Permalänk
Medlem

slang utifrån = svalare cpu!

skrev för ett tag sen om att jag hade kopplat en slang utifrån till min dator men den strulade så jag plockade ner den och tänkte om, vände på in och ut blås fläkten och satte lite papp vid hårddiskarna så att luften inte strömmade förbi dem, tror nu att problemet berodde på att dom blev för kalla!

gamla temps:

CPU idle: ca 42 grader @ 2.6 ghz

system temp: ca 14 grader

ute: ca 2 minus

nya temps:

CPU idle: ca 29 grader @ 2.65ghz (den vägrar 2.7 och värmen ökar nästan 10 grader)

system temp: ca 7 grader

ute: 2 minus.

kör silikon kylpasta på cpun eftersom jag inte hittade nån bättre, hat slarvat bort min tub med AS5.

är mycket nöjdare med dessa temps!

datorn:

CPU: 3200+ winchester

Mobo: msi k8n neo2

grafik kort: powercolor x800xt PE

HDD: 3st 120,250,500 gb

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har du funderat någonting på om det kan kondenseras vatten inuti datorn när den varma luften från övriga datorn kommer i kontakt med den kalla luften från insuget?

Förresten, det är kiselbaserad pasta, inte silikonbaserad. Silicon = kisel, silicone = silikon.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

ja hade samma tanke men istället för fläktning och lufttunnel så skulle ja använda ett värmepaket som skulle ligga på fönsterkarmen, hälften ute hälften inne. men tyvär, pumpen ville verkligen inte driva runt vattnet i slangarna :(. Alla slangar i datorn fylldes men slangarna som gick ut till fönstret(30-40cm) orkade verkligen inte trycka in vattnet i värmepaketet. Ja gissar att nånting inte stod helt rätt till med kylaren. måste testa igen snart, hade kunnat bli bra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawe86
ja hade samma tanke men istället för fläktning och lufttunnel så skulle ja använda ett värmepaket som skulle ligga på fönsterkarmen, hälften ute hälften inne. men tyvär, pumpen ville verkligen inte driva runt vattnet i slangarna :(. Alla slangar i datorn fylldes men slangarna som gick ut till fönstret(30-40cm) orkade verkligen inte trycka in vattnet i värmepaketet. Ja gissar att nånting inte stod helt rätt till med kylaren. måste testa igen snart, hade kunnat bli bra.

Hm.. Kan inget om vattenkylning, men som Fd akvarist vet jag att trögheten för pumpen uppstår med höjdskillnad. Dvs du borde inte få märkbart ökat motstånd(svårdrivet) om du har din pump i samma höjd som tidigare, oavsett om slangen är längre.
Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

märkte att datorn startade om sig slumpmässigt med slangen inkopplad, så nu kopplade jag ur den och allt verkar gå bra bara 1 STORT problem CPU'ns vilo temp är ca 53 grader och load tempen 73 grader, vilket jag anser är ganska mycket, chassi tempen är på ca 27 grader, väldigt skumt, får se om jag skaffar vatten kylning sen med en extern kylare eller en scyssst heatpipe kylare, skulle ju funka om den jäkeln inte startade om sig hela tiden när den får låg temp utifrån, antar att resten av systemet inte pallar 6 graders temp!

Visa signatur

Permalänk

hehe njaee 53C tycker är juh oacceptabelt .under 40C på socket A prollarna så e man nöjd.

min prolle går upp till 39C i varmt rum + att ja sänkt alla fläktar (2*120mm,2*80mm) i vanliga fall ligger den på 36 med varmt rum.
I småkyligt rum går den ner på mellan 30-33

jodå ja är nöjd med datorn hur som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du har ju vatten juh! jag kör en zalman 7000cu som jag märker inte klarar trycket längre, har nyss beställt en big TT och ny kylpasta AS5. får hoppas den är så bra som alla säger annars blir jag arg och handlar kompressor paket!

EDIT: slangen inkopllad igen: ingen load så ligger den på ynka 30 grader men under load så pumpar den på 55+ grader, defenitivt nått som inte stämmer här...

Visa signatur

Permalänk

jodå! ja skaffa AS5 till mina prylar å oj va de går. Min mobile 2800+ 35C. GPU'n 27C (på ynka 650/1122 ) Nordbryggan på ca 20C. Dessa temps ändras inte så mycket då ja kör i stort sett knäpptyst burk. Cpu går upp till 39 men de är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte bra att dra in iskall luft i datorn som sen värms på processorns och grafikkortets kylflänsar.. kan gissa på att du har duktigt med kondens..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk

Köra luften genom lufttorkare först kanske?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Inte bra att dra in iskall luft i datorn som sen värms på processorns och grafikkortets kylflänsar.. kan gissa på att du har duktigt med kondens..

Kondens bildas när relativt varm luft träffar en kall yta. Inte tvärt om.

Faran med kondens skulle i så fall vara att kondens bildas när man stängt av datorn och inte längre pumpar in kall luft i den. Den relativt varma luften skulle då träffa den nedkylda datorn och skulle vatten kunna kondenseras.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Har du funderat någonting på om det kan kondenseras vatten inuti datorn när den varma luften från övriga datorn kommer i kontakt med den kalla luften från insuget?

Förresten, det är kiselbaserad pasta, inte silikonbaserad. Silicon = kisel, silicone = silikon.

Näedu..
Silicone=Silikon
Sicon=Kisel

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kondens bildas när relativt varm luft träffar en kall yta. Inte tvärt om.

Faran med kondens skulle i så fall vara att kondens bildas när man stängt av datorn och inte längre pumpar in kall luft i den. Den relativt varma luften skulle då träffa den nedkylda datorn och skulle vatten kunna kondenseras.

jadu, nu när jag tänker på det så låter det logiskt..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

har ingen kondens, har sumpat slangen PGA något fel, ska kolla upp vad det kan vara, man MÅSTE ha en websida uppe annars hakar sig start menyn och allt kan markeras och klickas på men inget händer men med sidan uppe så tuffar den på utan problem.
men när det e fixxat då säger det klick så e slangen på igen

Visa signatur