Permalänk
Medlem

12V relä för 220V?

Ska montera in ett pumprelä i mitt vattenkylda nätagg, men har bara 12V-relä att tillgå.

Brytaren i reläet ska palla 12V och 35A.

Men till frågan .. pallar reläet 220V och X A (vet ej hur mycket en 1048 drar, men det är nog inte mycket)

Det borde ju palla det i och med strömtåligheten, men hur hanterar ett sådant relä spänningen?

Edit: Ampere istället för Amperetimmar

Permalänk
Medlem

Ah? Det mäter man batterikapacitet i ;).

Chansa inte. Köp ett nytt relä på kjell o co eller nåt. Finns mycket billigt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Avstängd

En vanligt 12Volt relä fungerar fint för 230V utan problem med tanke på att i 12V system så är Ampere högre än i 230V system

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En vanligt 12Volt relä fungerar fint för 230V utan problem med tanke på att i 12V system så är Ampere högre än i 230V system

Jo, men ett 12V-relä har ju kortare brytaravstånd, det borde öka risken för överslag när spänningen ökar så pass?!

Permalänk
Medlem

Menar du ett relä som styrs via 12v för att sätta igång pumpen?

Isåfall duger reläet med artikelnummer 22-3327 på Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bole
Menar du ett relä som styrs via 12v för att sätta igång pumpen?

Isåfall duger reläet med artikelnummer 22-3327 på Clas Ohlson

JA 12V DC har jag på alla de reläer jag har att tillgå, men de är avsedda för 12V DC över brytarna oxå. Jag vill skicka in 220V AC där, men vet ej om det går

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har du sett dessa länkar?
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_020130_jumbo_h20....
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010826_vattenkyln...

Där ser du att relät från Classe fungerar som en billig och enkel lösning, men glöm inte att säkra upp systemet också men det vet du kanske redan.

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem

a3t, jag skulle inte chansa. Det är ju ganska stor skillnad mellan 12 och 230V nästan 20x. Även om det funkar så kommer kanske relätet ligga och göra småöverslag hela tiden vilket borde skada pumpen?

ett 230V:s relä på Classe kostar ju en 20a.