Hjälp att välja nytt grafikkort

Permalänk

Hjälp att välja nytt grafikkort

Igår tvärdog min gamla trotjänare till gaminglaptop. Då jag inte är i behov av samma rörlighet som tidigare börjar jag fundera på att över tid (ekonomiskt beslut) uppgradera min stationära dator. Tanken är att byta någon del varannan månad eller så och att grafikkortet är först ut. Har försökt läsa lite trådar och tester osv men känner mig mer förvirrad än någonsin över vad som är bättre och sämre. Det blir inte lättare av antalet modeller och versioner av varje modell, om det ändå kunde vara så enkelt att högre siffror i namnet betydde bättre kort. Den exakta modellen man tittar på verkar aldrig vara med i jämförelser.

Jag spelar en del men behöver inte kunna köra ultragrafik i vanvettig upplösning, min gamla laptop hade ett rtx 2070 kort som funkade tillfredsställande, även om det fanns tillfällen när jag önskat mer kraft. Det jag är på jakt efter är ett kort runt 5000kr, amd eller nvidia spelar inte så stor roll, men gärna 12Gb+ minne och det verkar finnas en del kandidater men vet inte vad som är viktigast att fokusera på.

Tacksam om någon kan ge mig tips som underlättar valet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har den kylaren på mitt RTX 4070, otroligt kompetent kylare på mellanklass GPU'er

Rekommenderar det!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.