Permalänk
Medlem

handla genom företag?

Är på jakt efter en systemkamera och undrar om det är olagligt att handla genom ett företag för att slippa moms för att använda privat?

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Helt lagligt är det väl inte.. Men det går ju.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Lagligt å lagligt.

Fördelar, du tjänar på det då du slipper momsen. Företaget tjänar på det då de kan lyfta momsen samt behöver betala mindre arbetsgivaravgift (förmodar att du kvittar det mot del av lönen)

Nackdelar, företaget kan hamna i klistret vid en revision om kameran saknas. Lättare om företaget normalt inte handlar med dessa produkter normalt eller kan motevera att varan behövs. Vill skattemyndiheten va jävliga så kan du nog tillåmed förmånsbeskattas.
Att dra kostnaden av lönen förlorar du på då det blir mindre pengar till pensionen.

Men i det hela så är det företaget som kan åka på skiten.

Permalänk
Medlem

Det är i princip omöjligt att torska på det iaf du har lite innanför pannbenet. Handla på! Du ska ju självklart ALLTID försöka köpa så mycket som möjligt via företaget, på det viset slipper du ju casha ut vinst och skatta när du gör privata inköp.

Så noga är det inte, ska du ta bilder på produkter för att skicka till kunder räcker den motiveringen.

Men lagligt är det inte.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Det är systern som jobbar som är fotoassistent (jag jobbar inte där) så dom har ju ett antal kameror där (vilket skatteverket även borde förstå) har inte pratat med henne än men tänkte kolla att man inte åker på böter eller någon prick innan jag tar upp det med henne. Hoppas bara bossen är en snäll typ

Visa signatur

nej tack

Permalänk

Man kan aldrig "slippa momsen" på laglig väg.

Enkelt förklarat så har man ingående och utgående moms i företaget.

Man bokför alla transaktioner och kan på så sätt se om man betalat
för lite moms eller för mycket moms.

Precis som för privatpersoner så är det samma som med skatten.

Har man betalat för mycket skatt så får man pengar tillbaka.
Har man betalat för lite skatt så får man betala in mer pengar.

Samma gäller med momsen. Det är alltså inte så att man som företag
på något mystiskt sätt slipper momsen... Om en sak kostar
5000 kronor + moms så betalar man alltså 5000 kr PLUS 25% av 5000 kronor. Precis som privatpersoner gör.

Detta är alltså enkelt förklarat.... Det finns anledningar till detta...
Men hur som helst så slipper man inte undan momsen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

företag betalar hela momsen (eller skattavdraget eller vad de heter) på sin slutgiltiga vinst i slutet på varje år och har dom då mer kostnader och minskar sin vinst så minskas även skatten (Läser företagsekonomi ^^ )

Visa signatur

nej tack

Permalänk

Det regleras vid olika tillfällen. Men den moms som står på en faktura
som kommer in till företaget, betalas direkt.

Får jag en faktura på 2000 kronor från Telia så kan jag inte räkna bort
momsen (-20%) och betala 1600 kronor. Är fakuran på 2000 inkl. moms
så ska jag som företag betala 2000 kronor.

Att jag sen ändå kan dra fördelar av det som företag, genom att skjuta
på kostnader etc. Det är en annan sak.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Precis, även om det är ett företag som köper kameran så måste dessa betala momsen. Denna ingående moms får sedan kvittas mot den utgående. När denna momsredovisning sker beror på företaget. Någon måste alltså ligga ute med pengarna hursomhelst. Det kan sedan bli knepigt att få tillbaka momsen ner i din ficka. Ett sådant uttag måste ju redovisas. Varför togs dessa pengar ut? Motiveringen att ge till dig håller ju inte riktigt.

Att kameran ges eller "lånas" ut till dig är vad man i lag kallar ett uttag. Du skall då ta upp marknadsvärdet av detta som en intäkt i inkomstslaget tjänst i din deklaration. Detta leder till en ökat skattekostnad för dig. Vidare måste företaget betala arbetsgivaravgifter enligt lag, som tröst får de dock en avdragsgill lönekostnad.

Sen kan jag komma att tänka på miljoner andra lagar som kan behöva tillämpas beroende på diverse omständigheter.

mao. Lagligt... nej... Kom ihåg att vi straffar ekonomiska brottslingar hårdare än mördare och våldtäktsmän i det här landet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

ja har inte sagt nånstans att ja ska köpa den på så vis.. men ja lägger ner det alternativet och lever vidare med att spara ihop en extraslant o handlar utan juridiskt krongel.

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Det finns många saker i livet som är olagliga. Det finns många saker som egentligen kräver att du skall skatta.

Det finns dock mindre tillfällen när dessa upptäcks.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Jag lyfter av runt 42-45% på dator inköp. Då blir det faktiskt värt att handla

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara så korrekt och ärlig med allt. Klart det ska redovisas, men behöver man säga att "Jag köpte kameran via företaget för att få den billigare och sedan använda privat"? Nej, det måste man verkligen inte. ljug. fuska! Företagande i Sverige är en enda stor tävling i fuskande och böjande av regler för att slippa den hutlösa skatten.

Det är olagligt att gå mot röd gubbe och wareza också ;).

De flesta företag kör momsredovisning måndasvis, så du har pengarna tillbaka snart ändå. Nu trodde ju jag att det var ditt företag, att i ngn annans företag göra så kan ju vara lite knepigt.

Hälften av grejjerna jag har i mitt hem är "företagets". Inklusive datorn, skrivbordet och stolen jag sitter i. Köper man via företaget slipper man dessutom plocka ut lön ;). Beroende på verksamhet har man ändå ofta överskott i utgående.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Det är (enligt mig) toppen om man kan köpa in genom företag, man får dock tänka på att om varan man köpt pajjar eller strular så tar det extra tid att få den fixad; först ska den till företaget som sedan skickar in den-> företaget får tillbaka varan ringer dig och säger "den ligger här nu"-> du hämtar den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Hälften av grejjerna jag har i mitt hem är "företagets". Inklusive datorn, skrivbordet och stolen jag sitter i. Köper man via företaget slipper man dessutom plocka ut lön ;). Beroende på verksamhet har man ändå ofta överskott i utgående.

Din kriminella gnu! Tror jag ska anmäla dig!

Sen är det ju just överskottet av den utgående momsen som skall betalas till SV. Så du vill ju inte ha någon överskott egentligen.

Visa signatur

//Bacon