Traktor DJ Studio - Master och Monitor (?!)

Permalänk

Traktor DJ Studio - Master och Monitor (?!)

Hej! Det är så här att jag ska vara DJ på tisdag, har fixat fram programet Traktor DJ Studio (lånat).
Nu undrar jag om det finns något sätt att lyssna på en låt i "deck b" när en annan spelas för publiken i "deck a".
De andra ska inte höra när jag sätter dit markörer på rätt plats, eller när jag spelar framåt/bakåt.

Kan det vara så att jag behöver två ljudkort (om det nu funkar, har ett över).

Tack på förhand.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt för mig jag läste nånstans att man behöver två ljudkort, hur man ser konfigurerar vet jag inte, men det borde inte vara så svårt. NI har ganska lättkonfigurerade program, lycka till!

EDIT: berätta gärna hur du gjorde om du kommer på det!

Permalänk

Tror bestämmt att man behöver två ljudkort, eventuellt ett ljudkort med dubbla utgångar. Fråga annars på DI. Kolla lite under DJ Booth forumet. Där kan du nog få svar på tal.

Hoppas du kan beatmatcha ordengligt

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk

du måste ha två ljudkort ja..

på det andra kortet lägger du dina lurar..

hoppas du har bra taktkänsla... för mixa via dator e då inte lätt... fördröjningarna e löjligt långa om man jämför med en dj spelare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tOp_fLiGht
du måste ha två ljudkort ja..

på det andra kortet lägger du dina lurar..

hoppas du har bra taktkänsla... för mixa via dator e då inte lätt... fördröjningarna e löjligt långa om man jämför med en dj spelare

Erm -.-' Det är ju om något lättare att mixa på en dator, då du har en BMP räknare och datorn kan automatiskt beatmatcha. Bara där försvinner ju halv ideén. Däremot ger detta stora möjligheter för en att leka med vilka låtar som man skall mixa, efter som man inte behöver bry sig om att beatmatcha. Eller ja, nästan, första takten måste ju fortfarande slå på första takten på låten, vilken en dator inte kan hjälpa en med.

Edit: Ledsen för att jag gick så off-topic.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

kanske har blivit bättre dom senaste åren... har inte mixat på dator på 3 år ca...

å sen så måste ju första takten sitta... vilket jag tyckte va ganska svårt via dator när jag körde det... en barnlek när man står med riktiga saker..

Sen hur roligt är det när datorn gör halva jobbet för en... där försvinner ju prestigen lite över att va DJ

Nä tacka vetja Vinyl

*en smula offtopic med sorry*

Permalänk

Det var nog innan FinalScratch kom

Denna finurliga uppfinning gör att du kan koppla dina TT's och mixer till datorn, och sedan använda dessa för att mixa, scratcha via TT's fast på datorn. Lite klurigt att förklara.

Kan även rekommendera detta till dougremer om du skall gå vidare som DJ så att säga, men ändå vill hålla dig till det digitala fromatet.

Info om Final Scratch

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Erm -.-' Det är ju om något lättare att mixa på en dator, då du har en BMP räknare och datorn kan automatiskt beatmatcha. Bara där försvinner ju halv ideén. Däremot ger detta stora möjligheter för en att leka med vilka låtar som man skall mixa, efter som man inte behöver bry sig om att beatmatcha. Eller ja, nästan, första takten måste ju fortfarande slå på första takten på låten, vilken en dator inte kan hjälpa en med.

Edit: Ledsen för att jag gick så off-topic.

De funktionerna har du ju på en del CD-spelare också, inte för att det fungerar något vidare bra att att automagist beatmatcha två låtar (har svårt att tro att datorn gör ett så mycket bättre jobb faktiskt). Visst, det fungerar hyffsat om du har två lättmatchade låtar (=maskinen har lätt att hitta rätt takt), men är det inte det så är det totalt värdelöst. En beatcounter tycker jag nästan är värdelös också, i många fall åtminstone, hamnar nästan alltid några eller någon BPM fel. Speciellt på lite mer svårmatchad musik, en beatkeeper (förslagsvis Numarks som enligt mig fungerar riktigt bra) är helt överlägsen enligt mig.

