Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Permalänk
Medlem

Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Visste inte var jag skulle lägga tråden riktigt. Det är ju både eget bygge och programmering, men eftersom jag bygger mest la jag den här
Håller på med det i Programmering C på gymnasiet och det är riktigt roligt. Mest roligt är det att bygga och jag bygger 2/3 av tiden.
Har byggt om från scratch snart 10 gånger och varje ny robot är optimerad för just sin uppgift

Har tyvärr inte kunnat ta några bilder, har bara en på den alla byggde efter beskrivningen första lektionen, men jag spiceade upp min lite.

Så, vad har ni byggt och programmerat?

Mina robotar har fått göra bl.a:
Köra exakt rakt mha rotationssensorer och sedan vända 180 grader för att köra tillbaka.
Följa ett svart spår mha ljussensor på en bana som ser ut som en böna ungefär. Min var ruskigt snabb på det.
Vända när den krockar med något och köra åt ett annat håll.
Undvika att köra på "legominor" och ta sig igenom minfältet.

Skulle gärna ha tag på en Mindstorms-låda hemma också. Ringde på en annons på blocket men den var såld
Så ja, om ni har något ni vill bli av med får ni gärna sälja det till mig

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag med några kompisar håller på med mindstorms som projektarbete nu i 3:an. Vi ska bygga en robot/bil som man ska kunna styra med mobilen över blåtand. Legot kör ju IR (vilket inte är så kul om man ska styra ståendes på ett och samma ställe) så vi kommer ha en liten palm monterad på bilen för att ta imot blåtand och skicka ut IR till legot.

Det hela ska vara klart nu på fredag! (har alltså massor att göra just nu) men kan lägga upp en tråd om det senare.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag med några kompisar håller på med mindstorms som projektarbete nu i 3:an. Vi ska bygga en robot/bil som man ska kunna styra med mobilen över blåtand. Legot kör ju IR (vilket inte är så kul om man ska styra ståendes på ett och samma ställe) så vi kommer ha en liten palm monterad på bilen för att ta imot blåtand och skicka ut IR till legot.

Det hela ska vara klart nu på fredag! (har alltså massor att göra just nu) men kan lägga upp en tråd om det senare.

Verkar intressant

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk

Kan ju ge lite info i förväg:
På bilen har vi en automatiserad kompressor som slår på/av beroende på tryck, strålkastare (hemmabyggda med 2x10 25'000mcd vita lysdioder) lite onödig pneumatik (för att det ska se lite ballt ut för alla n00blärare som ska ge betyg) sen är det mest programmering för att få allting att fungera. Vi har en felfri LEGO<->Palm anslutning, och en knagglig palm<->mobil anslutning. När det bäl är fixat så är det i princip klart. Bilen kommer också vara utrustad med en trådlös webcam så man kan få lite Live-footage och nånting att se när man kör bakom en vägg.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har mindstorms men bygger inte så mycket just nu, kanske ska ta och plocka fram lådan och damma av den lite

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Medlem

På chalmers är det en robottävling imorgon (onsdag), den går ut på att två robotar tävlar om att flytta tomma colaburkar till sin egen sida av en spelplan. Det är 9 lag som tävlar.

Här är roboten mitt lag har byggt (vi är tre stycken):

Ska försöka ta några bilder på tävlingen imorgon också

/Johan

Permalänk
Avstängd

Sinalco = Cola ?

känns som den ekvationen inte har en lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske att föredra framför Conalco? Annars kan man kasta om det lite då blir det i alla fall sin cola, alltså ingen cola...

Permalänk

Vem köper Lego för 2kkr?
Asdyrt ju

Coolt, men dyrt

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

digihoe: hehe den var bra, kul att få användning av sina kunskaper i spanska

nej men allvarligt talat, det var för dyrt att ha äkta cola när vi testkörde den.

pimmelmann: skolan gör själv gillar jag inte lego, skulle inte använt det om tävlingsreglerna skulle tillåtit något annat. orkar man inte sätta sig in i enchipsdatorernas värld kan jag dock förstå det, den är ganska kraftfull, begränsningen är väl att den bara har tre ingångar och tre utgångar...

/Johan

Permalänk

Errr... jag läste fel, tyckte det stog att de skulle fylla tomma colaburkar, sen kollade jag lite på bilderna, "hur i helveta ska den där lyckas med det?" tänkte ju jag... sen läste jag en gång till och då blev det hela genast mycket mer logiskt.

Visa signatur

Permalänk

Hade en skoluppgift förut att bygga en robot som skulle likna ett djur. Vi byggde en drake
Den kunde följa svarta sträck och spela Star-Wars Imperial March.
Kan försöka fixa bilder.

