Permalänk
Medlem

garantifråga, netonet

Har en LG plattskärm som jag köpte från netonnet i mars förra året. Nu när jag stratade den så är det en svart/grå linje tvärs över den, från vänster till höger ungerfär 3 cm från nederkanten. När jag ringde till dem så sa han bara tyvärr, det har gått över ett år + gav mig ett nummer till LG.
Nu har jag inte superb koll på konsumentköpslagen men har man inte två års fabriksgaranti + att det alltid är det ställe som sålt grejerna som ska ta hand om eventuella problem, inte hänvisa vidare till deras inköpsställe?
Har inte gjort ett dyft med skärmen, stått på samma plats i typ ett år nu.

Permalänk
Medlem

På garantin så har han ju rätt men du har ju din reklamationsrätt kvar som du kan hävda ,Sedan så är de ju Netonnet du har handlat av och inte LG direkt och ska således tillbaka till netonnet, men Ibland kan de dock vara en fördel att lämna direkt bättre service kortare handlingstid. men de ska man de ju själv bestämma.

Nedan från deras egen sida:

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 2 år, varor köpta efter den 1 april 2005 har du 3 års reklamationsrätt på, efter det att du har tagit emot varan. NetOnnet tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig garanti , se punkt 5. Garanti i våra köpvillkor.

NetOnNet besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan. Synligt fel: Anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan. Dolt fel: Anmäls till NetOnNet Kundservice inom 3 dagar från mottagandet av varan.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut om du så önskar eller betalar tillbaka pengarna samt fraktkostnaden. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

du har rätt till minst 6månaders garanti utöver det så är det producenten eller grossisten som sätter garantitider,

Du har sedan över 2 år på dig att reklamera en pryl som har varit trasig från början men efter 6månader så är det du som skall bevisa felet

tror dock om jag inte mins fel att garantitiden nuförtiden är 1 år.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte garanti man har, det är reklamationsrätt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
du har rätt till minst 6månaders garanti utöver det så är det producenten eller grossisten som sätter garantitider,

Du har sedan över 2 år på dig att reklamera en pryl som har varit trasig från början men efter 6månader så är det du som skall bevisa felet

tror dock om jag inte mins fel att garantitiden nuförtiden är 1 år.

Jag kan ha fel, men jag tror att du är ute och cyklar. Reklamationsrätten gäller idag i tre år, men var sannolikt två år när varan i detta fall köptes. Fel på en vara ska antas vara ursprungligt om det upptäcks inom sex månader, om säljaren inte kan bevisa motsatsen. Någon generell rätt till garanti finns dock inte.

I konsumentköplagen står också: "Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom." Det är alltså väldigt sannolikt att Netonnet har rätt att hänvisa dig till LG, som i sin tur sannolikt kommer att hänvisa dig till sin servicepartner.

Det behöver faktiskt inte alls vara besvärligt att reklamera sin skärm. Jag fick en utbytesskärm (en Samsung 710T) för någon månad sedan. Det gick på ett par dagar och kostade inte mig ett öre.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

LG lämnar 3år garanti. Ring och kolla med dem.
Borde finnas så du kan lämna den på service i Malmö.

Permalänk
Medlem

så här är det (har ja för mig), om du har ett fel inom 6 månader så antas felet finnas där från början, summa sumarum garantiåtgärd, kommer du in med varan efter typ 2 veckor efter inköp så är det också oftast DOA på produkten och du kan få en ny vara direkt i butiken istället för att vänta på att varan skall bli reparerad etc.

efter 6 månader (om det nu är 1 års garanti så är det det som gäller) så är det kunden som skall påvisa att felet varit där från början om man vill reklamera produkten.

"Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor."

källa: http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&ln...

Visa signatur

Permalänk

LG Helpdesk
Har du frågor om produkter, vänligen kontakta vår telefonsupport. Supporten har öppet vardagar mellan 09:00 och 18:00 lokal tid.

Sverige
Slutkonsument: +46 (0) 771 41 43 79
Notebook support: +46 (0) 771 87 05 00

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
En massa text...

Det har inget värde för tråden att diskutera det längre, men du blandar fortfarande ihop garanti med reklamationsrätt. Det är olika saker som för en ovan konsument kan te sig vara samma sak, ungefär som ångerrätt och öppet köp. Läs din källa igen för all del...

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

nja blandar inte direkt kanske lite otydlig i mina styckeindelning men men

Till LG då: I princip alla nuvarande monitortillverkare har påplatsengaranti som överlag går fortare att ta tag i själv än att låta affären ta imot monitorn och sedan skicka iväg den. Och över det så skall LG lämna (har ja för mig) 3 års garanti (kan ju iof variera från modell till modell)

Sedan har inte butiken som skrivet förut nått åläggande att just de måste ta imot produkten utan kan hänvisa till producenten. I real är de ju så att en affär inte ger längre garantier på saker än de själva får från grossiter och producenter.

Visa signatur