Permalänk
Medlem

Felsignal vid uppstart...

Jag är lite rudis på datorer och har en fråga: När jag trycker på on-knappen på datorn så får jag genast en felsignal; regelbundet pipande i två toner utan uppehåll mellan tonerna. Detta kommer genast jag trycker på knappen! Ingen fläkt startar, ingen hårddisk börja knattra mm, dvs helt död förutom pipandet. Jag har lossat på höljet och ser då att det lyser två dioder på moderkortet:"DIMM Power" och "Led3", där Led3 skall betyda "CPU Overheat". Är det någon som kan hjälpa mig att tyda felkoden? Datorn har ett moderkort som det står "AK39N Ver 1.1" på. Det är väl ett Shuttle AMD, eller? Hårddisken är på 120GB. Dvd-brännare, cd/rw-brännare, grafikkort, modem mm finns naturligtvis också installerat. Snälla hjälp...

Visa signatur

tub

Permalänk
Medlem

Det är oftast fel på minnet/minnena när det piper vid uppstarten.
Testa ta ut en sticka eller båda och försök med andra minnen om du har tillgång till det.
Det är iaf mitt heta tips

Visa signatur

os: Windows XP Professional, Service Pack 2 (5.1 - 2600) :: cpu: AMD Athlon 64 Processor 3500+ (2210MHz) :: mem: 1024MB :: gfx: RADEON X800 XT Platinum Edition (DNA 3.5.4.12) (1024x768 32bit 100Hz) Maxtor 200gb s-ata + 160gb Maxtor ide + 120gb Maxtor ide + 120gb maxtor s-ata

Permalänk
Medlem

redan provat detta, utan resultat. men tack ändå

Visa signatur

tub

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet ej, den startar i allafall inte men kan inte säkert säga om det är ström fram till den eller ej. Hursomhelst skall väl inte datorn varna för overheat när den inte är varm( har ju inte varit igång). Eller är det en säkerhetsåtgärd ifall fläkten är paj? Hur kollar jag fläkten enklast?

Visa signatur

tub

Permalänk
Medlem

Om fläkten inte startar är den eller moderkortets strömförsörjning till den paj så koppla in fläkten på den vanliga molexkontakten istället och prova igen eftersom det kan tänkas att bios detekterar att fläkten inte går och därigenom startas inte datorn alls