Att enbart använda en dator för att spela skulle jag inte ens försöka mig på, skulle säkert bli galen av att inte har kontroll på mixerbordet och CD/Vinylspelare på det sättet man brukar ha. En mus är ju totalt värdelös när man vill röra crossfader, kanalregel och pitchbenda samtidigt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
De funktionerna har du ju på en del CD-spelare också, inte för att det fungerar något vidare bra att att automagist beatmatcha två låtar (har svårt att tro att datorn gör ett så mycket bättre jobb faktiskt). Visst, det fungerar hyffsat om du har två lättmatchade låtar (=maskinen har lätt att hitta rätt takt), men är det inte det så är det totalt värdelöst. En beatcounter tycker jag nästan är värdelös också, i många fall åtminstone, hamnar nästan alltid några eller någon BPM fel. Speciellt på lite mer svårmatchad musik, en beatkeeper (förslagsvis Numarks som enligt mig fungerar riktigt bra) är helt överlägsen enligt mig.

Att enbart använda en dator för att spela skulle jag inte ens försöka mig på, skulle säkert bli galen av att inte har kontroll på mixerbordet och CD/Vinylspelare på det sättet man brukar ha. En mus är ju totalt värdelös när man vill röra crossfader, kanalregel och pitchbenda samtidigt

Den beatmatchar ju inte helt automatiskt, men efter som den räknar ut beaten på båda låtarna, kan automatiskt reglera i pitch på decket som inte hörs, och att man sedan har ett rytmfönster där låtens takt syns väldigt väl så är det relativt enkelt att beatmatcha och sedan mixa. Detta göra inte CDJ's riktigt lika dant :).

Men jag håller helt med dig, kan man inte beatmatcha själv utan måste ha en dator att hjälpa en så kommer man inte att utvecklas.

Angående det att inte ha full kontroll när man mixar på datorn, kolla inte Final Scratch som jag länkat till ovan.

Men sedan är det klart, alla (inklusive jag) har inte råd att lägga ut ~8000 på två begagnade Technichs och en mixer. Så det är väldigt behädligt att börja på datorn för att känna om det är något man vill gå vidare med

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Den beatmatchar ju inte helt automatiskt, men efter som den räknar ut beaten på båda låtarna, kan automatiskt reglera i pitch på decket som inte hörs, och att man sedan har ett rytmfönster där låtens takt syns väldigt väl så är det relativt enkelt att beatmatcha och sedan mixa. Detta göra inte CDJ's riktigt lika dant :).

Men jag håller helt med dig, kan man inte beatmatcha själv utan måste ha en dator att hjälpa en så kommer man inte att utvecklas.

Angående det att inte ha full kontroll när man mixar på datorn, kolla inte Final Scratch som jag länkat till ovan.

Men sedan är det klart, alla (inklusive jag) har inte råd att lägga ut ~8000 på två begagnade Technichs och en mixer. Så det är väldigt behädligt att börja på datorn för att känna om det är något man vill gå vidare med

Har inte provat Final scratch själv men det verkar fungera, de har ju haft produkten på marknaden några år nu. Dock räknar jag inte det som att enbart använda datorn eftersom man faktiskt har mixerbord och två "vinylspelare"

Testade interlockfunktionen på min CDN88 lite nu (när den är aktiverad beatmatchar den musiken automatiskt), rörde varken beatsynken (så spelarens beatkeeper fick agera beatcounter) eller pitchbenden. Spelade igenom fyra låtar som låg inom 126-128BPM och resultatet blev väl någorlunda, den klarade två av mixningarna utan några anmärkningar, den tredje blev inte helt korrekt synkad. Detta p.g.a. att spelaren synkade slagen fel, så att spelaren trodde att slagen kom lite före än vad de egentligen gjorde. Ett rätt vanligt fenomen enligt mig, men ordnas enkelt genom ett tryck på beatsynkknappen (eller ännu hellre, slå fyra slag eller nåt så brukar den detecta BPMen lite mer exakt).

