fått konsolen bannad då.

Har personligen helt slutat sälja på Tradera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet som köpare och säljare samt läst andras liknande berättelser så är min sammanvägda uppfattning att Tradera oftast tar köpares parti i en tvist.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daverstam:

Hej,

Köparen har startat ett ärende då de har problem att koppla Xboxet till sitt konto. Är det något du upplevt problem med?

Det här är den biten jag egentligen hakat mig upp på mest.
Skulle däremot inte kalla det ett "obskyrt fel" eftersom det blir bökigt om man inte kan knyta den till sin profil.

Har du dubbelkollat att konsolen inte ligger kvar på Mina Enheter på din Xbox-sida?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det här är den biten jag egentligen hakat mig upp på mest.
Skulle däremot inte kalla det ett "obskyrt fel" eftersom det blir bökigt om man inte kan knyta den till sin profil.

Har du dubbelkollat att konsolen inte ligger kvar på Mina Enheter på din Xbox-sida?

Jadå, jag plockade bort den samma dag som jag fabriksåterställde samt packade ner den för transport.

Jag har aldrig hört talas om att en Xbox blir låst till sin ursprungliga ägare, kan även med hedersord lova att den var inte bannad då varken jag eller barnen spelar speciellt mycket online och när vi väl gör det så beter vi oss schysst.

Jag jobbar på ett av Sveriges största spelföretag och är väl skulle jag säga själv hyffsat tech-savvy så lite koll har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av daverstam:

Jadå, jag plockade bort den samma dag som jag fabriksåterställde samt packade ner den för transport.

Då låter det mer som skit bakom spakarna hos köparen.
Alternativt för att det är svårt för Tradera att motbevisa att det inte är så och att köparen hoppades att kunna få pengar tillbaka, vilket uppenbarligen lyckades.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Nu ska inte jag inspirera till dumheter men ett scenario som ev skulle funka om det nu är så att Tradera oftast ger köparen rätt är ju tex att om du blir lite sugen på att gejma en helg eller vecka så köp en konsol eller pc på Tradera, reklamera direkt köpet med något påhittat fel, använd produkten så länge du kan. I värsta fall får du skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka, i bästa fall får du behålla den med pengarna tillbaka...

Permalänk
Medlem

Du var väl inte tvungen att göra något, du behövde inte betala tillbaka något?
Så då är väl allt löst och du fick inga problem?

Permalänk
Medlem

Har varit med om tre saker:

1. Fick ingen vara, var en person som blåste folk. Det rasade in anmälningar och dåliga betyg men personen fick fortsätta. Vi var några som fick tag på varandra genom köphistorik och aktiva annonser. (polisanmälan hände det inte mkt med då personen gjort grövre brott som detta bakades in i, så 0:- tillbaka till mig).

2-3: Sålde ett grafikkort som var defekt, tydligt i rubrik och text:

Första vägrade betala då denne läst fel. "Alla bud är bindande" gäller inte, ingen påföljd för "köparen".
Andra var det samma sak, ingen påföljd för "köparen".

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av daverstam:

Du tänker att jag borde fått betala eller att Tradera gav köparen rätt?

Jag tänker att antingen har köpare eller säljare fel och då borde betalningsskyldighet ligga på den samme. Inte att Tradera går in och kompenserar ena parten, till synes godtyckligt i detta fallet.

Men kanske är så enligt deras villkor. Bara tyckte det verkade märkligt. Som säljare på plattformen får man indirekt betala för sånt här.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag har köpt kamera och objektiv på Tradera som har skillt sig avsevärt mot beskrivningen. Jag gjorde ingen reklamation men bestämde där och då att aldrig handla elektronik på Tradera igen.

Däremot har jag haft stora problem med Blocket och deras köpskydd och kommer aldrig köpa på distans där igen.
Säljaren sålde defekt produkt och försökte inte ens dölja det. Han hade hoppats att jag inte skulle öppna och hinna reklamera inom de 24h man har på sig. Sedan var han "bortrest" i 2 månader så att returen och återbetalningen inte kunde genomföras och Blocket gick på säljarens linje, "eftersom säljaren inte är tillgänglig får du sitta med defekt produkt och pengarna håller vi i till vidare." Jag protesterade att det inte är mitt bekymmer att han är bortrest och det får säljaren lösa med ombud, men eftersom de redan kommit överens med säljaren utan att stämma av med mig tog det nästan 3 månader innan jag fick tillbaka pengarna.
Jag uppfattade det som det var yngre person som satt i supporten och hanterade dessa ärenden och inte kunde resonera ett steg längre än kring vad som är rimligt.

Permalänk
Medlem

Säljer mycket på Tradera och har inte haft problem än. Är oftast övertydlig i min beskrivning så att så lite som möjligt kan misstolkas eller bli fel. Trist historia som du delar med dig med men det slutade ju ändå bra.

Jag tycker ändå inte man ska undvika Tradera, visst kan någon affär gå snett men majoriteten med stor marginal slutar ju väl. Det är definitivt den minst dåliga plattformen att sälja begagnat på. Blocket är snåljåparnas paradis och Facebook marketplace skulle jag aldrig ens försöka på. Swec funkar såklart också bra.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag tycker ändå inte man ska undvika Tradera, visst kan någon affär gå snett men majoriteten med stor marginal slutar ju väl. Det är definitivt den minst dåliga plattformen att sälja begagnat på. Blocket är snåljåparnas paradis och Facebook marketplace skulle jag aldrig ens försöka på. Swec funkar såklart också bra.

Ja det är ju det här som är så tragiskt egentligen - Tradera är löjligt dyrt för både säljare och köpare, Blocket är fullt av folk som hela tiden skickar prisförslag som är rena önskedrömmar, och Facebook Marketplace är en smitthärd av botar och snackare. Sverige behöver en ny och bättre marknadsplats som är seriös.

Jag använder Blocket för lite dyrare grejer så långt det går eftersom Traderas provision + köpskydd slår en så stor kil mellan köparens pris, säljarens vinst och varans egentliga värde, framförallt om man handlar med prylar i prisklassen 1000-2000kr.

Trots att Facebook Marketplace är ett enda stort skämt så har jag ändå fått sålt några grejer där som en sista utväg, men så fort man lägger upp nån annons så börjar det spammas från botar och det är kanske 1 på 50 som är seriöst intresserad vid förfrågan.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med ett sålt grafikkort där köparen "helt plötsligt bara sådär,," fick en faktura på över 15k och inte kan betala...trots att jag är extremt tydlig i mina beskrivningar om vad som gäller.

Ska kontakta Tradera och se vad dom säger...detta är så oerhört tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Säljer inget över 500sek på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daverstam:

Då är det ju konstigt att tradera ger köparen rätt för det är en klåpare som inte kan ställa in ett nytt konto ,det är ju ingenting du som säljare ansvarar för... suck

Permalänk
Medlem

Xbox fallet tycker jag verkar som köparen fick Tradera övertygad om att säljaren medvetet sålde en icke-fungerande produkt. För mig har Tradera fungerar perfekt både som köpare och säljare. Avgiften 10 % har kritiserats, men har en säljplattform väldigt många köpare kan man nog få högre pris än + 10 % och avgiften betalar sig.

Vissa saker går bara att sälja på Tradera. Dumt nog köpte jag på Tradera ett moderkort med en avriven kondensator. Jag upptäckte att polymerkondensatorer var dyra i Sverige och beställde från AliExpress 10 st för 51 kr. De kondensatorer som blev över försöker jag sälja på Tradera, men det är svårt att hitta köpare.