Hur snabbt kan com hem bredband bli?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt kan com hem bredband bli?

Jo.. jag undrar vad tekniken klarar. Vet nån? finns det en chans att det kommer 10/10.. eller 8/8.. eller 8/4!?

Permalänk
Medlem

Kablarna i sig klarar upp till 5 Gbit/s (koaxial) Det svarta motorola modemet upp till 38 Mbit/s

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Kablarna i sig klarar upp till 5 Gbit/s (koaxial) Det svarta motorola modemet upp till 38 Mbit/s

Delar inte alla inom ett område på samma kabel?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Jupp, varje område delar på bandbredden.

Man får även tänka på att av bandbredden på runt 5 gbps tas en stor del upp av analog/digitaltv, radio samt vissa förbjudna frekvensområden.

Att utvecklingen kommer stanna på 8 mbps downstream tror jag absolut inte. Upstreamen däremot är en annan fråga.. Sett till den stora massan kan jag inte tänka mig att efterfrågan på ökad upstream är särskilt stor, knappast jämförbar med efterfrågan på högre downstream iaf. Fast man ska väl aldrig säga aldrig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iss
Jupp, varje område delar på bandbredden.

Man får även tänka på att av bandbredden på runt 5 gbps tas en stor del upp av analog/digitaltv, radio samt vissa förbjudna frekvensområden.

Att utvecklingen kommer stanna på 8 mbps downstream tror jag absolut inte. Upstreamen däremot är en annan fråga.. Sett till den stora massan kan jag inte tänka mig att efterfrågan på ökad upstream är särskilt stor, knappast jämförbar med efterfrågan på högre downstream iaf. Fast man ska väl aldrig säga aldrig..

Jag tror att dom följer andra leverantörers ADSL hastighet, precis när leverantörerna släppte 8/1 så gjorde com hem samma sak, det är fråga om vilja inte teknik.

Om tillräckligt många skickar mejl kanske vi kan få 10/10 det hade varit lagom för mig.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Nej, självklart handlar det även om vilja till viss del. Dock, vad gäller kabelinternet, precis som med ADSL, så handlar det mycket om teknik i synnerhet vad gäller upstreamen.

Den standard som används har i princip 1 mbps satt som utgångspunkt för max upstream. Nyare standarder finns som förenklar införandet av högre kapaciteter, men som vanligt vid utveckling handlar det om stora investeringar.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kabeln i sig stöder upp till 5 Gbps, men begränsningen i sig ligger inte i kabeln, utan snarare tillåtna frekvenser/hastigheter på frekvenserna.
DOCSIS2.0 som är den senare standarden för kabelmodemnät/modem/CMTS-bryggor tillåter upp till 30 Mbps per frekvens.. och antalet frekvenser tillgängliga som tar upp till 30Mbps är inte alltför många. Sedan finns det ett antal frekvenser som man kan köra lägre hastigheter på på grund av att de ligger nära tv-kanaler etc.
Problemet i sig är ju att dessa frekvenser går över hela kabeln, så om man bara använder en frekvens kan man med dagens utrustning inte få ut mer än 30 Mbps per kabel.. Sedan är det en annan näve frekvenser som används till upstream också, och de är ännu färre och svagare. Det GÅR i nuläget att få ut 30 Mbit där också, men då bara till en användare.. Därför kommer kabelnät på hyfsat lång sikt inte få särskilt hög upstream.
Motorolas och några andra tillverkares DOCSIS2.0 modem stöder 30mbit fullduplex, men det finns i princip inget nät som klarar av att ge detta. (Om du inte är VIP user eller liknande)
Senså.. hm, beroende på hur comhems nät/modem ser ut finns också möjligheter att uncappa hastigheten. Hastighetsbegränsningarna sitter enbart i en CFG som laddas ner till modemet från TFTP-servern när modemet bootar, och genom vissa ingrepp kan man "lura" modemet att tro att din dator är TFTP-server och att du då har en färdig cfg på din dator som du laddar upp till modemet istället för den riktiga tftp-serverns. Sen så kan man uncappa genom att byta firmwares på modemen också, finns grupper som arbetar på heltid med detta. Vidare prat får troligen inte tas här.
CMTS-bryggan fyller samma funktioner som DSLAMen i telenät, dvs den enhet som sitter i basänden på kabeln och fungerar som en "router" som samlar ihop och omvandlar tele/kabelsignaler till vanliga nätverkssignaler.

orkar inte svamla mer.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

M.a.o; kontakta pingy om ni vill phreaka med era comhem-modem ;)´

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

wow pingy the phreakar

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||