Permalänk

bygga ljudfälla?

har 2 st fläktar och nätaggs fläkten som jag varvar för fullt .. dels för att datorn är stabilare men de på fullt än halv fart och jag måste vänta tills nästa bidrag för pengar till iaf 2 tystare fläktar..

så jag undrar hur bygger man lättast en ljudfälla utan att få en förhöjd temp.. eller något annat för varmen stiger så då fungerar det inte med att ha en halvlåda bakomfläktarna så de måste finnas en bättre ide..

har ljudisolering matrial frågan är hur jag bygger en låda lättast och på bäst vis utan att höja tempen för mycket?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

bygg enligt vattenlasprincipen da far ju luften sama volym att rora sig i men ljudet maste studsa ett gang ganger for att ta sig ut och darmed tappar energi=vljud

samt lat utloppet vatta uppat

EDIT> jajaj skriver mysko vet det, blir javligt svart utan svenskt tangetstod. Sa ta inte bort det med nLite ett tips.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

jo precis som du säger så måste jag ha en låda som stutsar ljudet utan att temp ökning sker för mycket.. just nu så hörs fläktarna i hela källarren och man känner ett svag blås ca 2 meter ifrån datorn.. hehe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

ett enklare alternativ är att köpa tystare fläktar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
ett enklare alternativ är att köpa tystare fläktar

Han skrev ju att han inte hade pengar just nu...

Jag har försökt bygga luftfällor av olika slag, men det har alltid blivit sämre luftflöde och inte speciellt mycket tystare heller. Jag löste det genom att stoppa in servern i klädkammaren och byta till tystare komponenter i speldatorn.

Hur ser datorn ut då? Man kan ju göra mycket för att få ner temperaturen utan att byta fläktar...och då kanske du kan dra ner farten på dom istället.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

är ett aopen fulltower chassi nätagget sitter nästan högst upp får plats med 4-5 diskar över de och där sitter de 2 80 fläktar ( 80 i agget med ) och jag har tagit bort fläktgallren och satt de runda små galler istället blev mycket tystare än de var innan.. och jag märken en temp skilnad på ca 10 grader så om jag ändrar till lägre hastighet sen så är agget´s fläkt koplad till modekortet tror de bara är RMP signalen den avläser iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Va idag och köpte skruvar till mina fläktar.. Vantec Dampening kit.

kostade 59 kronor på JME och innehöll 12 skruvar, nån tvätt grej(?) och två stycken dämpare. Det är nån form av plastgrajjs som sätter på fläkten.. Hjälpte rätt mycket. Fläkten i sig låter väl lika mycket men ljudet har dragits ner märkbart då vibrationerna i princip blir helt absorberade av dämparen.

kan dock ej länka till varan på jme då deras sida e som den är. Men gå in på fläktar/kylning och vibrationsdämpare.

där finner du dom
www.jmedata.se
Hoppas det hjälper

Permalänk

tack tack.. vibbarna är det inte som stör stadig plåt ...

utan det är vinandet hos fläktarna mer.. få ser om jag kan hitta någon fläkt som kanske låter mindre.. sen så kanske de kan vara agget som låter med fast de vill jag hälst inte byta fläkt i.. annars så får jag titta över de..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
är ett aopen fulltower chassi nätagget sitter nästan högst upp får plats med 4-5 diskar över de och där sitter de 2 80 fläktar ( 80 i agget med ) och jag har tagit bort fläktgallren och satt de runda små galler istället blev mycket tystare än de var innan.. och jag märken en temp skilnad på ca 10 grader så om jag ändrar till lägre hastighet sen så är agget´s fläkt koplad till modekortet tror de bara är RMP signalen den avläser iaf..

Suger alla flaktarna ut alltså? Du har inget foto att slänga upp?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

http://img228.imageshack.us/my.php?image=dsc061699fv.jpg

http://img228.imageshack.us/my.php?image=dsc061764bk.jpg

så ser de ut.. obs de sitter en 80 där fram bakom den vita plasten

edit: där de finns 4 plåtsaker man kan pillabort vid I/O plåten är borttagna..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
http://img228.imageshack.us/my.php?image=dsc061699fv.jpg

http://img228.imageshack.us/my.php?image=dsc061764bk.jpg

så ser de ut.. obs de sitter en 80 där fram bakom den vita plasten

Jag skulle hellre ha två fläktar som blåser in luft i fram och en som drar ut uppe om jag var begränsad till tre fläktar. Med nätaggsfläkten har du ju tre ut och en in nu.
Vilken temp var det som steg 10 grader? Hur varma är diskarna?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

jo ett alternativ är ju att jag tar en av mina tysta coolermaster 12cm fläktar och sätter i 5.25 platserna fast det är mer ljudet jag behöver ordna..

tempen på prollen steg ca 10 grader om jag kör de 2 ovanför agget på lägrehastighet hdd ligger runt 28-31 men prollen och modekortet ligger på 44 nu.. enligt speedfan och everest iaf..

vet att de inte är att lita på till max iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jo, men det jag menar är att gör du luftrörelsen smartare så kanske du kan köra fläktarna på lägre hastighet och ändå behålla tempen...
Jag tycker det chassit ser ut att få väldigt dålig luftrörelse kring processorn. Kanske skulle en fanduct liknade den jag byggde förut hjälpa?

Har du bättre eller sämre temp på processorn om du har luckan öppen?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk

jo.. synd att de inte finns uttag för iaf en 80 fläkt vid prollen.. men jag har tänkt och fixa nytt chassi håller på att bli en htpc eller liknande iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Snygg och inovativ luftkanal, Quicksilver. Man skulle ju testa och svetsa ihop nått liknande. BTW, Biltema-dämpmatta ser jag. Hur funkar det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
Snygg och inovativ luftkanal, Quicksilver. Man skulle ju testa och svetsa ihop nått liknande. BTW, Biltema-dämpmatta ser jag. Hur funkar det?

Den funkade bra oxå, sänkte tempen med ca 12-13 grader.
Dämpmattan funkar bra, men den hjälper tyvärr inte mot fläktarnas visslande så det viktigaste är ändå tysta komponenter.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Den funkade bra oxå, sänkte tempen med ca 12-13 grader.
Dämpmattan funkar bra, men den hjälper tyvärr inte mot fläktarnas visslande så det viktigaste är ändå tysta komponenter.

Skulle kunna bli rätt coolt om man byggde en ett helt chassie av sånna moduler och lät dem typ "slingra" sig runt. Inte så lätt att komma åt i sen men iaf. Typ så de stack ut någon kanal genom en dörr och sen låta den gå in igen. Någon typ av terminator. Ah e lite trött nu så jag svamlar kanske bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skåne
Skulle kunna bli rätt coolt om man byggde en ett helt chassie av sånna moduler och lät dem typ "slingra" sig runt. Inte så lätt att komma åt i sen men iaf. Typ så de stack ut någon kanal genom en dörr och sen låta den gå in igen. Någon typ av terminator. Ah e lite trött nu så jag svamlar kanske bara.

Hehehe...sov på den idén och sätt igång och jobba imorgon!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

byt kylning till processorn.. intels låter ju något enorm även på låga varv
i mitt Antec chassi så lät intels kylning betydligt mer än den 120mm fläkt som sitter i chassit orginal @ 2000rpm