Grub-problem (Gentoo installation)

Permalänk
Medlem

Grub-problem (Gentoo installation)

Efter en i övrigt lyckad (tror jag iaf) installation av Gentoo (stage 3 + genkernel) så lyckades jag sabba bootloader-momentet. Datorn har två hårdiskar. En IDE /dev/hdd och en SATA /dev/hde. På /dev/hdd ligger backup-data och innehåller inget os./dev/hde är partitionerad på följande sätt:

/dev/hde1 - Windows XP (bootable)
/dev/hde2 - FAT32
/dev/hde3 - /boot (bootable)
/dev/hde4 - extended
/dev/hde5 - swap
/dev/hde6 - /
/dev/hde7 - /home

Enligt grub blir då /dev/hdd till (hd0) och /dev/hde (hd1). grub installerades i mbr på (hd1) och i (hd1,2) (/boot) vilket ser ut att stämma. grub.conf koiperade jag från gentoos installations-guide med lite ändringar:

default 0
timeout 30
splashimage=(hd1,2)/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd1,2)
kernel /kernel-2.6.7-gentoo-r11 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hde6
initrd /initrd-2.6.7-gentoo-r11

# Only in case you want to dual-boot
title=Windows XP
root (hd1,0)
chainloader +1

När datorn startas upp klagar grub på att (hd1,2) inte finns. Kan inte heller starta upp windows. Någon som vet vad som kan vara fel? Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag strulade med grub, har ingen tillgång till det för tillfället, MEN:

Jag har haft ungefär samma problem med en sata-disk (på en ICH5), det hela berodde för mig på att grub inte riktigt har samma uppfattning om var disken finns som kärnan har senare när rätt modul laddats. Då ligger väl disken under ett annat träd i /dev också va? Jag har inte sett min dator på 2 månader, jag minns inte var disken hamnar.

Grub har ju samma fantastiska tab-komplettering som bash och dom där har, prova att redigera raden efter att grub klagat, då hittar du rätt disk som du sedan kan redigera grub.conf att peka på.

Lite yrt, men så är det varmt också.

Permalänk
Medlem

Du hade rätt. Grub kastade om hd0 och hd1. Ändrade bara hd1 till hd0 i grub.conf så löste det sig. Tack för hjälpen.