Erfarenhet från Tradera
Känner att jag behöver skriva av mig lite men också framförallt se om fler varit med om liknande saker på Tradera.
TLDR: Jag sålde ett tv-spel på Tradera men köparen hävdade ett obskyrt fel och fick rätt mot mig.
Jag bestämde mig för att sälja familjens tv-spel för att finansiera andra nöjen och jag har tidigare bara goda erfarenheter från Tradera (möjligen är de lite dyra…) som säljare. Sagt och gjort så lade jag upp en annons med följande beskrivning samt en bild som visar allt tydligt, det var dessutom Traderas AI som skrev det mesta av texten:
Säljer ett Xbox Series X 1Tb i fint skick.
Inkluderar två Xbox One handkontroller och spelen Hogwarts Legacy, Battlefield 1 Revolution och Lego Star Wars The Skywalker Saga.
Original strömkabel samt HDMI sladd ingår
Eventuella koder till spelen är förbrukade
Buden ramlade in och tillslut efter en vecka hade vi en vinnare som betalade snabbt, inom ett par timmar om jag minns rätt. Jag packade ihop allt noggrant och lämnade in paketet till Postnord för leverans till personens ombud.
Paketet hämtades ut samma dag som det anlände host mottagaren och samma dag dök detta upp i min inkorg från Tradera:
Köparen har öppnat ett ärende då de anser att varan inte stämmer överens med beskrivningen. Tradera granskar nu ärendet. Om du har beskrivit varan i annonsen korrekt enligt säljarskyddet, behöver du inte oroa dig. Vi återkommer om vi behöver mer information från dig.
Det här var inte alls kul tänkte jag, har något hänt med leveransen? Var paketet skadat? Många tankar som flög runt i huvudet hos mig nu då jag aldrig varit med om detta förut. Skitjobbigt rent ut sagt.
Jag frågade vad som hade hänt, men svaret dröjde flera dagar och det jag fick var detta:
Hej,
Köparen har startat ett ärende då de har problem att koppla Xboxet till sitt konto. Är det något du upplevt problem med?
Med vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning
Jag höll på att ramla ur soffan när jag läste det, men herregud vad är det som händer?!
Svarade direkt att nej jag har aldrig haft något problem med detta och frågade åter igen vad som var det stora problemet för uppenbart är det inget fel på varan jag skickat? Det tog flera dagar sen fick jag detta meddelande:
Hej!
Köparen har startat ett ärende på grund av att varan skiljer sig markant från beskrivningen.
Efter noggrant övervägande har vi beslutat att inte involvera dig i ärendet. Istället har vi kommit överens med köparen om en fullständig återbetalning eller en delåterbetalning. Tradera står för denna kostnad, så du behöver inte oroa dig för att det kommer att påverka dig.
Om du har några frågor eller funderingar, är du alltid välkommen att besöka vår infosida här: tradera.com/support/se/categor... vänliga hälsningar,
Traderas säkerhetsavdelning
Jag blev helt paff, Tradera har alltså gett köparen rätt här. Som tur är slipper jag betala tillbaka men jag tycker ändå att det här är helt sjukt.
Tittar jag på annonsen idag under mina sålda objekt så kan jag se att köparen har fått tillbaka 1300:- i “rabatt”.
Det här måste väl ändå vara något slags lurendrejeri som sätts i system hos vissa för att helt eller delvis slippa betala?
Det här var sista gången jag köper eller säljer något på Tradera, nu när jag varit med om detta så märker jag vilket uselt skydd vi som säljer verkar ha.
Någon mer som varit med om liknande situationer?
Må så gott!