Permalänk
Medlem

Bäst C++ kompilatorn.

Vilken är den bästa C++ kompilatorn att använda till Linux?
Jag har Ubuntu och använde Dev i Windows, så en som är så lik den som möjligt skulle uppskattas.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

gcc är den vanligaste iallfall, skriv "sudo apt-get install gcc" eller "sudo apt-get install make"

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

g++ är det väll om man ska baka C++ kod?.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
gcc är den vanligaste iallfall, skriv "sudo apt-get install gcc" eller "sudo apt-get install make"

Jomen jahaja. Jag installerade men jag kan inte hitta programmet (känner bara till the one and only sätt program menyn). Nån som har nån mer idé om vart man kan starta det?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Jomen jahaja. Jag installerade men jag kan inte hitta programmet (känner bara till the one and only sätt program menyn). Nån som har nån mer idé om vart man kan starta det?

Den är CLI-baserad, d.v.s. ingen GUI. För information om kommandon som kan användas: man gcc
Eftersom du verkar syssla med c++ är det g++ du är ute efter som program, och inte bara det ordinarie gcc.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Re: Bäst C++ kompilatorn.

Citat:

Vilken är den bästa C++ kompilatorn att använda till Linux?
Jag har Ubuntu och använde Dev i Windows, så en som är så lik den som möjligt skulle uppskattas.

Vad du är ute efter är inte kompilator utan ett IDE.

Dev-C++ som jag antar att du menar är ett IDE och inte en kompilator. Kompilatorn som används där är mingw, en port av gcc till windows.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bäst C++ kompilatorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Vad du är ute efter är inte kompilator utan ett IDE.

Dev-C++ som jag antar att du menar är ett IDE och inte en kompilator. Kompilatorn som används där är mingw, en port av gcc till windows.

Nu blir jag förvirrad... Vad heter programmet jag ska installera?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

gcc heter kompilatorn, den som omvandlar din c fil till en körbarfil.
gcc kör man från terminalen och tar källkodsfilen som en parameter bland annat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
gcc heter kompilatorn, den som omvandlar din c fil till en körbarfil.
gcc kör man från terminalen och tar källkodsfilen som en parameter bland annat...

Okej, men jag vill ha en så fint kallad IDE också. Helt enkelt ett program som gör allt grovjobbet åt mej så jag bara behöver skriva.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

de flesta öppenkällkodsutvecklare kör bara med en editor men det finns ett par stora IDE, tex anjuta och kdevelop. kör du ubuntu så har du nog redan gedit installerad som är en bra editor utan massa skräp med. vissa kör även med eclipse som är skriven i java och är uberseg att använda men har man en snabb dator så kan det också vara något att titta på.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
de flesta öppenkällkodsutvecklare kör bara med en editor men det finns ett par stora IDE, tex anjuta och kdevelop. kör du ubuntu så har du nog redan gedit installerad som är en bra editor utan massa skräp med. vissa kör även med eclipse som är skriven i java och är uberseg att använda men har man en snabb dator så kan det också vara något att titta på.

Ingår en kompilator, eller måste man ladda ner en sån med?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

kompilatorn heter gcc (gnu compiler collection) och där ingår c och c++.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
kompilatorn heter gcc (gnu compiler collection) och där ingår c och c++.

Någon som har andvänt Ajunta? Själv vill det inte funka för mig på samma sätt som i Dev. Då ska ju det här gå.

#include <liblist> #include <conio.h> int main() { cout << "hej"; system((PAUSE)); }

Men inte nu inte.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har andvänt Ajunta? Själv vill det inte funka för mig på samma sätt som i Dev. Då ska ju det här gå.

#include <liblist> #include <conio.h> int main() { cout << "hej"; system((PAUSE)); }

Men inte nu inte.

Nu är jag inget proffs på c++, men finns verkligen system() i Linux? Är inte det bara för Windows?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Nu är jag inget proffs på c++, men finns verkligen system() i Linux? Är inte det bara för Windows?

Ingen aning, jag är inget proffs alls på c++, bara provade så som det funkar i windows, men det gick inte. Ändrade dock det till return(0) och då försvann det felmeddelandet, men den klagar fortfarande på massor.

