Permalänk
Medlem

Schema för reglerad 12v spänning?

Jag skulle vilja ha en utförlig schema för 12v reglerad spänning.

Problemet är att jag har spänningstoppar på 16v, och är orolig att min 8" touch screen LCD ska pajja.

Tackar

Permalänk
Medlem

Hur långa är dessa spänningstoppar?

Var får du din spänning från?

Permalänk
Medlem

Spänningen kommer från en oreglerad laddning ur min båtmotor.
Den ger 12-16,5v - 6A i laddning.

Topparna beror på om det finns förbrukare som tar mer än 6A, då hålls spänningen stabilt.
Om förbrukarna understiger 6A, så överladdas batterierna när dessa är fulla och laddspänningen stiger.

Permalänk
Medlem

Hmm...

Klarar sig LCD:n på typ 11V så kan du ju leta upp en spänningsregulator med lågt spänningsfall. Jag har använt ett par sådana från National (tror jag) till fläktkontrollers. Kommer inte ihåg modellen just nu och kan inte kolla just för tillfället heller.

Eftersom spänningen ibland ligger på 12V så är det ju svårt att reglera den så att man får 12V ut.

Permalänk
Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

En zenerdiod kan ju åxå vara en lösning ja. Beror ju lite på hur mycket ström skärmen drar, om det är en praktisk lösning dock.

Permalänk

På Elfa kan man hitta Zenerdioder från 0,3W till 50W så det räcker nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, men man kommer att dra betydligt mer ström än om man har en regulator tex och det kan ju påverka batteritiden negativt. Mest så jag tänkte.

Edit: Man skulle väl även kunna använda en zenerdiod för att styra en effekttransistor, om man vill.

Permalänk

Vad sägs om en shuntregulator, den är ju konstruerad för att leverera stabil spänning och borde kunna klippa bort spänningsspikar om man gör kloka komponentval.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du över 12V så kan du köra med en enkel 7812 regulator..
har du underspänning är det värre, då fungerar inte dom...

Man ska kunna stepp-up regulera med hjälp av spolar och grejor, men jag vet inte alls hur det funkar...

Permalänk
Medlem

Micael_Karlsson:
En shuntregulator baserad på en zenerdiod har ju nackdelen att om lasten försvinner (man stänger av skärmen) så kommer strömmen att öta genom dioden. Så man får välja en diod som klarar detta, eller så får man bryta spänningen innan regulatorn.
Annars är det ju det absolut enklaste lösningen, om kanske inte den allra bästa.

Annars kan man ju köra på en effekttrissa som regleras av en zenerdiod. Man skulle ju kunna utgå från denna koppling http://www.electronics-tutorials.com/basics/pwrsup-unreg-fig1... och sedan ändra värde på zenerdioden och rationalisera bort lite kondingar och sånt.

maDa: Det hela blir lite mer komplicerad om spänningen kan variera. Då får man ha en regulator som kan växla mellan stepup och stepdown. Man använder sådana en batteridrivna applikationer ibland.
En 7812 har ju ett spänningsfall på 3V (tror jag) så då måste man ha iaf 15V att utgå ifrån. Annars är det en enkel lösning.

Permalänk

Man ska ju inte heller glömma de störningar som kommer från en sådan spänningskälla... det finns en del info på nätet om 12V till moderkort från bilgenerator, http://www.bobblick.com/techref/projects/mp3book/mp3book2/mp3... till exempel. Genrellt kan man säga att det är ganska besvärligt att få ren ström ur en sådan generator, men det går om man vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen beror det ju lite på hur känslig apparaturen man ansluter är. Ett moderkort bör ju vara rätt mycket känsligare för HF (övertoner) än en LCD-skärm tex.

Permalänk

dumbo:
Har byggt en shuntregulator som klarade ganska mycket störningar innan den brakade ihop, allt byggt med standardkomponenter, utom ett effektmotstånd som bör vara överdimensionerat så att det inte brinner upp. Annars är det enkla komponenter som OP, Transistor och en zener och några motstånd och en elektrolytkondensator på utgången för att ta bort störningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju såklart göra mer avancerade grejer, jag tänkte mer i banorna av den allra enklaste shutregulatorn:
http://www.bcae1.com/images/gifs/dioznr1.gif

Permalänk

Jo den bör ju fungera alldeles utmärkt. Men så mycket för att ta bort störningar fanns ju inte. Eventuellt skulle man ju kunna koppla på en elektrolytkondensator på utgången om man inte vill bygga en mer avancerad variant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju åxå sätta en drossel i serie med lasten om man vill. Frågan är om det behövs så mycket avstörning. Men det märker man ju.