Permalänk
Medlem

9800X3D 90+ grader

Hej, har precis byggt ihop min nya dator och ser att CPU går upp i 90-95 grader när jag belastar den i OCCT eller folding. Är det verkligen normalt? Har lossat kylaren och kollat och det ser ut som att den har bra kontakt, kylpastan var fint utsmetad. Spec i sign. I spel håller den sig sval men har inte spelat nåt speciellt krävande än.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Ja, maxar du alla kärnor så är det inte alls konstigt att du får höga temps.

Permalänk
Medlem

Här har du alternativ du kan göra för att få ner värmen https://www.youtube.com/watch?v=Cd3iwFTadoo&t=60s

Permalänk
Medlem

Bara en tanke då jag har samma chassi och nådde samma temperaturer i början (även i Cyberpunk 2077 då, snart fem år sedan...).
När min 5900X gick ungefär lika hett hjälpte det förvånansvärt mycket att bara lägga till en extra utfläkt i "taket" längst bak; lindrade ungefär 10 grader bara det. Tydligen räckte cirkulationen in riktigt till som chassit var förkonfigurerat (2 in fram, 1 ut bak).
Men bara en anekdot så klart.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | youtube.com/torzoldgamevids
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 + 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Ajazz AK820 Pro, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem

Begränsa tempen i bios om det inte funkar på konventionella metoder att få ner tempen.. Själv har jag satt max-temp på 92 grader och då throttlar den ner, fast då har jag en SFF och 47 mm kylare..

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Se över chassi ventilationen som någon sa. Kan göra mycket.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Får testa att sätta några fläktar i taket, hade hoppats att det skulle funka med stängd topp men tydligen inte. Lär oavsett dra ner maxtemp i bios lite, 95 grader känns för mycket oavsett vad amd säger

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Hej, har precis byggt ihop min nya dator och ser att CPU går upp i 90-95 grader när jag belastar den i OCCT eller folding. Är det verkligen normalt? Har lossat kylaren och kollat och det ser ut som att den har bra kontakt, kylpastan var fint utsmetad. Spec i sign. I spel håller den sig sval men har inte spelat nåt speciellt krävande än.

Alla am5 cpuer ska vid 100% last bosta mer eller mindre så högt dom kan tills cpun når 95c (så länge inga andra begränsningar slår in så som ström/effekt gränser)

Så temperaturer under den typ av laster är inte direkt intressanta om du inte ska använda den till den typen av produktiva laster.
Så ska du bara spela spel så skulle jag inte bry mig om dessa resultat, ända som är relevant är temp medans du spelar.
Ska du däremot köra lite såna laster så är det bara att leva med det eller sätta cpun i Eco läge/undervolta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har satt i två fläktar i taket och testat lite, tror det gjorde lite skillnad men inte så mycket. Har begränsat till 90 grader så länge, får se om jag köper till fler fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chassi och CPU-kylare spelar stor roll och 90C+ är nog inte ovanligt som andra påpekat.
Som jämförelse sä landar jag själv på ca 81C under Cinebench. Men då är det med -20 curve optimizer oxh +150Mhz boost. Toppar 152W under bench.

Kör ett Antec Flux Pro och en Artic Freezer 3 420mm AIO.
Ett väldigt bra chassi för luftflöde och låga temperaturer med en av de större AIO på marknaden.

Men som andra skrev, under spel når du aldrig de temperaturerna. Jag brukar ligga på 45-60C beroende på titel.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har köpt och monterat nya fläktar nu, gjorde stor skillnad. CPU maxar fortfarande på 90 grader som jag har satt som max, men den går i betydligt högre frekvens. Grafikkortet går också svalare. Helt klart värt att fylla ut chassit helt.

Visa signatur