Permalänk
Medlem

Lön för webbdesigner

Vad är rimlig lön för att göra hemsidor åt företag? Timlön? Månadslön?

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

C:a 25.000 bagis i månaden förutsatt att du är har lämplig examen förstås eller tidigare nämnvärd yrkeserfarenhet inom området.

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem

råder det inte lite inflation av webdesigners nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Väldig inflation!
Och som svar på frågan, dem som sitter på jobben krämar ganska mycket lön.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Väldigt lite utbildade webdesigners dock Bådar gott inför framtiden!

Permalänk
Medlem

Andledningen till att det finns många webdesigners är väl att det inte är så svårt helt enkelt. Man kan lära sig det mesta genom att sitta hemma och läsa guider och kurser på nätet.

Permalänk
Medlem

En webdesigner måste kunna mer än bara bygga en hemsida.

Därför det är så många webdesigners utan jobb, de suger helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Sen är många som jobbar med det idag inkompetenta medan en del av de som inte har jobb är hur duktiga som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
En webdesigner måste kunna mer än bara bygga en hemsida.

Därför det är så många webdesigners utan jobb, de suger helt enkelt.

Du blandar nog ihop webdesigner och webmaster.
En webdesign ska ju endast bygga hemsidan.
Och webmastern som ska driva den.
Ifall man är båda delarna så är det en annan sak.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Alltså, vad en webdesigner tjänar beror också på vilket ansvar personen har. Det beror helt på vad man skriver för kontrakt. Själv så arbetar jag i sådan form att jag lämnar garantier och support (vilket fortfarande inte gör mig till webmaster), och detta kostar extra...

Mjaja...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köra med en fast summa för att utföra ett arbete, där webdesignern får säga hur lång tid projectet kommer att ta och sedan få hela summan för arbetet direkt, på det sättet kommer inte webdeisgnen att dra ut på tiden för att tjäna mer. En annan sak är det nog om webdesignen är anställd på ett företag för att utveckla deras sida men då har han som sagt mer Webdesigner/Webmaster.

Visa signatur

HELLÖ RÖMAN & ELMA 2TM!

Permalänk

En seriös webdesigner lämnar alltid garantier på att sidan ska fungera i alla browsers och nödvändig uppdatering i minst ett år efter sidan ska vara klar.
Så har alltid jag gjort och kunden är alltid nöjd över garantin, så har man gjort ett bra jobb redan från början så slipper man koda mer efter deadlinen. Bara att sitta och titta hur konto-saldot ökar.

Permalänk
Medlem

www.aqa-d.se Han tar $100 i timmen om jag inte minns helt fel då oavsett om han gör en loggo eller hemsida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden

Du blandar nog ihop webdesigner och webmaster.
En webdesign ska ju endast bygga hemsidan.
Och webmastern som ska driva den.
Ifall man är båda delarna så är det en annan sak.

Nu är det faktiskt du som tar fel, webdesignern ska kunna mycket mer än att bara "designa" sidan. Han/hon ska veta hur man skar en sida som är uppbyggd på sådant sätt att det som ska finnas på ett ställe också finns på ett ställe, ungefär. Det finns tjocka böcker i ämnet för hur en sida ska vara uppbyggd. Altså inte själva "designen" med färger osv. utan hur man ska skapa den för att besökaren ska förstå var sakerna han eller hon söker finns, så sidna är "logiskt" (ur "webbens" synvinkel för logik över hur en sida ska vara uppbyggd) och en massa annat. Är tyvär inte speciellt inläst på området (inte läst någon av de böckerna som finns) och det är väll därför jag bara göra egna portfolios och privata hemsidor).

Fö. "webbmaster" finns väll inte, eller vilken av dessa termer var det som det koms (finns det ordet?) fram till att den inte existerade? (Syftar på en tråd jag har för mig att jag läst där det koms (?) fram till att webbmaster termen inte finns utan egentligen är något annat, typ administratör). Inte så väldigt viktigt men endå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Nu är det faktiskt du som tar fel, webdesignern ska kunna mycket mer än att bara "designa" sidan. Han/hon ska veta hur man skar en sida som är uppbyggd på sådant sätt att det som ska finnas på ett ställe också finns på ett ställe, ungefär. Det finns tjocka böcker i ämnet för hur en sida ska vara uppbyggd. Altså inte själva "designen" med färger osv. utan hur man ska skapa den för att besökaren ska förstå var sakerna han eller hon söker finns, så sidna är "logiskt" (ur "webbens" synvinkel för logik över hur en sida ska vara uppbyggd) och en massa annat. Är tyvär inte speciellt inläst på området (inte läst någon av de böckerna som finns) och det är väll därför jag bara göra egna portfolios och privata hemsidor).

Fö. "webbmaster" finns väll inte, eller vilken av dessa termer var det som det koms (finns det ordet?) fram till att den inte existerade? (Syftar på en tråd jag har för mig att jag läst där det koms (?) fram till att webbmaster termen inte finns utan egentligen är något annat, typ administratör). Inte så väldigt viktigt men endå...

http://susning.nu/Webbdesigner

http://susning.nu/Webbmaster

Båda finns. Läs där för mer info

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_

http://susning.nu/Webbdesigner

http://susning.nu/Webbmaster

Båda finns. Läs där för mer info

Sa iofs aldrig att webbdesigner inte fanns, men ok, hade bara för mig att det i någon tråd här på swec reddes ut att webbmaster inte fanns, men jag ger mig. Med ett sista ord, enligt Svenska datatermsgruppen är det rekomenderade svenska ersättningsordet för det engelska webmaster "webbansvarig".

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar kika lite på CSjobb, de har en lönebarometer som är baserad på faktiska löner som rapporteras in av anställda. Jag vet inte riktigt hur gamla alla uppgifter är, men det är ju ett riktmärke. För en webbdesigner står det i dagsläget 20.000 i medianlön, vilket låg på 19.000 för ett par månader sedan. Det är inte helt kört, det finns en del jobb att få, men det är inte alls lätt - och du bör nog ha spjutspetskompetens för att lyckas ordentligt.

Det råder definitivt ingen brist på webbdesigners i dagsläget. Jag vet flera som har en ordentligt utbildning och riktig kunskap (allt från imponerande flashsidor a la 2Advanced till ren kodning i PHP/ASP.NET) som inte får jobb alls.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Sa iofs aldrig att webbdesigner inte fanns, men ok, hade bara för mig att det i någon tråd här på swec reddes ut att webbmaster inte fanns, men jag ger mig. Med ett sista ord, enligt Svenska datatermsgruppen är det rekomenderade svenska ersättningsordet för det engelska webmaster "webbansvarig".

Enligt mig är en webbansvarig den som har ansvaret för hemsidan. Har du t.ex ett företag är det ju troligt att du har någon anställd som ansvarar för att hemsidan fungerar, istället för att kalla in konsulterna som gjorde sidan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Enligt mig är en webbansvarig den som har ansvaret för hemsidan. Har du t.ex ett företag är det ju troligt att du har någon anställd som ansvarar för att hemsidan fungerar, istället för att kalla in konsulterna som gjorde sidan.

Det är väl inte troligt det heller.

Precis börjat jobba som konsult på en firma.

Vi har så att vi har gratis service på det vi gör, d.v.s. om något händer som måste fixas på t.ex. sidan så fixar man det gratis.
Om de sen vill ha något gjort extra så tar man betalt för det.

Blir billigare för företagen än att ha en webansvarig som sitter och rullar tummarna när sidan fungerar som den ska.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD