Permalänk
Medlem

DVI-VGA +kabel?

Jag har en TFT-skärm med vga och dvi-ingång, men jag har inget grafikkort med dvi-utgång, kan jag köpa någon sorts adapter från dvi-ingång till vga-ingång så jag kan ha två datorer inkopplade och bara växla mellan?

Om det går, måste jag köpa någon speciell vga-kabel, eller kan jag ta en kabel från en gammal skärm? (Läste på kjell.com att dom hade en "VGA-kabel för LCD-monitorer") Är det speciella vga-kablar för LCD?

Permalänk
Medlem

Nej, skärmen accepterar antagligen bara digital signal på DVI-ingången. Men kolla manualen om det står något där.

Därmot är det lättare att konvertera åt andra hållet eftersom grafikkort med DVI-utgång också skickar analog signal över den utgången, vilket gör att man kan konvertera till VGA med en enkel adapter.

Permalänk
Medlem

Det finns ett alternativ som heter DVI-analog i menyn, någon som vet om det betyder att jag kan konvertera vga-signalen med en adapter så att jag kan använda mig av DVI-ingången?

(Står inget i manualen om det)

Permalänk
Medlem

Det låter intressant, men svårt att veta om det inte står att den klarar analog signal via DVI.

Vad är det för skärm? Kanske går att hitta info om man googlar lite.