Kolla upp vilka program/processer som skickar data över nätverket/internet

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka program/processer som skickar data över nätverket/internet

Lite bakgrund:
Först och främst - jag kör XP med SP2.
För ett tag sedan blev jag tvångsförflyttad från gamla Bostream 2,5/0,7 ADSL till Bredbandsbolaget 8/1. När allt började fungera så var den enda stora nackdelen att inte längre ha fast IP. Tappade mitt IP efter några minuters internetinaktivitet, varpå jag fick ett nytt.

Problemet:
Igår märkte jag någonting skumt. Jag tappade inte lägre min IP-adress, trots lång tids inaktivitet. Kollade upp nätverksanvändningen via aktivitetshanteraren (ctrl-alt-del) och såg att det skickades några byte (50-800) då och då, vilket höll min uppkoppling vid liv, trots att inga program som normalt skickar data över internet var igång.

Visst, trevligt att inte tappa IP, men oroväckande att någon process eller något program skickar data som jag inte vet om. Har redan kollat efter spyware, men inget. Dessutom kollat att det inte är några nya skumma filer i windows- och programkatalogen, ej heller dess underkataloger.

Frågan:
Finns det något sätt att kolla upp exakt vilken process/vilket program som använder nätverket/skickar data över internet? Antingen via windows eller externt program.

Permalänk

start -> kör -> cmd [enter]
netstat -a

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Nej.

netstat visar inte vilka applikationer som kör...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Netlimiter tycker jag funkar bra.

Permalänk
Medlem

Annars kan brandväggen se vilka applikationer som använder nätet. T.ex Norton, Sysgate etc.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

netstat -b visar vilken process som har vilken anslutning. Skriv netstat/? för fler tips...

Permalänk
Hedersmedlem

active ports och tcpview är två program som gör det du vill.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem