vad är det för material arkitekter använder för att bygga små hus modeller ?

Permalänk
Medlem

vad är det för material arkitekter använder för att bygga små hus modeller ?

som topicen lyder

hade tänkt och leka lite med hus byggande.
vad är det för material är det gips dom använder ?

kanske lite fel avdelning men detta är det närmaste som jag kan hitta till design

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Försökte googla efter det, men misslyckades flera gånger med att stava det rätt på engelska, när jag äntligen lyckades så verkar jag fortfarande inte hitta något av intresse =(

Skulle dock vara intressant att veta, skulle tro att det är någon form av gips eller dylikt. Papier Maiche?

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Jag har hos en bekant, som bygger såna småhus åt arkitekter ibland, sett kopiösa mängder med det där materialet... Som jag inte kommer på vad det heter :D.

Hur som helst så är det i "sandwich"-format, dvs behandlad kartonplatta - skumplast - behandlad kartongplatta. Styvt, lätt, enkelt att skära i och massa andra bra egenskaper. Det man man säkert använda till det mesta.

Jag ska fråga honom vad det heter när jag får chansen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

aha tack alla

jepp jonasc gör du det så är jag evig tacksam

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Balsaträ?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

är inte sån där "frigolit" typ... som kött osv brukar vara i i affärerna?
det borde vara lätt att använda iaf, om man nu har platta oböjda skivor...

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk
Medlem

FunkFarfar: naa det är det inte, visserligen är det ett mycket mjukt och väldigt lättarbetat träslag

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk

Passepartou? Eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Passepartou? Eller något liknande?

Det är en såndär ram man sätter runt typ fotografier. Eller ja... gud vilken dålig förklaring det var... Jag ger upp den :).

OnTopic: Materialet jag snackade om tidigare kallas för kapskiva eller foamboard eller nåt annat fräckt utomländskt namn och kan bland annat hittas här: http://www.kram.se/butik/index.php?cat_id=3&PHPSESSID=51fe49e...

Annars ska man tydligen kunna gå in i välsorterade fotoaffärer, pappersbutiker och dyl. och fråga efter "kapaskiva". Ska funka bra till tak och sånt, typ.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

ok tack allihopa

Visa signatur

Gammal