Permalänk
Medlem

Bärbar PC för 11-12 kkr

Hej,

Hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig med att välja en bärbardator för ca 11-12 kkr. Har ni några tips.

Den kommer nog att använda den mest till film, bilder, och allmänt Officearbete.

Eftersom den skall även användas inom jobbet så måste det vara en windows maskin.

/tischan

Permalänk

Jag tror att en Acer Aspire 5021WLMi (ny) verkar passa utmärkt till detta, den kostar ca 9500:-. (Amd Turion 2800+, 512 DDR, x700 128mb, DVD-brännare, Win Xp, 80gig hdisk, minneskortsläsare, 15,4" Crystalbrite widescreen) Finns kankse bättre alternativ om du är ute efter så bra battertid som möjligt men sett till prestanda / pris tror jag denna är kalas. Du kanske vill kunna spela lite på datorn med? 15,4" ws formatet är jag smått förälskad i, bra arbetsyta och kan tänka mig den passar bättre än 15" formatet (känns nog skönare) vid kontorsarbete osv

Har beställt en sådan, kommer förhoppningsvis idag eller på fredag, och ska efter lite testande ge er någon form av "recenssion" på den!

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot

Permalänk
Medlem

Hur står sig Amd Turion mot t.ex Intels Centrino?

Finns det några tester som har jämfört dem i mellan? Länka gäran.

Prince of Leah ser helt ok, batteritid är inte det viktigaste och en 15,4" skärm verkar vara bra. Vilken butik har den för detta pris?

Ni andra får gäran komma med flera förslag.

/tischan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tischan
Hur står sig Amd Turion mot t.ex Intels Centrino?

Finns det några tester som har jämfört dem i mellan? Länka gäran.

Prince of Leah ser helt ok, batteritid är inte det viktigaste och en 15,4" skärm verkar vara bra. Vilken butik har den för detta pris?

Ni andra får gäran komma med flera förslag.

/tischan

Enligt ett test där man jämförde olika processorer som Turion och Centrion i stationära datorer så hade Centrio bättre prestanda, men jag tror att den står sig bra! Jag är dock lite tveksam till det testen då jag hellre vills se jämförelser på bärbara datorer. Värt att tänka på att Turion är en 64-bits cpu, dvs mer "framtidsäker"! Centrio kommer överhuvudtaget inte fungerar med ett 64-bits operativsystem eller med mjukvara/spel som är anpassade för 64-bits . Rätta mig nu om jag har fel
En bärbar med Centrio cpu är ett bra köp annars, lägger du på en tusing eller två så kan du säkert få dig en liknade dator men troligen med lite sämre grafikort

Tyvärr så fick jag inte laptopen idag, vettefan om den har skickats. Stod under ordersammanfattningen att den "är behandlad och redo att skickas till dig" den 31/5. Men först idag fick jag ett e-post om detta. Räknar med att den kommer imorgon eller på måndag

Visa signatur

Powercolor Radeon 9700 Pro - Epox 8rda+ - Barton 2500+ @ 3200+ - 1024Mb DDR PC3200 - Antec 1030b -2st hd, 200Gb tot