Permalänk
Medlem

Bygga barebone dator...hjälp!

Ok nu ere så att jag snackade med farsan igår om att köpa dator till mitt nya rum.. å du sa han att vi kan b ygga en istället för att köpa en färdig. Så jag har kollat på många schassin men jag vet inte vad man ska ha för moderkort eller processor. Jag skulle vilja ha amd och har hört att man ska ha socket am2. Det jag undrar mycket över är vad man ska ha för grafikkort, hur stark processor och hur mycket minne för en dator som ska klara de flesta spel med fin upplösning.

är det svårt att hitta delar till en barebone dator och isåfall ska jag bygga en vanlig miditower istället?

jag skulle vilja lira spel såsom tex wow, exaria 2 när det kommer och kanske battlefield 2... vad ska man ha för grafikkort då?

Permalänk

I och med att AM2 är ny så blir det svårt att hitta en barebone med den sockeln ännu (många barebones har ju specialmoderkort). Skall du ha AM2, så köp ett vanligt midi-tower chassi eller så kan du köpa ett chassi som använder mATX-moderkort.

I övrigt är det inte särskilt svårt att hitta delar till en barebone, de flesta komponenter som du kan ha i en vanlig dator kan du även ha i en barebone. Det enda man bör tänka på är att försöka hålla nere effektförbrukningen lite och även försöka kontrollera att komponenterna rent fysiskt får plats.

Vilket grafikkort du väljer beror ju på vad du har för budget och hurpass kräsen du är när det gäller bildkvalitet och upplösning. Här är några alternativ som klarar WoW och BF2 utan problem, hur bra de kommer vara för exaria 2 är det svårt att sia om.
X1800GTO och 7600GT är två prisvärda alternativ (1600-2000kr), vill man ha bättre bildkvalitet så finns ju 7900GT och X1800XT (2600-3000kr).
Bättre kort än så är inte lika prisvärda, men är något att fundera på om du är kräsen när det gäller bildkvalitet och upplösning.

2GB-minne kommer du ha nytta av i både BF2 och WoW.

En 3800+ är ett prisvärt alternativ, som räcker för att driva de grafikkort som nämnts tidigare. Om du vill ha ett lite mer framtidssäkert alternativ (och bättre multitasking), så kan du ju köpa en Dual-core processor. (ger dock inte någon boost i spel än så länge)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja det är ett plus o ha socket AM2 för det är den senaste o kommer leva längre en s939.Sen när det gäller delar o minne är det ju till var och en men du säger att du vill kunna spel dom flesa spelen med bra upplösning.

Ex:

Amd Atholn 64 3500+
1024mb ddr2 pc4200
Geforce 6600 GT
160 gb SATA

tror den skulle kunna klara av bf2 på halv bra grafik inställningar.WoW skulle du nog kunna göra på bästa utan problem

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Har bestämt mig för att köra ett miditower.. kanske detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311800 .. Och ja det är ju WoW som gäller just nu.. bf 2 var mer utifall man köper det! tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peoma
Tack för svaren! Har bestämt mig för att köra ett miditower.. kanske detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311800 .. Och ja det är ju WoW som gäller just nu.. bf 2 var mer utifall man köper det! tack!

Jodå, väldigt bra chassi, men lite dyrt och lite svårbyggt om man inte byggt datorer förut. (bl.a. bör du se till att nätaggregatet du köper har långa sladdar så att de når fram till komponenterna som skall ha ström, layouten på chassit är nämligen lite annorlunda).

Billigare och lite mer lättbyggda chassin är Antec P150 eller Antec Sonata II eller Antec TX1088AMG (alla har inbyggda nätaggregat).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

OK.. Har byggt datorer förut men det var några år sen ;). Men om ni fick göra ett paket till mig som gärna ska klara WOW på högsta grafik för 8 respektive 10 000. vore det jättesnällt!

Det som ska vara med är:

Moderkort, Processor, ljudkort, Hårddisk, Dvd-brännare, Grafikkort, minne och chassi.

Tack på förhand /Peoma

Permalänk
Citat:

OK.. Har byggt datorer förut men det var några år sen ;). Men om ni fick göra ett paket till mig som gärna ska klara WOW på högsta grafik för 8 respektive 10 000. vore det jättesnällt!

Det som ska vara med är:

Moderkort, Processor, ljudkort, Hårddisk, Dvd-brännare, Grafikkort, minne och chassi.

Tack på förhand /Peoma

OK, här är ett paket åt dig från www.komplett.se:

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Artikelnr: 311799
Lagerstatus: 48 st. på lager 1195

Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2 , DDR2, GbLAN, SATAII, ATX, PCI-Ex16
Artikelnr: 321113
Lagerstatus: 32 st. på lager 1099

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 320787
Lagerstatus: 2 st. på lager 1495

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
Artikelnr: 313834
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 1679

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Artikelnr: 314090
Lagerstatus: 1000+ st. på lager 395

Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM
Artikelnr: 313322
Lagerstatus: Preliminärt 115 st. 2006-06-27 895

Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, 560/1400MHz
Artikelnr: 318679
Lagerstatus: 47 st. på lager 1895

Total: 8653kr

Jag hoppade över ljudkortet eftersom moderkortet har ett inbyggt. Du får väl lyssna på ljudkvaliteten från den inbyggda kretsen och se om det duger, i annat fall får du väl köpa till ett kort senare.

Grafikkortet är fullt tillräckligt för att maxa WoW i många upplösningar. Vill du ha ett bättre så kostar nästa steg upp på prestandastegen ungefär 1000-1300kr mer. (7900GT, X1800XT eller X1900XT)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det verkar ju asschysst! Men om jag skulle ta ett 7900gt istället för ett 7600gt är det värt det?.. för jag ska antingen bestämma en budget för 8000 eller 10 000 och om jag tar 10 000 kan jag sätta i det vassare grafikkortet! det vore jättesoft.. Tack för alla fina svar!!