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt att man kan köpa den här legolådan för 1800kr från tyskland exkl. frakt. Lite billigare än i Sverige är det, men inte direkt billigt.
Detta är för en 2.0 då. Undrar vad som skiljer den från en 1.5 egentligen. 1.5 går att hitta en hel del billigare.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Själv har jag ju 2st RIS1.5 och en Vision Command + en massa tekniklego.. men kommer aldrig på något kul att bygga

Tidigare byggde jag en 1DPI kopiator som funkade sådär.. fick aldrig till det med pennan som skulle hissas upp/ner.

Skillnaderna mellan RCX1.0 och 2.0 är väl mest att 2.0 har en ingång för batterieliminator.

Vilka gymnasier går ni där ni får bygga med lego i skolan?? Orättvist vi fick bygga med dacta i typ 5:an och då hade man typ 50 delar totalt att bygga med..

Några bra tips på vad man kan bygga? Vi borde ju ha en Swec-Mindstorms tävling så man får visa dom andra vad man byggt.

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag ändå hade plats...

Jag har Lego Mindstorms med RCX 1.0 som jag "lekt" med en del. Skitskoj men gränssnittet för programmeringen är ju allt annat än roligt.

Lego är förbaskat roligt att bygga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonthebest
Själv har jag ju 2st RIS1.5 och en Vision Command + en massa tekniklego.. men kommer aldrig på något kul att bygga

Tidigare byggde jag en 1DPI kopiator som funkade sådär.. fick aldrig till det med pennan som skulle hissas upp/ner.

Skillnaderna mellan RCX1.0 och 2.0 är väl mest att 2.0 har en ingång för batterieliminator.

Vilka gymnasier går ni där ni får bygga med lego i skolan?? Orättvist vi fick bygga med dacta i typ 5:an och då hade man typ 50 delar totalt att bygga med..

Några bra tips på vad man kan bygga? Vi borde ju ha en Swec-Mindstorms tävling så man får visa dom andra vad man byggt.

Jag går i Lerum.

En tävlig skulle vara riktigt kul
Svårt att komma på ett tävlingsmoment bara.
Jag måste köpa en låda först och det är rätt svårt att hitta billigt.:(

Oskar000 det är väl en variant av Java, inte sant? Vad är krångligt med det? Jag har programmerat Java först i BlueJ i skolan och sen gick jag över till JLCreator eller vad det heter, programmet för legoroboten alltså och jag tyckte inte det var något skillnad.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Oskar000 det är väl en variant av Java, inte sant? Vad är krångligt med det? Jag har programmerat Java först i BlueJ i skolan och sen gick jag över till JLCreator eller vad det heter, programmet för legoroboten alltså och jag tyckte inte det var något skillnad.

Jag tänkte främst på det grafiska programspråket som Lego tycker att man ska använda.

Jag föredrar textbaserat rakt igenom.. flashig grafik har jag inte mycket till övers för. Som tur är finns det ju alternativ som är lite lättare att programera "på riktigt"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag tänkte främst på det grafiska programspråket som Lego tycker att man ska använda.

Jag föredrar textbaserat rakt igenom.. flashig grafik har jag inte mycket till övers för. Som tur är finns det ju alternativ som är lite lättare att programera "på riktigt"

Okej, det grafiska har jag aldrig testat. Kan tänka mig att det dåligt.
Textbaserat gör ju ofta att man förstår bättre när man ser alla detaljer. Fast det är säkert svårare innan man lär sig det.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Re: Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Citat:

Visste inte var jag skulle lägga tråden riktigt. Det är ju både eget bygge och programmering, men eftersom jag bygger mest la jag den här
Håller på med det i Programmering C på gymnasiet och det är riktigt roligt. Mest roligt är det att bygga och jag bygger 2/3 av tiden.
Har byggt om från scratch snart 10 gånger och varje ny robot är optimerad för just sin uppgift

Har tyvärr inte kunnat ta några bilder, har bara en på den alla byggde efter beskrivningen första lektionen, men jag spiceade upp min lite.

Så, vad har ni byggt och programmerat?

Mina robotar har fått göra bl.a:
Köra exakt rakt mha rotationssensorer och sedan vända 180 grader för att köra tillbaka.
Följa ett svart spår mha ljussensor på en bana som ser ut som en böna ungefär. Min var ruskigt snabb på det.
Vända när den krockar med något och köra åt ett annat håll.
Undvika att köra på "legominor" och ta sig igenom minfältet.

Skulle gärna ha tag på en Mindstorms-låda hemma också. Ringde på en annons på blocket men den var såld
Så ja, om ni har något ni vill bli av med får ni gärna sälja det till mig

Allt det du beskriver utom legominerna gjorde jag när jag gick 6:an (12 år). Den första "vända vid väggar robot" fastnade i hörn och stog bara där. Men den lilla buggen läste jag. Har för mig att jag utnytjade räkneverket och la till antalet gånger som den stötte emot något innom en viss tid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Om jag ändå hade plats...

