Permalänk
Medlem

Luftflöde---> CFM????

När man läser om olika cpukylare, andra fläktar m.m så står det CFM, vad står detta för, och ska det vara så högt som möjligt eller?

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk
Medlem

jag vet inte va de står för men ju högre värde ju mer luft flöde... de sista M:et står för minut skulle jag tro så de räknas nog i per minut!

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk

kubikfot pr minut

om 1 fot är 32cm så är 1 kubikfot alltså 0,32^3= ~0,033 kubikmeter

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Hedersmedlem

Cubic Feet per Minute

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

tackar..
så om en fläkt som har måttet 80mm=0,8m har Cfm 0,512m^3 ??

Visa signatur

Permalänk

ehh

1. 80mm=8cm= 0.08m

2. CFM har inget med fläktens storlek att göra, det anger bara hur mycket luft den flyttar pr minut

låt säga att vi har en fläkt som är på 29cfm så kommer den att flytta ca 29*0,033=0,96m^3 (~960liter) luft varje minut (du skall dock tänka på att det värkliga földet i lådan kommer att vara lägre, eftersom det finns en massa saker som hämmar luftflödet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe, såg felet...

så i princip så är det varvtalet som är avgörande för CFM?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
ehh

2. CFM har inget med fläktens storlek att göra, det anger bara hur mycket luft den flyttar pr minut

Nja, det har väl lite med det att göra ändå? en 80mm fläkt som går i ca 3000 rpm "sprutar" väl mindre luft än t.ex. en 90mm med samma rpm?

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk

till stor del ja.
även storleken på fläkten har en väldigt stor betydelse

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alig
hehe, såg felet...

så i princip så är det varvtalet som är avgörande för CFM?

Varvtal + storlek. Om man utgår från en 80mm fläkt som vid 3000 RPM förflyttar X CFM, så kan en 92mm fläkt flytta X CFM vid ett lägre varvtal (2500 RPM kanske?) medan en 40mm fläkt självklart behöver köra på högre varv för att flytta samma antal CFM.. säg 5000 RPM kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mara

Varvtal + storlek. Om man utgår från en 80mm fläkt som vid 3000 RPM förflyttar X CFM, så kan en 92mm fläkt flytta X CFM vid ett lägre varvtal (2500 RPM kanske?) medan en 40mm fläkt självklart behöver köra på högre varv för att flytta samma antal CFM.. säg 5000 RPM kanske?

Precis vad jag försökte säga.. fast mara gjorde det bättre. haha

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk

Utformningen på fläktbladet har åxå en liten inverkan på hur mycket cfm det öser

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk

menade att storleken inte spelade någon roll när man räknade om cfm till m^3/min

större fläkt flyttar lika mer luft pr rpm, vilket leder till att fläkten inte behöver snurra lika snabbt och för därför mindre oljud

en 5000rpm 40mm fläkt flyttar sällan mer än 5-6cfm, 40mm fläktar är TOTALT värdelösa enligt min mening. En 1200rpm papst flyttar ~16 cfm, en 9000rpm delta fälkt flyttar 10cfm. Skillnaden i db är papst:10db Deltan:32db. Deltafläkten har också ett väldigt högt irriterande ljud

Visa signatur