Och jag är lite mer fundersam över chassit: Antec Sonata II Miditower. Jag läste en recension att det bullrar mycket. Ska man ändå köpa det och försöka ljudisolera själv eller har nån ett chassi i samma prisklass fast med bättre ljuddämpning?

Tack för alla fina svar!!

Permalänk
Avstängd

Barebone tips, billig!

Barebone S-PRESSO STANDARD
Köp 1232:-

Socket 478
Integrerad grafik
Integrerat ljud
10/100 MHz LAN
Kortläsare
Touch-panel
Tyst! 29 dB (idle mode)

Processor: Intel Socket 478 Pentium 4 Northwood/Prescott, upp till 3.4 GHz

Minne: DDR400 upp till 2GB, 2 DIMM slots

Moderkort: P4P8T
Intel 865G/ICH 5 chipset

FSB: 800/533

Intern buss: ATA 100, S-ATA

Kortplatser:
1x PCI
1x AGP 8x

Grafik:
Intel Extreme Graphics Integrated 32 M shared memory

Ljud: 6 kanaler

LAN: 10/100 Mbps

Antal enheter:
1x 5.25"
1x 3.5"

Nätdel: 220W (PFC)

Portar front:
2x USB 2.0
MIC
Hörlur
7-in-1 kortläsare

Portar bak:
4x USB 2.0
Line-in
Line-ut
MIC
S/PDIF Optisk ut
Parallell Port
VGA
RJ45 (LAN)

Permalänk
Citat:

Det verkar ju asschysst! Men om jag skulle ta ett 7900gt istället för ett 7600gt är det värt det?.. för jag ska antingen bestämma en budget för 8000 eller 10 000 och om jag tar 10 000 kan jag sätta i det vassare grafikkortet! det vore jättesoft.. Tack för alla fina svar!!

Och jag är lite mer fundersam över chassit: Antec Sonata II Miditower. Jag läste en recension att det bullrar mycket. Ska man ändå köpa det och försöka ljudisolera själv eller har nån ett chassi i samma prisklass fast med bättre ljuddämpning?

Tack för alla fina svar!!

Har Sonata II själv och både nätaggregatsfläkt och chassifläkt är tystgående.
I 9 fall av 10 är det inte själva chassit som gör att en dator låter mycket utan komponenterna. CPU-fläkt och grafikkortsfläkt är det som brukar låta mest.
Om man efter man har använt tysta komponenter för kylningen fortfarande tycker att det låter lite mycket, så kan man köpa ljuddämpande mattor och klä chassit. (har för mig att Acoustipack skall ha ett färdigt kit för Sonata II).

Ett annnat alternativ är att köra på Antec P150 istället. (byt till vit DVD-brännare isf)

En VF900-Cu på grafikkortet och en Arctic Cooling Freezer 64 Pro eller CNPS9500-AM2 tystar ned bra mycket mer än ljuddämpningsmattor gör.

lilj<= Jovisst är den billig, men å andra sidan känns ju varken Socket 478 eller AGP särskilt fräscht i dagens läge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Oj justd jag har lagt ner att köpa en barebone eftersom det skulle bli krångligt.. så jag ska köpa ett midi tower nu!

Permalänk
Citat:

Oj justd jag har lagt ner att köpa en barebone eftersom det skulle bli krångligt.. så jag ska köpa ett midi tower nu!

Nja, speciellt krångligt är det inte, bara svårt att hitta någon som stöder AM2 eller Conroe. Nöjer man sig med tidigare sockel/processor-varianter så finns det en uppsjö med bra barebones.

Edit:
Jag är förresten lite nyfiken på var du hittade en recension som tyckte att Sonata II var högljudd? Jag Googlade på Sonata II och plockade de fyra översta träffarna och alla recensenter tycker att chassit är tyst.

http://www.legitreviews.com/article/217/5/

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/rev_sonata...

http://www.overclockersonline.com/index.php?page=articles&num...

http://www.thetechzone.com/?m=show&id=352&page=5

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men jag är inte speciellt sugen eftersom jag har problem att hitta snygga som inte kostar allt för mycket.. så jag köper ett miditower istället eftersom jag hittat flera i rätt prisklass som är snygga!

[edit]
Ok vad sjysst köper nog det och kanske moddar det på något roligt sätt Tack så mycket!!!

[edit igen..]
Det var en användarrecension.. men jag tror på dig om komponenterna. Men ska jag satsa på 7600gt eller 7900gt?

Permalänk
Citat:

Men jag är inte speciellt sugen eftersom jag har problem att hitta snygga som inte kostar allt för mycket.. så jag köper ett miditower istället eftersom jag hittat flera i rätt prisklass som är snygga!

[edit]
Ok vad sjysst köper nog det och kanske moddar det på något roligt sätt Tack så mycket!!!

[edit igen..]
Det var en användarrecension.. men jag tror på dig om komponenterna. Men ska jag satsa på 7600gt eller 7900gt?

Vilket grafikkort du skall satsa på beror ju helt på vad du kommer att spela för spel. 7600GT duger gott för BF2 och WoW, men vill du spela de senaste FPS-spelen med bra grafikinställningar så är det läge att gå upp ett snäpp.

Eftersom det finns problem med vissa 7900GT är jag lite försiktig med att rekommendera det just nu, men X1800XT 256MB för 2695kr på Komplett presterar ungefär likvärdigt. Om du vill hoppa upp ett snäpp till är X1900XT 512MB för 3395kr ett väldigt bra kort (även det på Komplett).

Visa signatur

~Pelle~