Som typ conio.h liblist och cout.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

system() finns, men inte conio.h har jag för mig... Förstår inte varför du inkluderar den...
iostream är det enda du behöver inkludera för den där koden

edit: och så ska du alltid ha return 0; i slutet av main()

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
system() finns, men inte conio.h har jag för mig... Förstår inte varför du inkluderar den...
iostream är det enda du behöver inkludera för den där koden

edit: och så ska du alltid ha return 0; i slutet av main()

Justja, det var iostream den hette. Hehe, förväxlade den med nån jädra fil i counter-strike som jag pillade med på tiden då det spelet var inne.
Provade det... sådär många felmeddelanden har jag aldrig fått förut...

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Justja, det var iostream den hette. Hehe, förväxlade den med nån jädra fil i counter-strike som jag pillade med på tiden då det spelet var inne.
Provade det... sådär många felmeddelanden har jag aldrig fått förut...

#include <iostream> int main() { std::cout << "Hej" << std::endl; return 0; }

Prova denna kod.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska använda gedit, precis som Jonos skrev, sedan när du vill kompilera går du in i katalogen du sparade filen i med terminalen och kör: g++ fil.cpp -o program. gör den sedan körbar med chmod +x program och kör den med ./program

Vill du ha mer info om programmering i Ubuntu rekomenderar jag: Programmiing Talk på Ubuntuforums.

Permalänk
Medlem

Om du vill göra något lite mer seriöst, eller om du gör något som innehåller flera källkodsfiler som ska länkas samman, ta en titt på autoconf och automake. När du väl har kommit över inlärningströskeln kommer du (och alla andra som vill kompilera dina program) få en betydlig angenämare upplevese!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Om du vill göra något lite mer seriöst, eller om du gör något som innehåller flera källkodsfiler som ska länkas samman, ta en titt på autoconf och automake. När du väl har kommit över inlärningströskeln kommer du (och alla andra som vill kompilera dina program) få en betydlig angenämare upplevese!

Vad sluddrar du om?

lajnold:
Lika mycket, det verkar vara iostream som den inte gillar. Varför?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Citat:

Men inte nu inte.

Måste du inte ha med

#include <liblist> #include <conio.h> using namespace std; int main() { cout << "hej"; system((PAUSE)); }

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkläsk
Måste du inte ha med

#include <liblist> #include <conio.h> using namespace std; int main() { cout << "hej"; system((PAUSE)); }

?

Ingen skillnad.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

den kod som lajnold skrev borde ju gå att kompilera. vad får du för felmedelande?

dessutom finns inte kommandot PAUSE (eller pause) i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad sluddrar du om?

Jag var kanske lite otydlig. autoconf och automake är verktyg för att skapa configure-script och Makefiles automatiskt. Det vill säga, ett enkelt sätt att kontrollera att man har allt man behöver för att kompilera något, för att kompilera det och länka samman allt, och installera det. (Och en hel drös med andra funktioner.)

För att ge ett exempel så att det inte bara verkar som sludder:
Du sitter och kodar på ditt program och ändrar i en fil. Kör du "make" kommer de filer du har ändrat att kompileras om, och ett nytt program kommer länkas samman. Utan att behöver kompilera om allt, eller bry dig om flaggor till kompilatorn och länkaren osv.

Om du någonsin har installerat ett program direkt från källkod har du förmodligen använt ./configure, make och make install eller liknande. Det är (med största sannolikhet) autoconf och automake som har skapat configure-scriptet (som i sin tur skapar Makefiles).

Det jag ville säga var bara att autoconf och automake kan underlätta om du ska skriva dina program i en vanlig texteditor och kompilera "manuellt", om du inte använder en färdig IDE. Om du bara har en källkodsfil spelar det kanske inte så stor roll, men har du flera kan det vara trevligt.

Om du är intresserad så kan jag rekommendera den här guiden:
Developing software with GNU

Permalänk
Medlem

Tror problemet kan vara att du bara installerat själva kompilatorn och inte standardbiblioteken. Skulle tro att det är nåt av libstdc++ paketen, fast har aldrig kodat nån c++ så lite inte på mig :p.

Permalänk
Medlem

när det kommer till ide så fins ju codeblocks http://codeblocks.org/
det är ungefär samma som devc++ till windows

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

#include <iostream>

int main()
{
std::cout << "Hej" << std::endl;
return 0;
}

denna koden ska funka du måste glömt att installera något.
Ifall du har någon c++ bok så står det att det är i iostream cout och cin är deklarerade. testa att köra iostream.h också ifall inte det funkar med bara iostream.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Se till att build-essential är installerat med sudo apt-get install build-essential, det innehåller allt du behöver för att kompilera ovanstående.