Permalänk
Medlem

Hur stpr TFT

Har tänkt att köpa mig en ordentlig skärm. Ska bli en vacker TFT, men hur stor ska jag köpa. Jag sysslar inte med spel, utan webdesign, programering och 3d. Och en massa "vanligt" arbete med word och sånnt.

Så vad är det man ska tänka på, hur lite ms och sånnt. Samt hur stor ska den vara. Jag har 15" idag, så jag vill ha minnst 17", men blir det inte FÖR stort att köpa typ 21", det innebär ju bara att man måste sitta längre ifrån den väl?

Permalänk
Avstängd

beror på upplösningen vilket avstånd.

Varför inte gå in på närmaste datoraffär, be om att titta på 17 och 19 samt 21 tums tft och avgöra där?

du behöver endast snabb skärm om du spelar spel.
20 till 25 ms är vanliga tider idag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

19" ger en perfekt balans mellan skärmstorlek och upplösning enligt mig. en 17" med samma upplösning blir för litet och man anstränger ögonen. Eftersom du sysslar med grafiskt arbete osv borde du ta en titt på Samsung 193P som har fin färgåtergivning och bra betraktningsvinkel. Sen är den vacker också

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Köpte en HP L1925 för några månader sen.
Riktigt bra bildstabilitet, ljusstyrka och bra kvalitet.
Nöjd som bara den av inköpet

Sen är den även hyffsat bra i spel för en 19-tummare, även om det är irrelevant för dig

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HPL1925

Sen håller jag med att det är behagligare att ha en 19-tummare för 1280*1024-upplösning. På 17-tummare blir det för smått, och man vill ju inte ha suddiga pixlar av att köra 1024*768 precis

Permalänk
Medlem

okaj, men hur är det med skärmar som är större än 19" då, är det "för" jobbigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoomie
okaj, men hur är det med skärmar som är större än 19" då, är det "för" jobbigt?

Nej, då är maxupplösning 1600*1200.
Men det kanske skulle sitta bättre?

Permalänk
Medlem

okaj, ja jag kör 1400x1050 på min 15" laptop-skärm nu, tycker det är ganska lagom iom att man sitter så nära. Men får kanske kolla på en 19" are då

Permalänk

tycker absolut inte du ska köpa en tft under 19" om du kör grafik och 3d, kanske 2st 19" tom? många som gör det idag.

är du ute efter bra bild etc så köp sony trinitron 21" eller sun skärmar (dock inte tft), det är överlägsen bild.

annars gör, sony, philips, eizo, hercules o många andra väldigt bra skärmar.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
tycker absolut inte du ska köpa en tft under 19" om du kör grafik och 3d, kanske 2st 19" tom? många som gör det idag.

är du ute efter bra bild etc så köp sony trinitron 21" eller sun skärmar (dock inte tft), det är överlägsen bild.

annars gör, sony, philips, eizo, hercules o många andra väldigt bra skärmar.

Det är ju TFT jag är ute efter för att den inte ska ta så mycket plats. Jag klarar mig iofs på min 15", men det hade varit skönt med en större. Kanske ska kolla på 21":arna men behöver man inte sitta ganska långt ifrån de?