Problem med åtkomst mellan datorer. Uppmappningar.

Permalänk
Medlem

Problem med åtkomst mellan datorer. Uppmappningar.

Har 2 datorer hemma, kopplade till en switch, som i sin tur är kopplad till bredbandsuttaget (bbb).
Båda datorerna får IP genom bbb's dhcp. Dator1 kör Xp pro Sp2 swe, Dator2 kör Xp pro sp1 eng.
Båda medlemmar i samma arbetsgrupp, "LAN". Har Norton Internet Security på Dator1, inget på Dator2.
Har provat inaktivera NIS, men det känns som att problemet ligger nån annanstans, då problem uppstår även när det är inaktiverat.

Datorerna har problem att komma åt varandra. I första hand är det uppmappning av utdelade diskar som strular. Oftast så fungerar det ett tag efter omstart av båda maskinerna. Men rätt va det är så hittar dom inte varandra. På den ena kan ja inte ens lista datorer i arbetsgruppen. Står nått om att ja inte har behörighet o.s.v, typ:
"\\Dator2 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns admin om hjälp.
Nätverkssökvägen kan inte hittas"

När det väll fungerar och jag låter jag datorerna stå vilandes och sedan försöker gå in via en uppmappning så får jag felmedelanden:
"Ett fel inträffade när Z: skulle återanslutas till \\Dator2\C
Det lokala enhetsnamnet används redan.
Den här anslutningen har inte återställts."

Tips?

Permalänk
Medlem

Blir alltid strul med lan direkt kopplat till bbb-uttaget.
BBB blockar en hel del för att man inte skall kunna "kolla vad grannen har för saker". Stora problem följer, om man vill ha ett perfekt lan mellan de egna maskinerna.

Bästa sättet att få ett fungerande LAN är att sätta upp en router, och köra ditt lan innanför. Inga problem sen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

En modell är att köra ipx-protokoll på burkarna.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Fick ett rätt bra svar på eforum.idg.se .. och nu verkar det fungera, hittils inga problem Tack endå!

Permalänk
Medlem

jag kommer inte ihåg om det va för att det gick sakta mellan datorerna eller om det va för att dem inte hitta varann men det är skit samma för detta hjälper dig med både och...
leta ner 2-3 inlägg till det jag skrivit så har du ditt problem löst på ett "proffesionellt" sätt så det inte bara är gjort "hipp som happ"
länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47181...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"