numpad funkar ej i putty + div applikationer, funkar "lokalt"

Permalänk
Medlem

numpad funkar ej i putty + div applikationer, funkar "lokalt"

Har ett litet problem.
När jag kör igång en putty nano session från min workstation till "servern" så funkar inte min numpad.
123 = qrs
456 = tuv
789 = wxy
0 = p

i putty + ee så ger numpaden bara fram "escape" menyn.
i putty + irssi så funkar numpaden Felfritt.

sätter jag mig vid servern med t-bord och skärm så funkar numpaden felfritt.

Vad kan detta bero på?
FreeBSD 4.10

<XF86Config snip> Section "InputDevice" Identifier "Keyboard1" Driver "Keyboard" Option "AutoRepeat" "500 30" Option "XkbRules" "xfree86" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" Option "XkbVariant" "" Option "XkbOptions" "" EndSection <XF86Config slutsnippat>

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Hedersmedlem

För mig hjälpte det att sätta "disable application keypad mode" under Terminal->Features i puttys konfiguration.
Du kan också pröva att starta med nano -K eller stoppa "set keypad" i din nanorc.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
För mig hjälpte det att sätta "disable application keypad mode" under Terminal->Features i puttys konfiguration.
Du kan också pröva att starta med nano -K eller stoppa "set keypad" i din nanorc.

"disable application keypad mode" under Terminal->Features

Funkade finemang.
Tack så mycket.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Ni har ingen aning hur man fixar home och end knapparna när man är ute i terminalen genom putty?
De fungerar i diverse applikationer såsom irssi och nano. Men icke ute i terminalen :/

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ethex
Ni har ingen aning hur man fixar home och end knapparna när man är ute i terminalen genom putty?
De fungerar i diverse applikationer såsom irssi och nano. Men icke ute i terminalen :/

inte exakt, men det är /etc/inputrc du skall rota i.
http://mirror.vtx.ch/lfs/lfs/view/unstable/chapter07/inputrc....

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag har problemet att jag inte kan använda den numeriska delen som ger bokstäver...
Inte heller några av F-tangenterna...

Ute i bash fungerar det perfekt... men inte i program som centericq...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
inte exakt, men det är /etc/inputrc du skall rota i.
http://mirror.vtx.ch/lfs/lfs/view/unstable/chapter07/inputrc....

Tack så mycket

Att editera den filen hjälpte helt.

# allow the use of the Home/End keys "\e[1~": beginning-of-line "\e[4~": end-of-line

De raderna skulle bara av-kommenteras.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.