Permalänk
Medlem

kernel panic: no init found

fick plötsligt detta felmeddelande när kerneln ska montera root. har tre olika kernels men det spelar ingen roll vilken jag använder. har även försökt med en rescue-cd med samma resultat... vet inte var jag ska fortsätta

Permalänk

Jag fick liknande fel idag på jobbet, då böt jag minne och hårddisk så fungera det sen.
Behöver ju inte alls vara lösningen på problemet, men om du har en gammal hårddisk eller
dåligt minne så kan du ju testa med nått annat.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

nytt minne och ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Re: kernel panic: no init found

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
fick plötsligt detta felmeddelande när kerneln ska montera root. har tre olika kernels men det spelar ingen roll vilken jag använder. har även försökt med en rescue-cd med samma resultat... vet inte var jag ska fortsätta

Låter som att du antingen använder fel filsystem som root, eller att detta skadats på något sätt, eftersom den ju inte verkar kunna hitta (och starta) init.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Re: Re: kernel panic: no init found

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Låter som att du antingen använder fel filsystem som root, eller att detta skadats på något sätt, eftersom den ju inte verkar kunna hitta (och starta) init.

Kärnan försöker även starta /bin/sh.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

hur löser jag problemet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: kernel panic: no init found

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Kärnan försöker även starta /bin/sh.

Ja, det stämmer, den provar /sbin/init, /etc/init, /bin/init, /bin/sh. Men mitt påstående är ju lika giltigt för det?
Visst, det är intressant kuriosa, men jag förstår inte hur det hjälper VRMS?

Jag tror iaf fortfarande att han antingen använder fel filsystem som root (/) eller att filsystemet är skadat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

eftersom det fungerade förut är det väl troligast att filsystemet är skadat?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av datorn på något onormalt sätt det sista?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: kernel panic: no init found

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, det stämmer, den provar /sbin/init, /etc/init, /bin/init, /bin/sh. Men mitt påstående är ju lika giltigt för det?
Visst, det är intressant kuriosa, men jag förstår inte hur det hjälper VRMS?

Jag tror iaf fortfarande att han antingen använder fel filsystem som root (/) eller att filsystemet är skadat.

Jo. Dit jag ville komma var att när init inte hittas beror det oftast inte på init självt utan hela filsystemet.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

tror inte jag stängt av datorn på något onormalt sätt. men oavsett oprsaken är jag väldigt intresserad av att få skiten att fungera igen...

edit: kan tillägga att det rör sig om en ext3-partition

Permalänk
Medlem

Borde väl funka att boota upp systemet med installcd eller rescuedisk, mounta trasiga enheten, å kör en disckcheck på den

Permalänk
Medlem

jag provade att boota upp med den rescueimage som finns på woody cd3 men den sade också no init found.

Permalänk
Medlem

uppdatering:
mitt filsystem verkar helmongo... i explore2fs listas tex /bin, /home, /lib mfl som filer med helskumma värden för Modified, UID, GID och attributes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
uppdatering:
mitt filsystem verkar helmongo... i explore2fs listas tex /bin, /home, /lib mfl som filer med helskumma värden för Modified, UID, GID och attributes.

Så var det för mig också på min server, efter att säkringen hade gått. När jag bootade servern igen så märkte jag att jag inte fick kontakt med den genom SSH (tror att SSHd ligger i /usr/bin. /usr katalogen och en till var helt weird för mig). Pluggade i skärm och tangentbord och kollade runt i filsystemet och /usr var helt mongo. För det första var det en fil, dock stämde storleken med den /usr katalogen skulle. Tänk, wtf? och pluggade in disken i min burk och körde fschk på den. Då blev resten utav filsystemet korrupt

Skulle sattsa en fem öring på att ditt filsystem har blivit korrupt av någon anledning.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

det verkar ju inte battre. skulle vilja spara en del saker i homekatalogen... finns det nagot bra recoveryprogram? har testat e2fsck men det hittar inga fel... ????
root@ttyp0[/]# e2fsck /dev/hda5
fsck 1.34-WIP (21-May-2003)
e2fsck 1.34-WIP (21-May-2003)
/dev/hda5: clean, 83829/641280 files, 498328/1281175 block

Permalänk
Hedersmedlem

sry att jag drar upp en gammal tråd men installerade just Slackware 9.1 på min bärbara ibm thinkpad r40 och får samma fel meddelande...

Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel

vad göra?

edit: fixade det... hade valt fel partition för LILO att boota...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Båda problemen ni har här är inte ovanliga och kan höra ihop.

I Lilo kan ni starta upp med exempelvis bash/sh/valfritt shell för att komma rakt in i filsystemet. Bra för att åtgärda diverse fel, t ex scanna/laga partitioner.

I lilo (där "Linux" är eran kärnas namn):

Linux root=/dev/hdXX init=/bin/sh ro

Har du problem med rootfilsystemet så ska du boota upp med en rescue CD/diskett (många installations CD-skivor klarar av det), om du scannar ett filsystem som är mountat kan det gå riktigt illa...

Ursäktar även jag för att skriva i en gammal tråd.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har fixat det nu som du ser...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

Uppfattade det, men är som sagt ett väligt vanligt problem. Borde in i en FAQ (om inte redan svaret finns där).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson
Uppfattade det, men är som sagt ett väligt vanligt problem. Borde in i en FAQ (om inte redan svaret finns där).

ok det var så du menade...

Visa signatur

Vim