Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Ny teknik ska man inte vara rädd för, men .....
"En funktion som till mångas förtret kommer att vara inbyggd i cellprocessorn är DRM-hantering. DRM står för Digital Right Manegement och är en teknik för att kontrollera behörighet till digitalt material. Sony är ett företag med produkter i flertalet typer av media, och med tanke på att cellprocessorn ska kunna samarbeta med HDTV samt BlueRay/HD-DVD brännare så ligger det i Sonys intresse att bevaka sina inkomstkällor." (Dator magazin Nr. 7 2005)

Bara en tankeställare, inte för att någon här bränner något eller ser filmer på datorn...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

jag läste den jag med...
det där tror jag kommer vara till förtret för många...
om det nu funkar som de stora bolagen troligen hoppas på... :S
men det lär nog komma nått som knäcker det med... har det
ju gjort med allt annat de hittat på..

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

här kommer en annan tankeställare.

"And that operating system is... whatever you want it to be, apparently. Sony is looking into having Linux installed from the start on the PS3 hard disk. Referring to Linux as being "legacy," Kutaragi adds that it's just the start, as with Cell, the operating system runs as an application on top of the basic Cell OS. The presence of the Cell OS allows for multiple operating systems to run on the machine simultaneously, including, of course, Linux, but also making room for Windows and Apple's Tiger OS."
-Ken Kutaragi, President and CEO Sony Computer Entertainment.
http://ps3.ign.com/articles/624/624046p1.html

Verkar som Sony möjligen tänker ta strid på allvar med Microsoft. Lägg till alla standard USB 2 portar med alla I/O du kan tänkas behöva & mkt mer + stöd för valfritt OS. dvs koppla in din logitech möss in med usb tangentbord.
Tjah, återstår att se. Skulle kanske inte ersätta min PC första dagen men dagen man sitter med en HDTV i 1080p i BF2 & andra FPS spel med mus tangentbord på en RSX från Nvidia, vem vet kanske PCn blir historia ett tag.

Permalänk
Medlem

Tack för det svaret, Kibumbi! Skall bli mycket intressant att se vad den kan prestera. Jag antar att det inte dröjer allt för länge innan det dyker upp en Linux version till cell, iaf PS3. Spännande tider...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Debian på ett PS3 skulle sitta fint

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Tack för det svaret, Kibumbi! Skall bli mycket intressant att se vad den kan prestera. Jag antar att det inte dröjer allt för länge innan det dyker upp en Linux version till cell, iaf PS3. Spännande tider...

Vad jag vet så kör redan IBM linux på deras Cellserver de byggt... Samt att Linux finns ju för PPC redan. Så det är ju inte direkt mycket som måste göras.

Till PS2an var det enkelt som fan att få tag på linux till det, bara att köpa linuxkittet...

Permalänk
Medlem

murak

Såg nu att jag glömde en liten detalj. XDR-tekniken används också när Cell processorn kommunicerar med resten av systemet såsom GPU.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000