Problem med Bluetooth-adapter på Dell OptiPlex 990 – Kan BIOS-läget vara orsaken?
Hej!
Jag har nyligen köpt en begagnad gammal Dell OptiPlex 990 och har stött på problem med att få Bluetooth att fungera. Jag har testat en TP-Link Bluetooth-adapter, men datorn hittar inga Bluetooth-enheter. Jag undrar om det kan bero på att datorn är inställd på Legacy BIOS-läge. När jag försökte byta till UEFI-läge så fick jag ett felmeddelande vid uppstart och datorn ville inte starta.
Här är alla detaljer om min dator:
Operativsystem: Windows 10 Pro, version 19045 (build 19045)
Dator: Dell OptiPlex 990
Processor: Intel Core i7-2600 CPU @ 3.40GHz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
RAM: 8 GB (7,96 GB tillgängligt)
BIOS: Version A24 (från juli 2018), BIOS-läge: Legacy
Enhetshanteraren: Bluetooth-adaptern syns inte under "Bluetooth" eller "USB-enheter", men jag har provat att ansluta olika externa Bluetooth-adaptrar (TP-Link).
Bluetooth-adapter: TP-Link USB Bluetooth-adapter 5.3
Felkod: När jag försöker byta till UEFI-läge får jag ett felmeddelande och datorn startar inte.
Jag har redan försökt följande felsökningssteg utan framgång:
Testa olika USB 2.0-portar.
Installera om Bluetooth-drivrutinerna.
Uppdatera BIOS till den senaste versionen (A24).
Kontrollera att Bluetooth är aktiverat i Windows-inställningar och Enhetshanteraren.
Jag funderar på om Legacy BIOS-läge är orsaken till att ingen Bluetooth-enhet känns igen, särskilt eftersom datorn var inställd på detta när Windows 10 installerades. Finns det någon som har erfarenhet av liknande problem eller kan ge tips på lösningar?
Jag vill gärna kunna använda UEFI-läge, men jag vill inte behöva göra en fullständig ominstallation av Windows om det inte är nödvändigt.
Tacksam för all hjälp och alla tips!