Permalänk
Medlem

POP3 server funkar ej ?

Farsan tjatade på att jag skulle fixa hans e-post på datorn..
Okej då, sa jag.

Fyller i alla inställningar osv, allt funkar fint förutom pop3 servern..
Den kan inte connecta till den den, enligt outlook..

Har testat 3 st olika, eftersom pappa hävdade att vi skulle använda våran gamla tele2.

adslpop.tninet.se
olga.swip.net - gamla tele2
pop.tninet.se

Dessa 3 har jag testat, ingen funkar..
Sitter på ett Telenordia ADSL.

Kan det vara att jag har brandvägg ?

Mycket tacksam för hjälp, då pappa är tjatig

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Vad är det för adress? För dina telenordia adresser tillåter förmodligen inte swipnet adressen och tele2 smtp servrarna tillåter nog inte din telenordia adress.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa port 109 istället för 110.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Vad är det för adress? För dina telenordia adresser tillåter förmodligen inte swipnet adressen och tele2 smtp servrarna tillåter nog inte din telenordia adress.

Att hämta e-post med POP3 brukar aldrig vara spärrat. Att skicka brukar däremot vara spärrat, såvida inte operatören använder "POP before SMTP", vilket betyder att när du loggar in på ditt POP3 konto och hämtar e-post så öppnas också SMTP-servern för dig.
Du kan ju prova och telnetta via port 110 till respektive server och se om du får kontakt. Jag fick kontakt med alla tre när jag försökte nyss och jag sitter inte på något av de aktuella näten.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Antielefant

Tele2's POP3-servrar funkar utmärkt från andra leverantörer. Om du inte kommer in prova med IP-adressen istället, 130.244.199.220 eller eventuellt port 109 istället för 110.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som skrivits ovan så använder Tele2 port 110 från sitt eget nät när man är uppkopplad mvia tele2 på något sätt, och port 109 används från "andra" nät.

Om man ofta är på olika ställen, så funkar även port 109 från Tele2's egna nät så man slipper ändra

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.