Aja, har man inga proffskrav klarar man sig nog på datorprogrammen en kväll

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Tackar för svaren. Jag fick låna ett bra ljudkort av en polare.
Den har flera utgångar och nu kan jag lyssna via center utången (5.1 ljudkort).

Men förstår fortfarande inte hur man lyssnar på det Deck som är tyst så att säga.

edit:
och nej detta är inget jag kommer att sattsa på. För då ska man ha ett riktigt DJbord. Så det är perfekt för en kväll, niornas bal för övrigt, så de lär int ha allt för höga krav. Men jag gillar programet, fungerar felfritt. Den markerar ut där de markerande takten tar sin början, så det är lätt att hitta den precisa punkten.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

borde väl finnas nån liten knapp på det decket som heter cue el nått liknande??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tOp_fLiGht
borde väl finnas nån liten knapp på det decket som heter cue el nått liknande??

Cue lägger bara upp en "sparning" på var han skall börja spela efter att han har beatmatchat. Problemet är ju att han skall ha crossfaden helt öppen på ena decket (det som spelas högt för publiken) och så skall han i sina hölurar kunna lyssna på musiken på deck 2 (den som är publiken inte hör)

Det är inte så att du skall välja två sounddevices i inställningarna i Traktor, och sedan sätta ena utgången som master, andra som monitor?

Edit: Fråga på DI annars, där kommer du med all säkerthet att få det förklarat utav någon.

Av ren nyfikenhet, är det så att du skall spela på Törringlund den 8e maj?

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

så kanske det är i datorvärlden... jämförde bara med min egna mixer.. där väljer jag nämligen att lyssna på en kanal med en knapp som heter cue...

Permalänk

Har hittat det. Det var som top_flight sa. Det finns en cueknapp, när den är itryck hör man musiken. Sjukt bra;D

Nej det är på niornas bal i Hallonbergen den 23 maj

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

jag har också programmet Traktor Dj studio 3 (köpt)
och jag undrar vad mera man kan göra än "scratcha,ändra fart på låten, och sätta in Frezze och sätta in "Cue" och få ett upprepande häftigt ljud"?

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk

Det är ju det som är mening med att spinna. Scratcha används mest för rap/hip, och för trance osv så mixar man, därav cue, pitch, equalizer osv. Läs manualen så får du säkert fram en del

Dougremer: Kul att det löste sig. Ber om ursäkt för mitt inlägg där jag dissade cue funktionen då man själv använder Virtual DJ. Tydligen fungerar de rättså olika.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk

men går det liksom inte ändra ljudet så det blir roligt på något sätt, typ göra det ljusare lägga till bas osv?

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk

Njea, du behöver du mer ett program för att göra musik, tex FruityLoops. Men hör att öka basljudet, diskanten osv använder du equalizern. Hänvisar återigen till manualen.

Visa signatur

Mitt galleri

Permalänk
Vila i frid

Jag har fruity loops, men fattar inte ett skit, hur gör man musiken och får det liksom att inte bara loopa sig e n00b som fan på det men iaf

Visa signatur
Permalänk

Ville bara berätta att det gick skitbra. Folk uppskattade verkligen min "show". Fick igång dem ordentligt och var själv uppe på dansgolvet 2 gånger. Fick en riktig kick, sitter fortfarande kvar sen tisdagskväll

Angående fruity loops, det du har problem med är att du måste lägga ut dina "Pats" i den högra rutan. Skitlätt när man fattat, men det kan ta ett tag. Men det är uppbygt så att du gör en "pat", lägger ut den, gör en till osv. Finns mycket man kan göra och jag är inte alls så bra som man kanske önskar

smakprov på vad jag gjort:

www.dougremer.net/dreamer.mp3

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Inaktiv

Angående ändring i Traktor DJ Studio...

Hej... asså hur ändrar man så att ena ljudkortet är till hörlurarna och det andra till högtalarna...?? Jag använder traktor dj studio 2...