Permalänk
Medlem

Upphöjt till i C++

Jag e nybörjare på programmering och har en liten snabb fråga:
Hur skriver jag upphöjt till i C++???
Varför funkar det inte med t.ex. 5^2 ? Kan jag inte använda det tecknet?

Jag har testat att includa math.h och det funkar inte heller (inte för att jag vet exakt när math.h behövs ) Det får någon oxå gärna svara på om ni känner för det.

Permalänk
Glömsk

pow(5,2);

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tackar!
Vet du vad pow står för?

Permalänk
Glömsk

Jepp, står för power.

Svenska: 2 upphöjt till 4
Engelska: 2 to the power of 4
C: pow(2,4);

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

5^2 är förövrigt 5 xor 2 vilket blir 0101 xor 0010 som blir 0111 alltså 0+4+2+1 = 7.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcE
5^2 är förövrigt 5 xor 2 vilket blir 0101 xor 0010 som blir 0111 alltså 0+4+2+1 = 7.

Hmm, jag har sätt att ^2 på många ställen betyder "upphöjt till två", bl.a. på TI83:or, och TI lär väl veta vad de sysslar med.

Så 5^2 är ett legitinimt sätt att skriva "fem upphöjt till 2".

Edit: Eller menar du att ^ tolkas som xor just av kompilatorer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att man menar att de tolkas som xor av kompilatorer..
Första gången jag läste det trodde jag han försökte påstå att 5*5 = 7, dock

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

'a' ^ 32 är lika med 'A'.

Permalänk

Om man vill spara minne och inte har alltför svåra matematiska operationer att utföra funkar ofta vanlig multiplikation.

Visa signatur