Permalänk
Medlem

Vad är bandbredd?

vad menas med bandbredd? Är det samma ska som hastigheten eller är detta 2 skilda ting?

Visa signatur

system: Proletären

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SideShowMicke
japp

Tack! Det är så roligt med seriösa svar

Visa signatur

system: Proletären

Permalänk

Re: Vad är bandbredd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4bian
vad menas med bandbredd? Är det samma ska som hastigheten eller är detta 2 skilda ting?

Bandbredd är som en motorväg.

Där trafiken går åt båda hållen, förhoppningsvis fort

Låt oss säga att du har 10mb både in och ut.

Samtidigt som du tankar upp en fil i 10mbps hastighet så tar du hem en fil i samma hastighet...Då har du bra bandbredd som du utnyttjar till 100%

Alltså den sammanlagda trafiken (åt båda hållen) kapaciteten= bandbredd.

Kunde inte förklara det på ett bättre sätt kl. halv sex på morgonen

Permalänk
Permalänk
Medlem

bandbredd och hastighet är svå skilda ting!

Bandbredden avser antalet hz eller i datorsammanhang mängden data 100mbps osv.

Hastighet ser jag som tid det tar att nå något... ping osv...

en 100mbps kan hantera mer traffik samtidigt, men traffiken behöver inte komma fram snabbare till sitt mål än det tar för en 10mbps lina med 1/10 av trafiken som 100mbps linan har...

Jämför med

Du har en väg som är rak och 200 meter bred

en porsche trycker gasen i botten

Du har en väg som är 20 meter bred

en porsche trycker gasen i botten

båda gör detta samtidigt, vem hinner 1000 meter först?

men när du iställt vill ha 2000 bilar som ska köra samtidigt från start till mål, så märker du skillnaden...

har du däremot 200 bilar på den breda och 20 på den smala så kommer resultatet bli likadant igen...

Men om vägen som är 200 meter bred är full av hålor och ojämnheter så det blir svårt att kontrollera bilen kanske man behöver sakta ner, men lika många bilar kan fortfarade köra jämte varann samtidigt...

så hastighet om man inte menar mängd traffik då är inte det samma som bandvbredd!

i datasmmanhang brukar man definera bandbredd som den teoretska mängden traffik som kan skckas vidare från en punkt vid en given tidpunkt.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Discharged: Hmmm... *analyserar din text*... måste säga att även du har en speciell förmåga att plocka ner saker och ting på en relativt lättförståelig nivå... jag tar och kopierar din text för att lägga in i ett litet dokument som jag just fick inspiration till... naturligtvis så ger jag dig fulla credz för den...

Permalänk
Medlem

Läs dessa tv defenitioner på Susning.nu så klarnar det nog ytterliggare.

http://www.susning.nu/Hastighet
http://www.susning.nu/%d6verf%f6ringshastighet

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte