Program att göra 3D bilder i?

Permalänk
Medlem

Program att göra 3D bilder i?

Jag har letat lite men kan inte hitta nått som "verkar" bra, jag har säkert hoppat över den bäst ett 20 tal ggr men i alla fall.

vad tycker ni personligen är det bäst programet att göra 3D bilder i?
länk uppskattas

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Medlem

3Studiomax
Maya nåt hmm
kommer inte på nån mer . gonatt

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

för att förtydliga: Discreet 3D Studio Max, Alias Maya, Blender, osv...

Permalänk
Medlem

Tack Erik

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Re: Program att göra 3D bilder i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edoN
vad tycker ni personligen är det bäst programet att göra 3D bilder i?

Om jag skulle ha 4-8 timmar på mig att göra en 3D-bild och fick välja utan tanke på pris skullle jag välja Blender.
Betyder det att Blender är det bästa 3D-programmet? Knappast! Och det gäller alla program, alla råd du får om vilket som är "bäst" är starkt påverkade av personens erfarenheter. Personligen började jag med 3D Studio Max, men gick över till Blender eftersom Blender är Open Source och gratis. Jag fick på köpet ett betydligt mer stabilt program, medans jag i 3DStudio 4 var i princip tvungen att spara innan varje rendering för att inte förlora mitt arbete var det bara I undantagsfall som Blender krashade.

Bäst på vad. Nybörjarvänligt? Bra på modellering? Bra rendering? Bra bredd? Bra guider? Enkel scriptning? Billigt? Problemet med frågan "vad är bäst" är att den alltid är för luddig för att det ska finnas ett entydigt svar. Att alla alternativen ändå finns är ju ett tecken på att de är bäst, eller åtminstonde tillräckligt bra, på nånting.

Inte för att det var någonting fel i att fråga för det.

Men av XSI, Maya, Lightwave, Cinema 4d, Blender och 3D Studio Max så är nog inget ett riktigt dåligt alternativ att lära sig. De har alla grupper av användare som föredrar respektive program. För anvädning tillsammans med traditionell film, som t.ex. Sagan om ringen är väl Maya en av de populärare.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Inaktiv

Lightwave 3D använde utbildningen som verktyg i 3D kursen som vi hade under första terminen på den mediautbildning jag går.

Ett riktigt lättanvänt program, även för mig som aldrig hade rört vid ett 3D program förut. Lätt att komma igång med.

Permalänk
Medlem

När de ändå är en tråd igång om 3d grafik, vilket program skulle ni rekommendera till arkitektur visualisering? Kan Maya men gillar inte att rendera i MR. 3dsmax med vray har jag provat lite, känns helt fel med interfacet. Några andra tips på program man kan prova?

OnT: Jag skulle säga Maya, tycker de var lätt när det fanns så mycket hjälp i själva programet, finns hjälp avsnitt i alla stora program vad jag vet men om jag jämför maya med max tycker jag mayas var betydligt enklare. Sen finns det mycket bra tutorials till Maya på www.digital-tutors.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
När de ändå är en tråd igång om 3d grafik, vilket program skulle ni rekommendera till arkitektur visualisering? Kan Maya men gillar inte att rendera i MR. 3dsmax med vray har jag provat lite, känns helt fel med interfacet. Några andra tips på program man kan prova?

Kan man inte plugga in andra renderingsmotorer til Maya? Vilken motor som helst med GI borde iofs duga, Yafray t.ex.

När det gäller hur man vill modellera sin arkitektur har det nog mest att göra med vad man är van vid, i stort sett alla editorer jag har jobbat i har iaf haft stöd för att skriva in absoluta koordinater, så i vad de klarar av skiljer sig nog inte. Men självklart är Blender bäst.

Jag utgår då från att du inte planerar att göra proffesionell arkitektur, då det kanske skulle fungera bättre med verkyg anpassade för uppgiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja nej jag tänkte mest börja med mitt egna hus så man inte behöver leta referns bilder utan kan gå och kolla bara

Helst skulle jag modellera i Maya, ska ta en titt på Yafray vad det nu kan vara (får googla ) Vad jag vet så finns det ingen mått system som i 3ds max i Maya? Det är en stor nackdel egentligen då man inte får rätt mått, borde inte ljussättningen bli lidande för där är det ju mått på vinklar och sådant?

Permalänk
Medlem

Klart det finns måttsystem.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Eller min favvo. Modo, från killarna som gjorde LW.

http://www.modo3d.com/

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Klart det finns måttsystem.

Mycket givande inlägg! Du har inte lust att skriva något mer som förklarar vad du just skrev?

Jag vet att man i maya kan använda measure tool men vad jag sett kan man inte ställa in enheter så som i maxen? Du får gärna svara med ett lite mer utförligt svar nästa gång

Permalänk
Medlem

Finns det nån bra sajt med 3D studio max guider för absoluta nybörjare?.
Farsan har fått en version att arbeta med hemma och jag har (för första gången!) fått tillstånd att leka med arbetsdatorn! .

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket givande inlägg! Du har inte lust att skriva något mer som förklarar vad du just skrev?

Jag vet att man i maya kan använda measure tool men vad jag sett kan man inte ställa in enheter så som i maxen? Du får gärna svara med ett lite mer utförligt svar nästa gång

Du kan ändra i max så att den visar i centimeter/meter istället. Kom bara ihåg att göra detta innan du modellerar, annars får du oftast skala upp alla objekt ^10 typ...

Men det finns under lite enhetsinställningar och sånt. Och vad mer kan du önska? Centimeter eller max egna enheter (som faktiskt stämmer överrens med centimetersystemet, men är "mindre"). Du kommer troligtvis inte behöva tum, men det finns säkert nåt plugin som kan visa tumen också.

EDIT: Janols:

Kolla de som följer med programmet, du lär inte hitta bättre på nätet.

EDIT 2: Sorry, läste nog inte tillräckligt noga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du kan ändra i max så att den visar i centimeter/meter istället. Kom bara ihåg att göra detta innan du modellerar, annars får du oftast skala upp alla objekt ^10 typ...

Men det finns under lite enhetsinställningar och sånt. Och vad mer kan du önska? Centimeter eller max egna enheter (som faktiskt stämmer överrens med centimetersystemet, men är "mindre"). Du kommer troligtvis inte behöva tum, men det finns säkert nåt plugin som kan visa tumen också.

Kanske skrev otydligt men det jag syftar på är om ett liknande system finns i maya och efter en kommentar som [Z]:as så finns det tydligen men då är frågan vart? Har även kört 3ds max som jag skrev i mitt förra svar och jag undrar helt enkelt om det finns samma sak i maya på något hemligt ställe eller om inte skalorna spelar lika stor roll.

Permalänk

Det är ju bara att bestämma sig för att en enhet är lika med t.ex. 1cm. Så viktigt är det inte att programmet anger måtten i korrekt enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Det är ju bara att bestämma sig för att en enhet är lika med t.ex. 1cm. Så viktigt är det inte att programmet anger måtten i korrekt enhet.

Tänkte på att om man ställer in t.ex ett ljus på något sätt så borde ju skalorna ha en betydelse? Just för att modellera och rendera så förstår jag att skalor inte är livs viktiga men när de ska ljussättas borde de behövas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Farsan har fått en version att arbeta med hemma och jag har (för första gången!) fått tillstånd att leka med arbetsdatorn! .

F1! ;D Faktiskt, följer med väldigt bra nybörjarguider där redan

Permalänk
Citat:

Tänkte på att om man ställer in t.ex ett ljus på något sätt så borde ju skalorna ha en betydelse? Just för att modellera och rendera så förstår jag att skalor inte är livs viktiga men när de ska ljussättas borde de behövas?

Hur menar du då, ljus handlar väl bara om vinklar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hur menar du då, ljus handlar väl bara om vinklar?

Nej, styrka och etc. Finns ett system för realistiska ljuskällor, minns inte vad det kallas men då måste även skalan vara rätt. T.ex en sån lampa över ett 1 km långt bord kommer inte lysa upp ett dugg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols

http://www.animate.se
Är ett forum där du kan ställa frågor men de finns även videotutorial. Tror dock man måste vara medlem för att kunna hämta dem. Men de är gratis att bli medlem. Superbra sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Nej, styrka och etc. Finns ett system för realistiska ljuskällor, minns inte vad det kallas men då måste även skalan vara rätt. T.ex en sån lampa över ett 1 km långt bord kommer inte lysa upp ett dugg

Är inte det på grund av spridningsvinklar? Med t.ex. en laser kan man ju lysa längre sträckor.
Jag har då sett bra så realistiska renderingar gjorda utan riktigt måttsystem så det går. Men då har de nog lagt ner en hel del tanke på ljussättningen, så de kan ha kompenserat för eventuella sådana brister.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag sitter i 3D Studio Max jag, och just därför tycker jag att det är bäst...
men alla har ju sina egna åsikter om vad som är bäst och inte.
för övrigt, Blizzards WoW och Warcraft 3 introfilmer är gjorda i 3D Studio Max, och många vet väl hur snygga dem är
dem har ju iofs väldigt bra 3D Studio Max skills som alla inte har... men träning träning...

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Här hittar du inställningarna:
I Maya: Window / Settings/Preferences / Preferences / Settings.

Längdenheter: mm, cm , m , inch, foot, yard.
Grader eller radiander går att välja.

Personligen har jag inte brytt mig om det, bara resultatet blir bra är jag nöjd.

Centimeter verkar vara default så räkna med det om du inte orkar ändra inställningar.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Här hittar du inställningarna:
I Maya: Window / Settings/Preferences / Preferences / Settings.

Längdenheter: mm, cm , m , inch, foot, yard.
Grader eller radiander går att välja.

Personligen har jag inte brytt mig om det, bara resultatet blir bra är jag nöjd.

Centimeter verkar vara default så räkna med det om du inte orkar ändra inställningar.

Betyder det att en enhet i maya är 1cm?

Tack

Permalänk
Medlem

Tror det. np

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
F1! ;D Faktiskt, följer med väldigt bra nybörjarguider där redan

Alright, ska kolla in dom... tack för hjälpen ...