Permalänk
Medlem

Plexiglas

Tjena! Jag undrar bara om ngn vet vart man kan köpa 8 mm plexiglas med ett bra pris. Bitarna behöver inte vara större än ca 20x20 lr 20x25. Det ska vara till en glowpad.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

glasmästaren i staden... vilket jevla byggvaruhus som hälst.. SÖK

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Åk in till claes ohlson dom har ju 8mm bitar. kommer inte ihåg måtten bara ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

8mm till en glowpad? hade nog blivit bättre med 4,

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

thunderinternet: glasmästaren i staden... vilket jevla byggvaruhus som hälst.. SÖK
såna där jävla inlägg är totalt onödiga, svara på hans fråga istället för va en idiot

34-1363

8 mm

15x20

49,00 st.

www.clasohlson.se

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

Jo, jag har kollat på clasohlson, men tycker att måtten är en aning i underkant. Eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Jo, jag har kollat på clasohlson, men tycker att måtten är en aning i underkant. Eller?

mät upp på ett paper, lägg den udner musen och känn efter

dock tror jag det kommer vara väldigt litet.. min musmatta är 22x25

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk

Medans det är en "plexi" tråd uppe nu så passar jag på att smyga in en fråga, räcker det med en 3mm 30x20cm bit plexi som fönster eller måste det vara tjockare? Det låter lite litet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TBonnevier
Medans det är en "plexi" tråd uppe nu så passar jag på att smyga in en fråga, räcker det med en 3mm 30x20cm bit plexi som fönster eller måste det vara tjockare? Det låter lite litet..

storleken får du bestämma själv, tjockleken bör däremot vara 3mm eller tjockare, beroende på hur mycket du har tänkt att slå/röra/slicka på fönstret.

Jag tycker att 30x20 är lite litet. jag har nästan 40x40, 3mm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
storleken får du bestämma själv, tjockleken bör däremot vara 3mm eller tjockare, beroende på hur mycket du har tänkt att slå/röra/slicka på fönstret.

Jag tycker att 30x20 är lite litet. jag har nästan 40x40, 3mm.

Jo det är lite litet, men jag ska ha två stycken 30x20 bitar, för jag tänkte om jag köper tjockare bitar får jag bara två stycken som är på 20x15cm, och det blir inte mkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy

Slicka? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle_kanon
Slicka? :S

inte vet jag vad folk gör med sina fönster...

Permalänk
Medlem

Varför ska man ha plexiglas? Om jag förstått rätt så är väl plexiglas skottsäkert?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk

Skott säkert ? Det tror jag inte men med plexiglas bygger man glowpads.. Lite lysdioder och plexi lyser ganska efekfult.

Visa signatur

Nytt projekt av mig. Klart hösten 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Varför ska man ha plexiglas? Om jag förstått rätt så är väl plexiglas skottsäkert?

Vad har du för plexiglas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee

Nej men det finns en typ av "plexiglas" som heter lexan och sänker hastigeteten på en kula så att du inte dör av den om den åker igenom rutan.

Lexan används i skottsäkra fönster men då i flera lager blandat med vanligt glas.

Visa signatur
Permalänk

alltså det som sitter i 99% av alla chassin, samt det man kan köpa på clas ohlson är ju akryl plats. Riktigt plexiglas är ganska dyrt.

Permalänk

Vem har sakt att det är akryl plast på classe ?. Såna fall falsk marknads förning eller vad det heter dom skriver ju att det är plexi Jag tror endå att det är plexi glas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara mäta upp på ett paper o klistra upp på sidan av chassit o se efter hur det blir om det blir för litet eller för stort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när det ändå är uppe det här med plexiglas.. kan man inte klistra en tråd om plexiglas? det är ju ganska poppis att ha det och modda med lixom. eller lägga en material-sida i samlingstråden, där man lägger allt såsom plast, plexi, plast, trä och kolfiber mm.

Visa signatur

Permalänk

Exsmex är ganska smart Men så måste det finnas nån som har lust och ork att göra det, då tänker jag lite mer på en FAQ.

Permalänk

jag har gjort en liten faq hoppas den duger.

Visa signatur

Permalänk

Den ser bra ut än så länge, blir nog ännu bättre när du fått in lite mera info. Bra *Tumme upp*

Permalänk
Medlem

Seban: Nja det är väldigt sällan man använder "lexan" blandat med glas för att få det skottsäkert.

En skottsäker ruta kan va uppbyggd och gjord av många olika typer av glas. En variant är det man ser i framrutan av en bil. dvs flera lager glas med plast imellan. Plasten är oftast PET plast, Ju mer skottsäkert man vill ha det ju fler lager glas och PET använder man. Det finns även rutor som består av Pansarglas, extremt härdat glas.

Tar du en lexanskiva som är 8 mm tjock så har du att göra. Det kan du Aldrig slå dig igenom.

Sen till övriga. Det som Clas Ohlson säljer är akrylplast, Dock inte av Märket Plexi därav det lägre priset

Permalänk
Medlem

Det är så här
Polymetylmetakrylat är en amorf termoplast som även är känd under varumärkesnamnen bonoplex, perspex, plexiglas och förkortningen PMMA.
Den tillhör plastgruppen akrylplast och används som ersättning för glas.
Eftersom det är amorf är den, utan tillsatser, transparent men kan enkelt färgas.
PMMA är mycket lätt att arbeta med eftersom det enkelt kan böjas, formas (över 120 °C), kapas och limmas. Dock är PMMA känslig för aceton, alkohol, klorerade kolväten (bland annat kloroform) och syror.
Dess glastemperatur, Tg, är ungefär 105 °C och den kan återvinnas.