Hur tar man bort OP-syst. från lista vid uppstart?

Permalänk

Hur tar man bort OP-syst. från lista vid uppstart?

Hur tar man bort ett operativ system ur listan vid uppstart?
Jag har två stycken listade där men jag använder bara ett.

Permalänk
Medlem

kolla i boot.ini som ligger i roten

Permalänk

Hmmm hittar ingen boot.ini,
heter den verkligen det i XP? o i så fall var tusan ligger den?

Permalänk
Medlem

boot.ini ligger rätt på c:\ iaf om du har os:et på c:
om du inte ser den så e det för att den e e dold som skyddad OS fil, du kan se den genom att klicka bort nån plutt i verktyg - mappalternativ (typ "dölj skyddade operativ filer" heter den)

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är beskrivet i FAQ:n

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

ok, där står det så här:

[boot loader]
timeout=30
default=signature(46fd46fc)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
signature(46fd46fc)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

i själva boot fönstret väljer jag den nedre xp-versionen för att starta windows. Vilken text skall jag ta bort? Klipp o klistra gärna ni som vet.

Permalänk
Medlem

Bocka av rutan "Visa listan över operativsystem i" under System/ Avancerat/ Start och återställning/ Inställningar. Eller redigera Boot.ini under samma flik.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Hedersmedlem

[boot loader] timeout=0 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Blir nog bra det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack Aqualize, det fungerarde utmärkt!