Jag har Lego Mindstorms med RCX 1.0 som jag "lekt" med en del. Skitskoj men gränssnittet för programmeringen är ju allt annat än roligt.

Lego är förbaskat roligt att bygga.

Det finns ju en uppsjö av programmeringsspråk..

T. ex. Legos RCX-code (typ dra+släpp), NQC (liknar C), pbForth, LegOS, LejOS... bara att välja och vraka!

Att ha en tväling vore imo väldigt kul!
Jag har några förslag på tävlingsmoment:
Ta sig upp för en trappa
Racing (man kan få den att styra med en radar-lik teknik)
Bygga t. ex. en pyramid av klossar

Visa signatur

Dator1: CM Stacker, Opteron 144@2,1Ghz, 512MB PC3200, 1600GB HD, PNY 6600GT 128Mb.
Dator2: Opteron 144@1,8Ghz, 1024MB PC3200, 160GB HD, 7800GT 256Mb
Server: P4 2,8Ghz, 512Mb RAM, 80Gb HD.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av diod

Allt det du beskriver utom legominerna gjorde jag när jag gick 6:an (12 år). Den första "vända vid väggar robot" fastnade i hörn och stog bara där. Men den lilla buggen läste jag. Har för mig att jag utnytjade räkneverket och la till antalet gånger som den stötte emot något innom en viss tid.

Du programmerade allt då eller? Imponerande isf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonthebest

Det finns ju en uppsjö av programmeringsspråk..

T. ex. Legos RCX-code (typ dra+släpp), NQC (liknar C), pbForth, LegOS, LejOS... bara att välja och vraka!

Att ha en tväling vore imo väldigt kul!
Jag har några förslag på tävlingsmoment:
Ta sig upp för en trappa
Racing (man kan få den att styra med en radar-lik teknik)
Bygga t. ex. en pyramid av klossar

Ta sig upp för en trappa är nog roligast och lättast att utse en vinnare,
Det kan inte vara direkt lätt uppgift heller.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Citat:

Du programmerade allt då eller? Imponerande isf

Ta sig upp för en trappa är nog roligast och lättast att utse en vinnare,
Det kan inte vara direkt lätt uppgift heller.

på KTH hade vi en tävling och vi skulle göra olika typer av robotar.. en skulle ta sig upp för en trappa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har också en låda men själva RCX-enheten verkar vara sönder ska kolla på den senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Har också en låda men själva RCX-enheten verkar vara sönder ska kolla på den senare.

Jag har sett att det går att köpa bara RCX-enheter på ebay. Inte så värst billigt kanske, men du kan säkert hitta något.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Har också mindstorms liggandes från tidigare dar, tröttnade ganska snabbt på det....

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Lego Mindstorms -vad har ni byggt och programmerat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
på KTH hade vi en tävling och vi skulle göra olika typer av robotar.. en skulle ta sig upp för en trappa...

http://www.isk.kth.se/~amalmg/pics/bot.jpg

heheh.. en sån där Jönssonligan leksak ?

Permalänk
Medlem

Lite bilder och filmer från tävlingen idag:

http://193.11.208.155:1234/filer/bilder/robotz/tavling/

Gick inte så bra för vår robot dock, vann en tävling och förlorade två. mest för att våra motståndare åkte över på vår sida och krockade, det hade vi inte direkt räknat med

/Johan

Permalänk

Vi lämnade in vår bil i skolan idag. Kan slänga upp en länk till en fet rapport för de som vill läsa mera. bilder och sånt kommer också såklart.

Kan ju säga att vi lyckades bra med att styra bilen från vår mobiltelefon via palmen. Ganska mycket röta iofs när ett halvårs kodande fungerade på första försöket, det behövde bara lite finslipande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
Har också mindstorms liggandes från tidigare dar, tröttnade ganska snabbt på det....

Du har pm, tror jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
Lite bilder och filmer från tävlingen idag:

http://193.11.208.155:1234/filer/bilder/robotz/tavling/

Gick inte så bra för vår robot dock, vann en tävling och förlorade två. mest för att våra motståndare åkte över på vår sida och krockade, det hade vi inte direkt räknat med

/Johan

Såg ut att ha varit roligt iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vi lämnade in vår bil i skolan idag. Kan slänga upp en länk till en fet rapport för de som vill läsa mera. bilder och sånt kommer också såklart.

Kan ju säga att vi lyckades bra med att styra bilen från vår mobiltelefon via palmen. Ganska mycket röta iofs när ett halvårs kodande fungerade på första försöket, det behövde bara lite finslipande.

Gör så!

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad kostar sådant lego? Det verkar väldig roligt. Programmerar man olika delar innan man sätter ihop roboten?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan